Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tab eller ører?


God|Smack

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg påstår at man blir flinkere + at man får bedre gehør av å sitte å spille sanger etter tabs. jeg har helt forjævlig gehør, men jeg prøver å fikse sanger etter det lille jeg har.

hva synes dere? du blir vel ikke god gitarist av å være avhengig av tabs vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok den generelle oppfatningen er at man blir flinkere av å plukke sanger etter gehør ja. Utover det å trene øret, så blir man langt bedre kjent med halsen og spillemønstere (for min egen del).

Jeg sjekker alltid tabs av sanger jeg har plukket i etterkant. For å bekrefte at jeg har plukket riktig, og evt. besvare spørsmål om tonearter o.l. dersom jeg er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du øver jo opp gehøret ved å prøve å lytte og plokke sanger selv. men for min del så er ikke gehøret mitt bra nok (enda) så mye av spillegleden ville vært bort hvis jeg skulle sitte og plokke alt jeg spiller istede for å bare lese tabs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal lære meg en ny sang, så prøver jeg å høre hva som blir spilt. Deretter prøver jeg meg fram. Til slutt finner jeg tabben på nettet og ser hva som blir spilt. Evt. endrer på det jeg mener er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg spiller for meg selv (altså egenøving) plukker jeg alltid låtene selv, skal blir vi (band o.l.) enige om at vi skal dra en låt dagen etter så finner jeg frem en tab og modifiserer til eget bruk.

Meget kompliserte låter (alla noen Dream Theater låter) litt av begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker selv for det meste, og gjør som Jan at jeg skjekker for sikkerhets skyld enda.

Men for min del ga jeg opp å plukke Fatal Tragedy av Dream Theater...

...og hauger av andre låter fra DT, PM, SyX, Opeth etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er desverre ganske avhengi av tabs, for jeg gidder ikke sitte å plukke alle sangene.. Jeg vil påstå at jeg har godt nok gehør til det, men orker ikke.. nå gjelder dette kun de litt vanskeligere sangene.. når jeg er på turer o.l går det helt greit å plukke sanger etter øret.. altså, det varierer litt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening, så er tab fint for å formidle øvelser, teoretiske eksempler og slikt. Det er også bra der man står fast, eller trenger no hurtig for en konsert eller noe. Ellers mener jeg man gavner på å bruke ørene mest mulig, gjerne helt på egenhånd, uten instrument tilgjengelig. Å plukke soloer på denne måten er en kjempeutfordring, og kan være frustrerende, men er svært bra for gehør og lytteevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Jeg bruker alltid øret når jeg skal lære noe nytt. Tab bruker jeg kun når jeg står fast. det hjelper selvsagt å kunne noe musikkteori, da blir det mye enklere lære etter gehør.

Man skal være litt forsiktig med kun å gå etter tabs, det kan låte mekanisk og man kan bli offer for "trained monkey" syndromet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å spille etter tabs, så jeg spiller det meste på gehøret.  

Ikke alt er riktig, men hva gjør vel det? :P

som om jeg skulle sagt det selv :wink:

Jeg er ingen stor tilhenger av tabs til bass.Har funnet ut at langt over halvparten av de tabsa jeg har funnet er feil.Så da sitter jeg heller å plukker selv.

Jeg gjør det også for å bygge opp gehøret!

Men noen ganger også for å prøve å legge litt mitt eget preg på låta.

kommer ann på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.