Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bebop skalaer


TMS

Anbefalte innlegg

Jeg har sett noen youtube videoer om Bebop skalaer og er usikker på om jeg har forstått det rett. Kan noen bekrefte eller korrigere.

La oss ta utgangspunkt i en låt i F dur.

Den ekstra tonen som tilføyes F dur skalaen når det improviseres over Tonika akkorden er Db?

Den ekstra tonen som tilføyes F dur skalaen når det improviseres over Subdominant akkorden er Gb?

Den ekstra tonen som tilføyes F dur skalaen når det improviseres over Dominant akkorden er H ?

Og "tonika bebop skalaen" kan spilles over I, III og VI akkordene. Subdominant skalen over IV og II og Dominantskalaem over V og VII akkorder?

Dvs F dur skala med tre ulike "passing" toner avhengig av akkorden det spilles over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden som PerA linker til er et bra utgangspunkt. Note/tablatur-eksemplene er fine fraser i tillegg til at de er ganske spot-on hva bebop-frasering angår.

Det du skrev i førsteposten er riktig det, men for min del er det enklere å tenke at en skal spille over akkordene som en låt måtte finne på å ha, enn å tenke hvilke ekstra toner låtens generelle hovedtoneart har når en spiller over de forskjellige trinnene. Tenk hvert trinn som en egen toneart, men ta utgangspunkt i arpeggiovarianter av akkorden.

Jeg har hatt god utnytte av er å spille arpeggioer over hver akkord, men med de ekstra tilleggstonene (som så fint kalles 'passing notes') på hver akkord. Man definerer da akkorden både som en dominant 7 og som en maj7, noe som igjen legger til grunne for at de 'fremmede' tonene kalles 'passing notes'. Det er ikke toner man lander på, men som man sveiper innom på vei til neste tone... Når man begynner å kjenne de forskjellige arpeggioene, ikke bare i grunnstilling med grunntonen som startpunkt, er det egentlig ganske 'lett' å lage fraser som går sømløst over i hverandre - og vips så spiller man faktisk noe som høres ganske så jazz ut.

C-dur er alltid greit å starte med, og kjør gjerne en fireakkords vamp, for eksempel IIm7 - V7 - Imaj7 - VIb9 (Dm7 - G7 - Cmaj7 - A7b9).

'Arpeggioene' blir da som følger (ikke tatt hensyn til at disse skal gå opp i forhold til antall rytmikk).

(IIm7) Dm7: d - f - a - h - c - c# - d

(V7) G7: g - h - d - e - f - f# - g

(Imaj7) Cmaj7: c - e - g - a - b - h - c

(VIb9) A7b9: a - c# - e - g - b

Dette er veldig enkelt fremstilt, men men.

Utfordringen her, i hvert fall for meg som på papiret forstår mye teori, men som ikke har nok hjernekapasitet til å forstå det når jeg prøver det ut på instrumentet mitt, er å konstruere linjer og fraseringer som bygger på arpeggioer, men som ikke alltid starter på grunntonen. Ta for eksempel en Dm7-'arpeggio' (med tilleggstonene jeg skrev opp) og se etter raskeste vei til nærmeste tone som finnes i G7-'arpeggioen'.

Jeg merker det er fredag i dag. Med litt mer overskudd kunne dette innlegget blitt bedre, så ta det som det ble. :)

For øvrig syns jeg det er langt enklere å tilnærme seg jazz med bebop-frasering enn å nistudere kirketonearter og modaljazz. Det blir fort husmor- og gypsy-jazz-preg over det, men det er iørefallende og et tonespråk det ikke skal så altfor mye for et utrent øre å vende seg til...

Om en etter hvert skal prøve seg på noe mer enn et fireakkordsskjema, finn frem Real Book og spill 'Autumn Leaves' og 'Blue Bossa'..., også sett på ei Stan Getz-plate.

Endret av Truckstop Chuckie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med bebop skalaer er at man treffer "korrekte" akkordtoner på de tunge slagene. Pass på når du øver på dette, at du da plasserer de riktig.

Har du f.eks. spilt Donna Lee? Lær deg headen på den, og analyser litt av kromatikken der :)

David Baker har noen fine bøker om dette, det er der utrykket "bebop scales" kommer fra. Og så anbefaler jeg å høre massssse på bl.a. Charlie Parker og Bud Powell!

Endret av MAa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Truckstop Chuckie, du sier "Tenk hvert trinn som en egen toneart" og så har du eksempelet:

(IIm7) Dm7: d - f - a - h - c - c# - d

Hvis man skal tenke toneart, så betyr vel det at det skulle være Bb og ikke b (h) i d moll skalaen ?

Over (IV) F6 eller Fmaj7 spiller jeg: f g a h c c# d e f eller arppegio bassert på denne skalaen.

Hvis akkorden derimot er F7 mener jeg det passer bedre å spille Eb (7b) som "passing note" til C dur skalaen fra F til F.

Eller skalafragmenter/licks/arpeggioer med akkordtonene til F7 akkorden på tunge taktslag

(takk MAa for poengteringen om tunge taktslag:-).

Riktig, eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truckstop Chuckie, jeg så i en annen tråd at du skriver at når man skal å tenke skala for f.eks II akkorder, mener du at man skal tenke dorisk (og ikke moll), da er jeg med :-)

Endret av TMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truckstop Chuckie, jeg så i en annen tråd at du skriver at når man skal å tenke skala for f.eks II akkorder, mener du at man skal tenke dorisk (og ikke moll), da er jeg med :-)

Jepp, men tenk at du skal 'outline' (i mangel på annet ord i vokabularet akkurat nå) Dm-akkorden isped 'bebop-kjennetegnet'.

Ellers er det viktig å fokusere på at enern i hver takt bør lande på en akkordtone, MEN at denne ikke nødvendigvis MÅ være grunntone, ters eller kvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det meste sagt og linket til, men her er et triks jeg liker å benytte meg av, enten for å gjøre hverdagen min enklere eller for å få litt variasjon:

En II-V7-progresjon tolkes til enten II eller V7, for så å behandles som en enkelt akkord. Altså kan Dm7-G7 leses kun som Dm7, og det åpner for mye nytt. En Dm7 over G7 gir deg en G11, eller D frygisk gir deg metningstonene 7, 9, 11, b13, #9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dfrygisk over G7 ville nok ikke vært mitt førstevalg som en ren dominantskala, da dette er tredje trinnet i en Bbdur, som igjen strengt tatt er en ren Gm skala.

Men både Ddorisk og D mel.moll funker jo seff fint over en G7. Min inngang til jazz var å tenke slik. Jeg var veldig inspirert av Pat Martino, og han gjør egentlig alt om til moll. Verdt å sjekke ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dfrygisk over G7 ville nok ikke vært mitt førstevalg som en ren dominantskala, da dette er tredje trinnet i en Bbdur, som igjen strengt tatt er en ren Gm skala.

Men både Ddorisk og D mel.moll funker jo seff fint over en G7. Min inngang til jazz var å tenke slik. Jeg var veldig inspirert av Pat Martino, og han gjør egentlig alt om til moll. Verdt å sjekke ut!

Neinei, det var et eksempel, og funker fett på 12. solorunden over Four on Six for å få litt variasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.