Web Analytics
Jump to content

Tips om mikrofoner til studio

Sorg

Recommended Posts

Tenker å bruke 5-6000 kr på et par mikrofoner til hjemmestudioet. Fra før av har jeg AUDIO TECHNICA AT4047/SV/SM, SM57, har også pop-filter. Jeg har forøvrig også en ART PRO MPA II. Er dette regnet som en bra pre-amp?

Kom gjerne med innspill dersom det er bedre å legge penger i å oppgradere pre-ampen. Kjøper gjerne brukt.

Noen tips om hva som generelt sett er greit å ha, som låter bra og er allsidig. Tenker til tracking av vokal, både sang og skrikevokal (metalband).

Edited by Sorg

Preampen er anbefalt som "bang for buck"- produkt av SOS, så den holder nok i massevis :) Det finnes langt bedre, men laaangt dyrere. AT-mikken du har er grei, men er du som meg, får du aldri nok mikker. Du kan jo prøve en billig båndmikk? Vi bruker det på vokal og gitar, og sE X1r er billig og bra. Sm57 er en allrounder som alltids er god å ha også :)

Preampen er anbefalt som "bang for buck"- produkt av SOS, så den holder nok i massevis :) Det finnes langt bedre, men laaangt dyrere. AT-mikken du har er grei, men er du som meg, får du aldri nok mikker. Du kan jo prøve en billig båndmikk? Vi bruker det på vokal og gitar, og sE X1r er billig og bra. Sm57 er en allrounder som alltids er god å ha også :)

AT mye mer en helt grei etter min mening, den er kjempebra! Særlig til vokal. Den funker også mye bedre til gitar enn feks SM57, det er derfor jeg lurer på hva nye mikker skal brukes til. Jeg vil heller foreslå en SM7B til de få anledningene AT 4047 ikke funker. Men det er jo også endel å hente på preamp.

Edited by Bugbass

Har inkludert litt mer informasjon i første post. Det er hovedsakelig til vokal, både sang- og skrikevokal (spiller i et metalband).

Men en jeg snakket med mente jeg heller burde oppgradere preamp og nevnte en Neve til 15000. Hadde i grunn ikke tenkt å bruke så mye. Han sa også at Art var ganske mediocre greier..

Er dette enig i dette og kan jeg ha mer fordel av å oppgradere preamp?

Hvis du trenger en preamp til 15k for å få til brukbar lyd i en mikrofon, så vet ikke jeg. Virker helt hårreisende. Spør du meg, akn slikt forsvares hvis man tjener penger på boksen etterpå. Hvis ikke er det overkill. Da bør man i det minste vite at man kan mye om rom, demping, romplassering og miksing av vokalen før mn får utnyttet en Neve. Ingenting blir bedre enn det svakeste leddet, og etter min erfaring er det gjerne den som bruker utstyret.

Ikke meningen å dra noens kvalifikasjoner i tvil, her, altså, for det jeg vet kan jo du være en anerkjent og beryktet lydmann/studiorev for alt det jeg vet.

Er du ikke fornøyd med lyden i det du allerede har?

Jeg står ved min post, ARTen er god bang-for-buck, og får også gode skussmål i fagblader, vel og merke i den prisklassen. Jeg har flere mikker og flere preamper, og merker større forskjell på "rett mikk til rett brukl" enn å svitsje mellom preamps. Jeg er også fan av sE sine mikker. Gode produkter til gode priser, om du ikke får for nettopp Ruper Neve-mikkene deres. Skrikevokal har jeg ingen erfaring med så så konkret kan jeg dessverre ikke være...

Det må da være flere dusin ulike preampløsninger som gir god nok lyd for "skrikevokal" og ikke koster femsifrede beløp. Jeg skjønner ikke helt hva som er problemet med utstyret du har.

Vokalmikken din er jo en kondensatormikk, og jeg tenker nesten at den er "for bra" for skrikevokal. ;)

Poenget er at en kondensatormikk er veldig følsom og brukes gjerne for å plukke opp nyanser. Skrikevokal er på den andre siden høylytt og trenger ikke følsomheten til en kondensatormikk.

Jeg ville investert i følgende:

1. En god dynamisk mikrofon. Shure SM58 er industristandarden her. Har du den ikke allerede, så bør du kjøpe den, såfremt du ikke har preferanser som klart utelukker denne.

2. Pop-filter. Dette rensker opp vokalen ganske mye. Det kan være DET du trenger dersom du føler at kondensatormikrofonen din ikke fungerer optimalt.

3. Dersom rommet du bruker ikke er akustisk optimalt, invester i en liten, transportabel "vocal booth", altså en "boks" som demper refleksjonene fra rommet til mikrofonen din.

Edited by sarge

Hva slags lydkort har du?

AT 4047 er fint til "skrikevokal" fordi den ikke er boostet og harsk i toppen, som feks de fleste SE mikker er. Hvis du likevel føler at denne mikken blir masete, kan det nok være pga preamp. Hvis du skal selge 4047 så si ifra....

Ellers står jeg på at Shure SM7b er en veldig fin mikk å ha til de anledninger 4047 ikke er optimal.

Når det gjelder preamp, så kan det jo være et alternativ å gå for 500 serien. Lindell Aaudio 506 Power og en god preamp på mellom 5-7 lapper, feks. phoenix audio, som du finner her: www.studiolyd.no

+1

Ville som nevnt over forsøkt meg på en dynamisk mikrofon til "skrikevokalen", og da er SM58 er et fint sted å starte.

EDIT: hva er egentlig ambisjonsnivået for opptakene, iom at du har såpass romslig budsjett?

Edited by Flyndre

Hvis du trenger en preamp til 15k for å få til brukbar lyd i en mikrofon, så vet ikke jeg. Virker helt hårreisende. Spør du meg, akn slikt forsvares hvis man tjener penger på boksen etterpå. Hvis ikke er det overkill. Da bør man i det minste vite at man kan mye om rom, demping, romplassering og miksing av vokalen før mn får utnyttet en Neve. Ingenting blir bedre enn det svakeste leddet, og etter min erfaring er det gjerne den som bruker utstyret.

Ikke meningen å dra noens kvalifikasjoner i tvil, her, altså, for det jeg vet kan jo du være en anerkjent og beryktet lydmann/studiorev for alt det jeg vet.

Er du ikke fornøyd med lyden i det du allerede har?

Dette er en som jobber i studio, så jeg antar selv at han har ganske store krav. Poenget var bare at an mente jeg hadde mer igjen for en bra preamp, enn nye micer. Tydeligvis mener han, i motsetning til andre, at Art Pro ikke er så bra.

For å være helt ærlig så har jeg aldri prøvd noe annet. Jeg tenker nok selv å heller kjøpe noen micer, men det er jo ofte også noe man får lånt av folk.