Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkabel som skjermer for støy


kenneho

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg opplever en støy fra gitarutstyret, og det kan virke som om kabelen er en medvirkende faktor. Tenkte derfor gå til innkjøp av èn eller flere kabler som definivt skjermer for elektromagnestisk stråling. Noen forslag til hva jeg bør gå for?

Bakgrunn for at jeg tror kabelen er noe av problemet:

Gjorde følgende test: Plugget gitaren inn i min Eleven Rack, og den videre inn i hodetelefonene. Fikk som vanlig endel støy, og plugget gitarkabelen ut fra gitaren. Fremdeles mye støy. Plugget gitarkabelen ut fra Eleven Rack'en, og støyen forsvant. Så vidt jeg forstår tyder det på at kabelen kan være synderen.

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så sikker på det... Det du opplever høres veldig normalt ut, og det er nok gitaren som plukker opp støy. Og en ledning som bare er koblet til i amp vil som regel støye.. Da snakker vi heller om skjerming og sjekke loddinger på gitaren.

Prøv en annen gitar om du har...

Men det kan jo selvfølgelig være noe feil med kabelen din, brudd, kortslutning, dårlig lodding.. Så det er bare å prøve en annen kabel også....

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en annen, helt vanlig kabel. Man skal ikke trenge allverden med skjerming for å få et støyfritt signal. Sjekk også at kabelen din ikke ligger langsmed andre kabler, som f.eks strømkabler. Har du LCD eller billedrørskjerm?

Akkurat nå er gitar åpnet, altså har tatt av strenger og plekterbrett for å sjekke kablingen, men skal prøve en annen kabel så snart jeg får skrudd sammen gitaren igjen. Har forresten en tråd gåender vedr feilsøking av selve gitaren mhp støy: http://www.strat-talk.com/forum/pickup-forum/246429-pickup-buzz-hum-how-troubleshoot.html

Har hatt den tråden gående en stund, men etter å ha tatt en titt på http://www.guitarnuts.com/technical/electrical/trouble/genericnoise.php fikk jeg inntrykk av at kabelen i seg selv kunne være årsaken til noe av problemet.

Forresten, har PC'en etc i samme som, men opplever i grunn like mye støy selv om jeg slår av PC'en.

Er ikke så sikker på det... Det du opplever høres veldig normalt ut, og det er nok gitaren som plukker opp støy. Og en ledning som bare er koblet til i amp vil som regel støye.. Da snakker vi heller om skjerming og sjekke loddinger på gitaren.

Prøv en annen gitar om du har...

Men det kan jo selvfølgelig være noe feil med kabelen din, brudd, kortslutning, dårlig lodding.. Så det er bare å prøve en annen kabel også....

Jfr kommentaren min over. Det jeg sliter med å finne ut om det er gitaren i seg selv eller noe annet som gjør at jeg opplever så mye støy. Hadde gitaren til reparasjon hos profesjonelle, og de gikk over kablingen og fikset på feil de fant. Så det er fristende å anta at gitaren fungerer bra, men at feilen ligger utenfor gitaren (f.eks. i kabelen).

Hvis du kobler kabelen til gitar og eleven rack og setter volumkontrollen på gitaren på null, støyer det fortsatt?

Nei, det gjør det ikke. Hva forteller det oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste der forteller deg at det ikke er kabelen som plukker opp støy, men at støyen kommer fra gitaren.

Skjønner, det gir i grunn mening. Hmm... da tror jeg at jeg utsetter innkjøp av ny kabel, og heller fokuserer på gitaren i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har koplet signal til jord et eller annet sted i kjeden? Feks på jackutgangen på gitaren, eventuelt en eller begge jackpluggene på kabelen?

Jeg hadde koplet signalet til "ring/jord" på jackutgangen på min gitar og det støyet som ville fanden... Det ble en vakker verden når jeg fikk fikset det.

Har du et multimeter så gjør noen målinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen målinger jeg ville gjort:

1. Sjekk kabelen:

Multimeter på laveste ohm setting --> Mål motstand fra tupp til tupp på jackpluggene i hver ende. Tilsvarende fra ring til ring. Her bør det ikke være mye motstand å snakke om - sannsynligvis under en ohm.

Multimeter på høyeste ohm setting: Mål motstand fra tupp til ring på en av jackpluggene. Her skal det ikke vises kontakt.

Hvis pluggene er av typen som lar seg åpne ville jeg åpnet og sjekket at skjerm er koplet til "ring" på pluggene - det skal vel holde å sjekke en av de hvis du har bestått testene over.

2. Kvikk-test:

- Skru volum og tone poter på gitaren på fullt. Plugg en ende av kabelen i gitaren og mål motstand fra andre pluggen til strengene på gitaren. Fra ring bør det ikke være mer enn et par ohm, fra tupp til streng vil jeg tippe du skal ligge på over 1k ohm.

3. Har du passert testene over ville jeg åpnet gitaren og begynt å måle fra kobberfolien til jord på jack, målt fra skjerm på pickupledningene til jord på jack, og slikt og sett om du får de resultatene en skulle forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noiseless? Vil det hjelpe selv hvis årsaken til nåværende støy er f.eks. jordingsfeil på gitaren?

EMG-SA, aktive singlecoils. Låter fantastisk, og støy er et ikke-tema. Disse skal vel ikke jordes, så det er ikke noe å tenke på :) Gilmour brukte disse på de to siste Pink Floyd-turnéene pga. støy fra den INSANE lysriggen. Etter min mening har han aldri hatt så bra lyd som på den tida, verken før eller senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen målinger jeg ville gjort:

1. Sjekk kabelen:

Multimeter på laveste ohm setting --> Mål motstand fra tupp til tupp på jackpluggene i hver ende. Tilsvarende fra ring til ring. Her bør det ikke være mye motstand å snakke om - sannsynligvis under en ohm.

Multimeter på høyeste ohm setting: Mål motstand fra tupp til ring på en av jackpluggene. Her skal det ikke vises kontakt.

Hvis pluggene er av typen som lar seg åpne ville jeg åpnet og sjekket at skjerm er koplet til "ring" på pluggene - det skal vel holde å sjekke en av de hvis du har bestått testene over.

2. Kvikk-test:

- Skru volum og tone poter på gitaren på fullt. Plugg en ende av kabelen i gitaren og mål motstand fra andre pluggen til strengene på gitaren. Fra ring bør det ikke være mer enn et par ohm, fra tupp til streng vil jeg tippe du skal ligge på over 1k ohm.

3. Har du passert testene over ville jeg åpnet gitaren og begynt å måle fra kobberfolien til jord på jack, målt fra skjerm på pickupledningene til jord på jack, og slikt og sett om du får de resultatene en skulle forvente.

Takk for tips.

1) I og med at det ikke støyer når jeg skrur av volumet på gitaren, er vel så det ble avklart over ikke noe i veien med kabelen? I tilfelle kan jeg kanskje droppet dette punktet?

2) Nybegynnerspørsmål, men jeg har ikke "ring" på kabelen min, bare "sleeve" (som er jording?). Skal jeg måle på sleeve fremfor ring?

3) Gitaren er allerede åpen, så jeg er forsåvidt klar for testing. Kunne du listet opp punktvis hva jeg bør måle, og hva slags resultater jeg kan forvente meg? Pickup'ene fungerer bra rent lydmessig, men mistenker at jeg har jordingsproblemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

1) I og med at det ikke støyer når jeg skrur av volumet på gitaren, er vel så det ble avklart over ikke noe i veien med kabelen? I tilfelle kan jeg kanskje droppet dette punktet?

2) Nybegynnerspørsmål, men jeg har ikke "ring" på kabelen min, bare "sleeve" (som er jording?). Skal jeg måle på sleeve fremfor ring?

3) Gitaren er allerede åpen, så jeg er forsåvidt klar for testing. Kunne du listet opp punktvis hva jeg bør måle, og hva slags resultater jeg kan forvente meg? Pickup'ene fungerer bra rent lydmessig, men mistenker at jeg har jordingsproblemer...

1. Jeg ville gjort målingene i punkt 1 for å være sikrere på at kabelen ikke er problemet og er loddet riktig, særlig hvis du skal gjøre målinger på kabeltuppen (grunnen til at jeg foreslår å plugge inn kabelen og måle på pluggen i andre enden er at det er enklere/mer praktisk, men det forutsetter jo at du vet at kabelen er OK.). Målingene på kabelen tar vel maks 20 sek... Litt mer hvis du åpner en av pluggene.

2. Du har rett, jeg uttrykte meg feil ;-)

3. Start med 1 og 2, punkt 3 tar vi etter behov. Men sånn raskt så ville jeg forvente minimal motstand mellom sleeve på jackutgangen på gitaren og punkter som skal være jordet, som feks skjerm på pickuplegninger, strenger, kobberfolie, potmeterhus, og slikt.

4. Hvis du har gitaren åpen ville jeg som nevnt trippelsjekket at du har koplet riktig på jackutgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg ville gjort målingene i punkt 1 for å være sikrere på at kabelen ikke er problemet og er loddet riktig, særlig hvis du skal gjøre målinger på kabeltuppen (grunnen til at jeg foreslår å plugge inn kabelen og måle på pluggen i andre enden er at det er enklere/mer praktisk, men det forutsetter jo at du vet at kabelen er OK.). Målingene på kabelen tar vel maks 20 sek... Litt mer hvis du åpner en av pluggene.

2. Du har rett, jeg uttrykte meg feil ;-)

3. Start med 1 og 2, punkt 3 tar vi etter behov. Men sånn raskt så ville jeg forvente minimal motstand mellom sleeve på jackutgangen på gitaren og punkter som skal være jordet, som feks skjerm på pickuplegninger, strenger, kobberfolie, potmeterhus, og slikt.

4. Hvis du har gitaren åpen ville jeg som nevnt trippelsjekket at du har koplet riktig på jackutgangen.

Da har jeg fått målt, og fant dette:

1) Målte fra tupp til tupp, og "sleeve" (hva er godt norsk ord for dette?), med multimeter på 200 ohm, og begge målingene lå på rundt 1-2. Dette er vel som forventet.

2) Fra sleeve til strengene var viste multimeteret underkant av 1, med multimeter satt til 200 ohm. Fra tupp til strengene fikk jeg på min Seymour Duncan JB JR ca 14 kOhm, og rundt 6 på de to Fender-pickupene. Forresten, på https://www.dropbox.com/sh/25c1nvl2d7lmlef/CHhECVsfR5/Strat_v2 ser dere bilder slik gitaren ser ut nå.

3) Målte svært lav motstand (rundt 1-2 ohms omtrent) mellom de ulike komponentene som er jordet, altså fra sleeve til strenger/tremolo/volumepot/tone/kobberfolie.

4) Dette skal være riktig, men ta gjerne en titt på bildene jeg har lagt ut.

Forresten, på dropbox-katalogen ligger en lydfil også, hvor jeg har gjort lydopptak av hvordan støyen høres ut. Se gjerne http://www.strat-talk.com/forum/pickup-forum/246429-pickup-buzz-hum-how-troubleshoot-2.html#post1408673 for info om hva som inngår i lydfilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.