Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Smøring av Wilkinson tremoloarm


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en Wilkinson tremolo, og merker at når jeg tar inn og ut tremoloarmen er den mindre smidig enn før. I tillegg har jeg problem med at det knitrer litt når jeg bruker armen, og ting tyder på at dette skyldes dårlig elektrisk kobling mellom armen og jord. Så jeg tenkte jeg skulle prøve å smøre armen med noe som leder elektrisitet, for på den måte å sikre at det alltid er elektrisk kobling mellom armen og tremoloblokken.

Noen som har forslag til hva jeg kan bruke å smøre med, som leder elektrisitet?

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler vel egentlig litt på at feilen er der, men CRC sørger for bedre kontakt, selv om det ikke akkurat "leder" strøm.

Se litt på jordledningen også. Tipper den er koblet til kloen som holder fjærene?

Takk for svar. Har brukt multimeter for å måle jordingen til tremolo'en, og det ser ut til å fungere bra. Har også prøvd å dytte på jordledning, uten at det gjør utslag i form av denne elekriske knitringen. I tillegg, når jeg beveger tremolo'en kun ved å dytte med hånda på selve tremoloen, altså uten å bevege tremolo-armen, får jeg ingen knitring. Så det er kun når jeg bruker selve armen at jeg får knitring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Som sagt, jeg kjenner ikke til noe flytende smøremiddel som er elektrisk ledende, bare middel som skal fjerne korrusjon og øke kontakten. Kobberpasta? Går jo an å legge ut en liten streng og ohme.

Dette problemet har jeg aldri vært borti.

Litt merkelig ja. :) Har ikke hørt om kobberpasta før, men skal ta en titt på hva det er. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter litt googling kom jeg over noen som anbefaler smøremiddel med PTFE til smøring av tremolo. Jeg er usikker på hvor godt den leder strøm, men det kunne være verdt et forsøk. Noen som har vært borti slikt? Ser at Biltema (http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Tort-smoremiddel-med-PTFE-3621/) selger et slikt smøremiddel, så jeg vurdere å prøve meg på en sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler veldig sterkt på at PTFE vil lede strøm..

Beste du kan bruke er litt Alu eller kobber pasta, men jeg tviler på at feilen ligger der uansett

Ja, glemte å nevne det i forrige innlegget mitt, men grunnen til at jeg har tenkt litt på tørt smøremiddel er at det forhåpentligvis blir litt mindre klin. Tremolo-armen skal jo ut under frakt, og er den full av kliss er ikke det så veldig greit. Har aldri bruk aluminiums- eller kobberpasta, men innbiller meg at det er ganske klissete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd samme problem. Du må få tettere kontakt mellom arm og veggene i hullet. Jeg ville faktisk anbefalt deg å finne frem hammer og ambolt og slå liten bul på den del av armen som skal ned i hullet. Gradvis til du har full tilstrekkelig kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bare litt alu folie nederst for og få en tightere fit?

Bare wrappe litt aluminiumsfoile rundt bunn av tremolo-armen, og dytte den nedi? Er det ikke sannsynlig at jeg vil skade systemet ved å lage små riper o.l.?

PTFE er konge mot "mekanisk" knirk. Den egner seg definitivt ikke som kontaktfremmende middel, dersom det er dette som er problemet.

Skjønner. Vanskelig å si om problemet per nå er at det er for lite kontakt, eller om problemet er at kontakten kommer og går. Dersom det er det siste ville slik PTFE kunne hjelpe.

Har opplevd samme problem. Du må få tettere kontakt mellom arm og veggene i hullet. Jeg ville faktisk anbefalt deg å finne frem hammer og ambolt og slå liten bul på den del av armen som skal ned i hullet. Gradvis til du har full tilstrekkelig kontakt.

Fungerte det for det? Høres voldsomt ut. :) Hadde håpet det finnes mer vennlige måter å løse dette på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.