Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det noe forskjell på 4ohm vs 16ohm?


davidsen

Anbefalte innlegg

Så sant ampen matcher kabinettet?

Samme amp, samme kabinett :

Scenario 1 : amp kjører på 4ohm output til 4ohm input på kabinett.

Scenario 2 : amp kjører på 16ohm output til 16ohm input på kabinett.

Jeg mener jeg ikke hører noe forskjell i lyd når jeg tester, men er det ett scenario som er mer "skadelig" enn en et annet?

Beklager om jeg ordlegger meg klønete. Svakstrøm er black magic for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så skal det i teorien ikke ha noenting å si. Du kjører kabinettet/trafo like hardt med 4 på 4 ohm som 16 på 16 ohm.

I praksis er det jo selvfølgelig mange meninger ute å går. Den ampen låter piss på 8 ohm og det kabinettet MÅ du bare lodde om til 16 ohm osv.

Har 2 ohm på ampen min jeg, så da er det jo jævli greit =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge elementene er bygget for å tåle nok watt så ser jeg ikke noen problemer, eller at et scenario er mer skadelig enn det andre.

Hvis en skal "konstruere" sikkerhetsmomenter her, så vil 4ohms inngangen på kabinettet gjerne ha flere elementer i paralell enn 16 ohms inngangen. 16 ohmsinngangen kan ha f.eks to 8 ohm elementer i serie mens 4 ohms inngangen kjører de to i paralell. Rørforsterkere liker ikke å spille uten høyttaler/last koplet til. Med elementene i paralell må du sprenge begge før høyttaleren ikke har en last. Dette er som sagt et litt oppkonstruert tilfelle.

I teorien kan det være forskjell på lyden fra forsterkeren fra 4 og 16ohm utgangen. Bassrespons hvis jeg husker riktig. Om dette utgjør en forskjell noe annet sted enn på papiret tør jeg ikke si. Har ikke gjort lyttetester. Forskjellen jeg tenker på springer ut av at 16ohm utgangen utnytter hele (eller mer av) sekundærviklingene på utgangstransformatoren, mens 4 ohms utgangen bruker færre av viklingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne være litt interessant å høre hvilken forsterker det her er snakk om. Hvis det er rør og utgangstrafo, så er dette veldig viktig med noenlunde impedansmatching, men dersom man kjører solid state uten utgangstrafo er vel egentlig den eneste begrensningen at kabinettimpedansen ikke må bli for lav.

Er det snakk om det samme kabinettet her?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det brukes vanvittig lange høyttalerkabler kan det være en fordel å bruke høy impedans, på vanlige kabler på rundt en meter er det nok ikke noe særlig forskjell.

Jeg har også hørt/lest at enkelte liker å bruke høy impedans fordi mer av sekundærviklingen er i bruk. Kjører selv på 16 ohm litt pga. dette, men jeg merker egentlig ikke noe forskjell fra 4 ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.