Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkabel som skjermer for støy


kenneho

Anbefalte innlegg

EMG-SA, aktive singlecoils. Låter fantastisk, og støy er et ikke-tema. Disse skal vel ikke jordes, så det er ikke noe å tenke på :) Gilmour brukte disse på de to siste Pink Floyd-turnéene pga. støy fra den INSANE lysriggen. Etter min mening har han aldri hatt så bra lyd som på den tida, verken før eller senere :)

Interessant. Antar man må ha batteri for at slike pickup'er skal fungere. Hvor fester man i tilfelle disse batteriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått målt, og fant dette:

1) Målte fra tupp til tupp, og "sleeve" (hva er godt norsk ord for dette?), med multimeter på 200 ohm, og begge målingene lå på rundt 1-2. Dette er vel som forventet.

2) Fra sleeve til strengene var viste multimeteret underkant av 1, med multimeter satt til 200 ohm. Fra tupp til strengene fikk jeg på min Seymour Duncan JB JR ca 14 kOhm, og rundt 6 på de to Fender-pickupene. Forresten, på https://www.dropbox.com/sh/25c1nvl2d7lmlef/CHhECVsfR5/Strat_v2 ser dere bilder slik gitaren ser ut nå.

3) Målte svært lav motstand (rundt 1-2 ohms omtrent) mellom de ulike komponentene som er jordet, altså fra sleeve til strenger/tremolo/volumepot/tone/kobberfolie.

4) Dette skal være riktig, men ta gjerne en titt på bildene jeg har lagt ut.

Forresten, på dropbox-katalogen ligger en lydfil også, hvor jeg har gjort lydopptak av hvordan støyen høres ut. Se gjerne http://www.strat-talk.com/forum/pickup-forum/246429-pickup-buzz-hum-how-troubleshoot-2.html#post1408673 for info om hva som inngår i lydfilen.

Resultatene av testene virker greie såvidt jeg kan forstå (forbehold: at volum/ tone sto på fullt på gitaren).

Klarer ikke se noe åpenbart feil ut fra dropbox-bildene heller.

Ville kanskje sett nærmere på loddingen av de to hvite ledningene til høyre på 5-veis bryteren i dette bildet (særlig den "midterste" som kommer fra neck pickup ser litt "døll" ut): https://dl.dropboxusercontent.com/sh/25c1nvl2d7lmlef/NYKmA2QRVc/Strat_v2/2013-10-02%2020.37.38.jpg?token_hash=AAHOzrnjVGVDJMSkdfinrudACdU113QuaTxxkaM5osLi1w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatene av testene virker greie såvidt jeg kan forstå (forbehold: at volum/ tone sto på fullt på gitaren).

Klarer ikke se noe åpenbart feil ut fra dropbox-bildene heller.

Ville kanskje sett nærmere på loddingen av de to hvite ledningene til høyre på 5-veis bryteren i dette bildet (særlig den "midterste" som kommer fra neck pickup ser litt "døll" ut): https://dl.dropboxusercontent.com/sh/25c1nvl2d7lmlef/NYKmA2QRVc/Strat_v2/2013-10-02%2020.37.38.jpg?token_hash=AAHOzrnjVGVDJMSkdfinrudACdU113QuaTxxkaM5osLi1w

Jeg kan bekrefte av volum og tone sto på fullt. Hmm... mulig at det kan være noe med loddinga ja, men greia er at jeg hadde gitaren inne hos en proff for å fikse primært støy-problematikken, men jeg opplever fremdeles like mye støy. Så utgangspunktet mitt i etterkant har vært at det er noe annet enn selve gitaren som forårsaker støyen, i og med at gitaren skal være klarert av en proff med godt omdømme.

En ting jeg merker er at jeg får vesentlig mer støy når jeg reduserer volumet på gitaren, med en peak rundt 7 eller 8. Har prøvd å google dette, men har ikke funnet noe entydig svar på om dette er normalt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volumkontrollen din vet jo ikke om det er støy eller fin gitarlyd.... Så den øker bare volumet når du skrur opp...

I EDB-verden før sa man Shit in, Shit out... Samme her....

Godt poeng. :) Men underlig at det da støyer mindre når volum er på 10 enn når volum er på 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til de med EMG er å kjøpe en sånn batt-meter dings.

Da kan man sjekke hvor mange timer som er igjen på batteriet ved å plugge den i gitaren( Slipper å ta ut batteriet)og slipper angsten om at batteriet skal dø midt under en spillejobb.

Jeg gidder ikke ha EMG under plekterbrettet så jeg har fått frest ut plass til det bak på gitaren ved tremfjærene ( kan skjules hvis jeg har på bakplata, super løsning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.