Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Costumbygget bass


AXL

Anbefalte innlegg

Ser primus er greia di(pork soda er tidenes skive), saa kanskje arnfinn ustad er mannen for deg. han laget denne vesle pene saken til meg for 12lapper. et eller to tusen for arbeid, resten betaler du kun for materiale. om han skal lage det selv eller bestille fra hvilken produsent du du liker bestemmer du selv. kan pm deg nr om du vil.

IMG_0983.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er noen her på forumet som har fått bygget bass hos Frank som jobber på Hagstrøm i Bergen. Skal vi se om jeg greier å leite opp.

Jess. MrWalker her på forumet har en bass bygget av Frank Hovland i Bergen. Så hvis du PM'er han så får du sikkert litt tips. Skjekk ut galleriet til MrWalker her: http://forum.gitarnorge.com/viewtopic.php?...t=frank+hovland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eugen-greiene var sabla dyrt, og jeg har en mistanke om at de greine til walker var også. (Hallucino Genetics ja, den er dritbra. Har`n seff!)

Forresten så er det ikke bare primus som er greia mi, spiller mest jazz og mer eller mindre streit rock. Men for all del, yndlingsbandet mitt, og en av mine yndlings bassister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jo, både Henki Eugen Urhaug og Frank Hovland sine basser er relativt kostbare. Må nok regne med 25.000 og oppover, vil jeg tro. Min bass kosta der omkring. Frank og Henki drev Gitarverkstedet i Bergen på 80-tallet, men skilte senere lag. Frank jobber vel mer som musiker enn som bassbygger, mens det er omvendt for Henki. Personlig synes jeg nok Frank sine basser ligger mitt hjerte nærmest... men det er jo selvsagt snakk om smak og behag. Frank lager basser med gjennomgående hals, mens Henki har sin egen halsinnfesting (en slags T-joint/set-neck konstruksjon). Tror Henki produserer jevnlig, men Frank bygger lite for tiden. Vet ikke om han har bygget noen etter han bygget min i 97.

Ellers vet jeg bare om to bassbyggere i Norge utenom disse, og det er Listerud (http://www.listerud.com) og Terje Mentyjærvi (http://www.menty.no/). Det finnes nok sikkert andre, også... Du har jo Ustad som er nevnt ovenfor.

Hva hadde du tenkt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en sekstrengs fretless, har vært øverst på ønskelista lenge! Jeg lå an til å kjøpe en (Aria pro) Steve bailey signatur, men den ble solgt rett før jeg rakk å slå kloa i den! Så nå er det over på "plan b".

Jeg trenger ikke de aller fjongeste treverkene i verden, men bassen må jo være bra. Gjennomgående hals er ikke noen absolutt nødvendighet, men jeg vil helst ha det pga. substain etc. (den kan godt se helt standard ut, men jeg må inrømme at det hadde vært fett med litt Carl Thompson elementer!).

Basslæreren min har en bass laget av Robert på Norsk musikk (han har til og med laget egne "fake" bartolini pickupper!) som er dritfet og bare kostet 9.000 . Det skal sies at han er veldig nøye på hvem han selger til!

Jeg tenkte meg helst noe rundt 10.000, ikke over 15.000

Og clay, du burde absolutt legge ut bilde av de bassen på http://www.ctbasses.com/lookalikes.html (Legg merke til Listerudbassen helt nederst på siden!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en sekstrengs fretless, har vært øverst på ønskelista lenge! Jeg lå an til å kjøpe en (Aria pro) Steve bailey signatur, men den ble solgt rett før jeg rakk å slå kloa i den! Så nå er det over på "plan b".

Jeg trenger ikke de aller fjongeste treverkene i verden, men bassen må jo være bra. Gjennomgående hals er ikke noen absolutt nødvendighet, men jeg vil helst ha det pga. substain etc. (den kan godt se helt standard ut, men jeg må inrømme at det hadde vært fett med litt Carl Thompson elementer!).

Basslæreren min har en bass laget av Robert på Norsk musikk (han har til og med laget egne "fake" bartolini pickupper!) som er dritfet og bare kostet 9.000 . Det skal sies at han er veldig nøye på hvem han selger til!  

Jeg tenkte meg helst noe rundt 10.000, ikke over 15.000

Jeg må innrømme at jeg ikke vet om noen som bygger basser til den prisen. Men det betyr ikke at de ikke finnes! ;) Det som er "problemet" med custom-basser, er at du ikke får sjekket dem ut før de er ferdige. Du vet m.a.o. ikke hvor bra det egentlig er før bassen er ferdig, og da er du alt forpliktet til å kjøpe den. Sånn sett er det nesten tryggere å kjøpe en ferdig bass... da kan du prøve før du kjøper. :)

Når jeg valgte å få bygget min bass, var det fordi jeg hadde litt spesielle ønsker, og jeg fant ikke noen "standard" basser som gav meg det jeg ønsket.

Jeg har ikke peiling på hva Listerud tar for sine basser... og som sagt kjenner jeg ikke til Robert hos Norsk Musikk, så du må nok bedrive litt mer detektiv-arbeid! :) Alternativt kan du ta deg en tur til London og dra på Bass Centre (eller er det Gallery det heter?) og finne noe der. Skal ikke se bort fra at du kan finne en 6-strengs fretless til riktig pris der. :)

Dessuten kan det vel finnes en mulighet for å få fatt i en Aria SB bass til et sted? Og Yamaha TRB er jo også i riktig prisområde... eller kanskje en Warwick?

MrW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Alternativt kan du ta deg en tur til London og dra på Bass Centre (eller er det Gallery det heter?) og finne noe der. Skal ikke se bort fra at du kan finne en 6-strengs fretless til riktig pris der. :)

Bass Gallery ja : http://www.thebassgallery.com/ Har vært der en gang, men har ikke fått prøve bassene han Martin Petersen lager. Sei basser kaller han de for. Sjekk ut siden.

Men sånn bare til opplysning så vurdere jeg å selge 5-strengs fretlessen min. MTD Heir bass. Hvis du ikke er fast bestemt på 6-strengs da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listerud koster vanligvis mellom 11.000 og 16.000, ved mindre det er noe veldig spessielt, og clay sin Ustad kostet jo 12.000, det er per definisjon "rundt tolv tusen" i min bok. Lærerns "Robert" kostet jo som sagt under ti... Og detektivarbeid har jeg bedrevet lenge, og sekstrengs fretless er ikke å oppdrive i Norge. Hvis jeg må bestille noe fra USA blir det sikker rundt 10.000 men frakt, toll etc, og jeg får jo ikke prøvd bassen da heller! Den eneste muligheten her i Skandinavia (tror jeg) er Eagle, og det tror jeg er en skikkelig bæljebass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listerud koster vanligvis mellom 11.000 og 16.000, ved mindre det er noe veldig spessielt, og clay sin Ustad kostet jo 12.000, det er per definisjon "rundt tolv tusen" i min bok. Lærerns "Robert" kostet jo som sagt under ti... Og detektivarbeid har jeg bedrevet lenge, og sekstrengs fretless er ikke å oppdrive i Norge. Hvis jeg må bestille noe fra USA blir det sikker rundt 10.000 men frakt, toll etc, og jeg får jo ikke prøvd bassen da heller! Den eneste muligheten her i Skandinavia (tror jeg) er Eagle, og det tror jeg er en skikkelig bæljebass.

Ja, styr klar av Eagle. De ser ganske kule ut, men jeg har ikke hørt mye bra om dem. Tror de er bygget på samme fabrikk som Galveston (som du kanskje har sett på eBay), og det sier vel det meste. :)

Det var ikke så gærne priser på de du nevner her, nei. Definitivt. Tror nok Sei basser er veldig mye dyrere...

Hvis du bor i nærheten av f.eks. Listerud kan du kanskje få sjekket noe direkte med han? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å lete opp en ny Steve Bailey bass, hvis ikke det går så bestiller jeg av en av de nevnte. Si fra hvis dere ser noen, eller vet om noen som kan ta in Aria billig.

Vel, hr bungle kan vel alltids ta inn en dean til meg, noen som har noe erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å lete opp en ny Steve Bailey bass, hvis ikke det går så bestiller jeg av en av de nevnte. Si fra hvis dere ser noen, eller vet om noen som kan ta in Aria billig.

Vel, hr bungle kan vel alltids ta inn en dean til meg, noen som har noe erfaring med det?

Robert Toth?? Det demrer... det er faktisk en Robert Toth-bass til salgs på musikkweb akkurat nå, men det er en 4-strenger. Går visst for 9000. Ser på Norsk Musikk sine sider at han er gitarreparatør der. :)

Hvis du får fatt i en god seks-strengs båndbass, kan du jo få en av de nevnte reparatører/gitarmakere til å konvertere den til fretless?

Det må vel finnes en Aria-importør her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.