Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez tubescreamer, den ultimate effekt pedal? :-D


Andersvinden

Anbefalte innlegg

Hva er _egentlig_ poenget med denne tråden?

Diskusjon om og rundt en ikonisk vrengpedal på et gitarforum? Kanskje tittelen på tråden er noe sleivete, og trådstarter kunne ha utdypet litt om hvorfor han drar i gang denne diskusjonen, men ellers ser jeg ikke helt problemet?

TS9 har stått på brettet mitt siden før jeg begynte med pedalbrett, og i mange sammenhenger er det den viktigste pedalen jeg tar med meg på spilling.

Til mitt bruk fungerer den dårlig til rytme-/kompgitar, da den gjør at lyden mister definisjon, bunn og attack, men som soloboost fungerer den ypperlig!

Har ikke likt den på EL84-amper jeg har hatt (diverse Bad Cat og 65 Soho), men til Fender- og EL34-amper (både gammel og nyere Marshall) syns jeg den er knall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja tja.. Det er positive og negative ting å si om den saken. Har selv brukt TS i en "mannsalder". Jeg liker helst rørvreng (Marshall el Orange) med skikkelig 70-tallslyd, så jeg har brukt TS som en boostpedal. Jeg synes den gir mer enn den tar.. (Mange vrengpedaler stjeler bass og låter tynt og "vepsete", det vil jeg ikke ha noe av..). Jeg har i de senere år måttet legge til en EP Booster på pedalbrettet fordi TS ikke gir nok volumboost (særlig når man har trommer, bass, keyboards med fullt trøkk bak seg mens man spiller solo).

Jeg har prøvd å finne ut om det er kommet nyere pedaler på markedet som kan gjøre jobben bedre, så jeg gjorde nettopp en A/B test med TS/ EP booster versus T-rex Müller 2 (som er både en overdrive og boostpedal i ett), men TS/EP kom absolutt "seirende" ut av den testen. TS låter fantastisk i mellomtoneregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en TS-9DX FLEXI 4x2 på brettet noen år nå, og den er veldig anvendelig, fra cleanboost til heftig crunch https://robertkeeley.com/products/ibanez/ts9dx-flexi-4x2-mod/
Jeg har også en Ts9/8 klone som jeg bruker til mild forvregning/boost.

Grunnen til at jeg har begge er at jeg bruker de på helt forskjellige innstillinger, og orker ikke å knotte meg frem og tilbake mellom låter.

Disse fungerer veldig bra for meg på min '59 Bassman LTD (4x10)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har jeg 25 fuzz og distortion pedaler i tillegg til en rekke klassiske røramper? Jo, fordi ingen er perfekt til alt. Vi gitarister leter etter den perfekte lyden og noen ganger er vi farlig nære ;-)

Stevie Ray Vaughn var heller ikke "helt" fornøyd med Tube Screamer, men det var den beste av de "vreng pedalene" han hadde prøvd.
Jeg har en Tube Screamer som er modifisert av Robert Keeley. Den har jeg nesten alltid ha med meg på forskjellige jobber. https://robertkeeley.com/products/ibanez

Om du har en Screamer allerede som du ikke liker så kan du evt. sende den til Robert for mod. Om du vet at du vil kjøpe en ny Screamer så kan du bestille en ferdig mod pedal fra ham direkte. I begge tilfeller ville jeg ha gjort dette.

Husk at mye av lyden din sitter i fingrene dine. Om du sikter etter en bestemt lyd så må du skviset ut nettopp den fra strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir heller aldri helt fotrolig med TS.

Min øvings- og gigamp er en AC30, og på denne hører TS (og TS-kloner) skrot ut etter min mening.

Hjemmeampen min er en Marshall Haze 15, og på denne høres TS helt nydelig ut.

For å boosten Voxen bruker jeg Way Huge Angry Troll. Av alle boost/OD pedaler jeg har prøvd er det denne jeg synes får frem ampens særegnhet best uten å farge lydbildet.

Skal jeg derimot langt over i distortion-land har jeg en Blackstar HT-Dual som endrer sounden totalt og legger på et tonn med gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.