Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell i lyd på aktive vs. passive mikkar


Anbefalte innlegg

EMG støyer ikke noe. EMG har elektriske saker på selve mikken, og ikke bare en booster innebygget (slik som LW-Metal fra Duncan). Dette gjør også at EMG ikke genererer noe strengedrag, så du kan sette den så nær strengene du bare vil, daske løs og det høres ikke surt ut.

Output er høyere enn på mange andre mikker, men ikke helt syk. Den er rein og pen på vreng, man hører hver streng svært bra. Problemet er at EMG ikke låter så naturlig og organisk som passive pickups. Litt sånn transistor/rør sammenheng på gang. Feedback er det forresten også lite av.

Selv har jeg en duncan LW-Metal, som trenger 2stk. 9v batterier og har den sykeste output noensinne. Umulig å få rein lyd ut av den, selv på clean kanal med gain på minimalt. Den funker bra på øving hvor det er kjekt med lite feedback og støy, samt at jeg slipper noen booster pedal da den har så perverst høy output :lol: Men hjemme på fireballen synes jeg faktisk Gibson 500T'en i explorer gittarn låter bedre.

Skal teste ut en X2N eller Bill Lawrence L-500XL om ikke så altfor lenge, tenker det blir fett. Har bestemt meg for at passive pickups, tross støy og mer feedback, faktisk låter bedre sammen med en bra amp.

Håper det var til hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har EMG8185 i en av mine gitarer og er egentlig veldig fornøyd. Det er sant at lyden er en anelse mer steril enn fra en passiv mikrofon, men utrolig kontrollerbar og definert, fint lite støy, og feedback er ikke et problem. Det virker også som om folk tror disse mikkene er de hotteste i verden, men det er de alldeles ikke, men er utrolig anvendelige og de funker fint til de aller fleste stilarter, vil jeg tro, bortsett fra ultraclean,men hvilken humbucker gjør vel det? Og de ser veldig sexy ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig skiftet fra EMG81 til Bill Lawrence L500XL i min Ibanez.

EMG micen var (etter min mening) ubruklig til clean lyder. Til vreng var den noe mer "definert" enn Bill Lawrence, mens Bill Lawrence låter litt mørkere og mer "heavy". Det var naturlig nok litt mer output fra EMGen, men ikke særlig mindre støy. Lurer nesten på om Bill Lawrencen støyer mindre, men det husker jeg ærlig talt ikke.

Hvis du i tillegg tar hensyn til prisforskjellen, er Bill Lawrence helt klart det beste kjøpet. Det kan man egentlig si i forhold til de fleste pickuper.. Det er ikke mange som slår Bill Lawrence sine priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke seriøst tenkt på EMG i Jacksonen din? Gå heller for en Dimebucker eller Invader(eller X2N om du vil ha DM).

Treng litt meir guff i hameren. 59 blir for pinglete, men ser ut til at eg kjøyrer safe og sett i to JBar. Tør ikkje gå for hardt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Og når man må skifte batteri kanskje midt under en konsert... Jeg vet at de trenger bare å skiftes en gang i året men allikevel.. Hva hvis plutselig ikke gitaren virker lengre. Må ha vært sært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.