Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om mikrofoner til studio


Sorg

Anbefalte innlegg

Er dette kun for studiobruk? Har dere trommesett? Hva med mikker til det? Det er 100-vis av måter å mikke et trommesett på, og mange varianter med 3-4 mikrofoner gir gode resultater. Der passer også elektrokardoide-typen til CastorFiber inn. De kan brukes som overheads i mange sammenhenger, også trommer. (Disse har fått gode kritikker, ser jeg: http://www.seelectronics.com/se1a-pair-mic )

Med AT 4047, en dynamisk mikrofon og to overheads kan du faktisk bruke denne metoden:

http://therecordingrevolution.com/2011/01/10/the-glyn-johns-drum-recording-method/

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tør jeg foreslå å handle et sett med to elektrokardoider, til diverse opptak. Sånne "pennemikrofoner". De er lettplasserte, anvendelige og er veldig greie å ha i et studio uansett sjanger, og finnes i utallige prisklasser.

Hvilket merke anbefaler du og hva brukes dette til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å hvertfall gå for en SM7b. Tillegg er kanskej SM57 greit?

Det blir vel fort 5-6 lapper det dersom man ikke kjøper brukt..

Det er flere som lager slike, og jeg har såpass lite erfaring med de at jeg ikke har stort å fare med. En teknikker jeg kjenner fortalte meg at han hadde begynt å legge igjen dyre pennemikrofoner i studio, og kjørte på med Behringer B5 når det var for eksempel korjobber og slikt. Som han sa- "Det er trolig bare jeg som hører forskjellen"..

Jeg har faktisk et sett selv, og er veldig fornøyd, men har lært at man ikke skal anbefale Behringer.. Det har jo vært importørskifte også, og servicen har visst blitt så som så, og prisen er økt betraktelig.

Bruksområde? My brukt som overheadmikrofoner. De er følsomme, og tar opp lyd fra avstand uten problemer. Kor, instrumenter, og så videre er aktuelle bruksområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er flere som lager slike, og jeg har såpass lite erfaring med de at jeg ikke har stort å fare med. En teknikker jeg kjenner fortalte meg at han hadde begynt å legge igjen dyre pennemikrofoner i studio, og kjørte på med Behringer B5 når det var for eksempel korjobber og slikt. Som han sa- "Det er trolig bare jeg som hører forskjellen"..

Jeg har faktisk et sett selv, og er veldig fornøyd, men har lært at man ikke skal anbefale Behringer.. Det har jo vært importørskifte også, og servicen har visst blitt så som så, og prisen er økt betraktelig.

Det er jo synd når bytte av importør gjør at både pris og service blir dårligere. Problemet til Behringer er at ulike produkttyper, og til og med ulike modeller, har såpass ulik kvalitet (de vanlige effektboksene deres for gitar styrer jeg langt unna, mens mikrofonene er greie). Så langt har jeg ikke noe vondt å si om mikrofonene (jeg har to, en ECM8000 målemikrofon og en B1 stormembran kondensatormikk).

Selvfølgelig får man større grad av perfeksjon med dyrere mikrofoner, men da vil jeg også spørre: Har du studiorom med en akustikk som matcher? Ofte er rom og akustikk det største problemet, og før det er på stell så vil valg av mikrofoner hjelpe lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Leste kjapt gjennom tråden. Jeg er langt fra ekspert, men har lyst å komme med noen kommentarer. Du har 4047 - det er jo en god mikk, men som med alle vokalmikrofoner kommer den ann på om den matcher din stemme. En dynamisk kan fungere bedre i hjemmestudio da de plukker opp mindre rom, og kan egne seg bedre til metallvokal. Kjøp ikke en SM58 om du har 57 og filter, de er mer eller mindre samme mikrofon. Du kan prøve 57 med filter på vokal. Sm7 vil være et steg opp, med lignende lydkarakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.