Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elektrisk høvel VS god gammel "manuell"


Anbefalte innlegg

Har vurdert å anskaffe meg en elektrisk høvel da den jeg tilfeldigvis har er miniatyr, horribel i bruk, vanskelig å få jevn flate med og (som nevnt) meget liten. Har noen DIYere her erfaringer som taler med eller mot elektrisk høvel? Kommer hovedsaklig til å bruke den til å jevne treemner til 2-piece kropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en elektrisk.

Manuelle høvler er fine saker, men de er ganske dyre hvis de er av god kvalitet. En dyktig håndtverker med en god og korrekt oppsatt høvel er ikke å forakte.

Hovedgrunnen til at jeg anbefaler deg en elektrisk, er rett og slett at det er ganske vanskelig å høvle fint med en manuell høvel, mye vanskeligere enn en elektrisk versjon.

Hvis du ikke har tenkt å høvle veldig mye, vil du rett og slett ikke høvle nok til at du blir flink med høvelen.

Jeg har i mange år hatt fri tilgang til gode høvler i forskjellige størrelser, men har valgt å bruke elektrisk høvel, rett og slett fordi det er enklere å få det resultatet jeg har vært ute etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er svært vanskelig å høvle med elhøvel. jeg føler at jeg har liten kontroll over hva som foregår under den. likevel er det en dyr investering å kjøpe høvler av god kvalitet. i tillegg lages ikke de store i kvanta som gjørdem tilgjengelig. jeg har lenge brukt en høvel jeg arvet av bestefaren min, den ble borte en eller annen gang, nå er ikke nr7 stanley å oppdrive. må kjøpe sveitsiske høvler, og de er svindyre. nå bruker jeg en nr3 høvel, og bruker dobbelt så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet ikke med at hele verden var enige med meg, men argumentene jeg finner tilsier elhøvel. Skal man ha en vanlig høvel til å fungere, trenger man jo en fagmann til å sett opp skjæret, gjerne, selv om det er bedrifter som gjør slikt for en. På en elhøvel bytter man bare, og saken er løst.

Dessuten trenger man ikke like godt underlag med en elhøvel, skal man høvle manuelt, er man nesten avhengig av en høvelbenk som sitter skikkelig fast i underlaget. Eget snekkerverksted med noe slikt er noe jeg gjerne skulle ha hatt, men ikke har.

Jeg skal være enig i at en vanlig høvel er lettere å bruke hvis man har et emne som har akkurat riktig lengde. Da kan man med trening lære seg til å justere "trykket" på endene, slik at man ikke graver groper der, noe som er nesten umulig å få til med en elhøvel. Heldigvis er det vel slik at en gitarkropp gjerne skal sages ut etterpå, så da kan man ta i den drøye centimeteren man trenger i begge ender ekstra, og sage ut etterpå.

Jeg synes jeg får best kontroll og resultat med elhøvel når jeg stiller den til å ta ganske lite av gangen, gjerne under en millimeter.

For å være ærlig, akkurat det med høvel er nesten litt trist at det er greiest med elhøvel. Det er en egen følelse det der når man finner rytmen, og lange, løvtynne fine høvelspon tyter opp. Og så lukter det ofte så nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg regner mee du mener bladkvessing når du sier oppsett, og der er jeg enig. det er et strev om man ikke har god pimpstein. jeg har høvelbenk, og der er jeg også enig med deg. enten må emnet skrus fast ellers må du bruke tvinger som kommer i veien for høvelen om man ikke har høvelbenk. Derimot svarte jeg på erfaringer med elhøvel, og der er vi uenig. for meg blir planet til en elhøvel for liten, og det fører gjerne til det motsatte av den bananformen man kan få med manuell høvel. Hadde planet vært 50cm hadde de vært brukende til bl.a halshøvling. med en manuell han man ta bort en mm på den ene siden om akkurat ikke er 90grader, det kan man ikke med en elhøvel, og mene at man har kontroll over hva man gjør. Altså, skal du kjøpe elhøvel, kjøp den lengste du finner, de 20-25cm store høvlene er ikke lang nok til gitarmakeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stasjonær avretter/tykkelseshøvel, men en god skarp håndhøvel kan brukes til veldig mye. Jeg har en gammel no.120 pusshøvel som er genial til småforming av tre og fjerning av lim i skjøter osv., og jeg kjøpte nettopp en no.3 med tanke på å lære meg å bruke den skikkelig. Det fins mye å hente om oppsett/sliping og bruk på Youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stasjonær avretter/tykkelseshøvel...

Har veldig lyst på en slik, men områdene jeg jobber med nå er skjøtene mellom trestykkene som skal limes sammen. Da trenger man vel en annen stasjonær sak, som jeg ikke husker hva heter, eller good ol høvler. Jeg er rimelig uerfaren med dette, så det er mulig tålmodighet (og en MYE bedre høvel) kan duge, men det var det å finne dem og vite hvilken jeg må ha. Bosch virker veldig mye lettere når alt kommer til alt. :P

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mulig å få tak i gode, gamle Stanleyhøvler på Ebay, med litt flaks og tålmodighet. Jeg har skaffet meg en #4 fra ca 1902-1907, en #101 av ukjent alder og #65 fra mellom 1947 og 1965. Alle i god stand og pris mellom 100 og 400 kroner. Sliping går stort sett greit med to-tre japanske vannsteiner i forskjellige korninger.

Det største problemet er, som nevnt over, å spenne fast emnet skikkelig.

For avretting av emner, er det mange på tdpri.com som bruker håndoverfres på en "slede", se feks http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/370664-router-sled-thread.html :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lyst på en slik, men områdene jeg jobber med nå er skjøtene mellom trestykkene som skal limes sammen. Da trenger man vel en annen stasjonær sak, som jeg ikke husker hva heter, eller good ol høvler. Jeg er rimelig uerfaren med dette, så det er mulig tålmodighet (og en MYE bedre høvel) kan duge, men det var det å finne dem og vite hvilken jeg må ha. Bosch virker veldig mye lettere når alt kommer til alt.

:P

Den funker bra til å lage flate limskjøter, jeg skraper bare over noen ganger med en sikling etterpå for sikkerhets skyld. Denne har jeg: http://www.clasohlson.com/no/Cotech-avretter--og-tykkelsesh%C3%B8vel/30-9131

På den første Telemasteren bruke jeg overfres på slede til å ta limflatene og det funket også helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har billig elhøvel. Styr unna. Umulig å fininnstille og har alt for stor avvirkningsgrad. Endene spises fort opp.

Men ikke hør på meg. Jeg har helt middels snekkerevner.

Stasjonær avrettings/tykkelseshøvel hadde vært konge. Personlig pleier jeg heller å tilpasse meg mer til tykkelsen på materialene og så bruke en slik (tilfeldig valgt bilde, jeg har ikke akkruat den):

17-222_m.jpg

Jeg har brukt denne til veldig mye, både ting der normale mennesker ville brukt høvel, og også til å forme konturer på gitarkropper osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.