Web Analytics
Jump to content

Tips om mikrofoner til studio


Sorg

Recommended Posts

Tenker å bruke 5-6000 kr på et par mikrofoner til hjemmestudioet. Fra før av har jeg AUDIO TECHNICA AT4047/SV/SM, SM57, har også pop-filter. Jeg har forøvrig også en ART PRO MPA II. Er dette regnet som en bra pre-amp?

Kom gjerne med innspill dersom det er bedre å legge penger i å oppgradere pre-ampen. Kjøper gjerne brukt.

Noen tips om hva som generelt sett er greit å ha, som låter bra og er allsidig. Tenker til tracking av vokal, både sang og skrikevokal (metalband).

Edited by Sorg
Link to comment
Share on other sites

Preampen er anbefalt som "bang for buck"- produkt av SOS, så den holder nok i massevis :) Det finnes langt bedre, men laaangt dyrere. AT-mikken du har er grei, men er du som meg, får du aldri nok mikker. Du kan jo prøve en billig båndmikk? Vi bruker det på vokal og gitar, og sE X1r er billig og bra. Sm57 er en allrounder som alltids er god å ha også :)

Link to comment
Share on other sites

Preampen er anbefalt som "bang for buck"- produkt av SOS, så den holder nok i massevis :) Det finnes langt bedre, men laaangt dyrere. AT-mikken du har er grei, men er du som meg, får du aldri nok mikker. Du kan jo prøve en billig båndmikk? Vi bruker det på vokal og gitar, og sE X1r er billig og bra. Sm57 er en allrounder som alltids er god å ha også :)

AT mye mer en helt grei etter min mening, den er kjempebra! Særlig til vokal. Den funker også mye bedre til gitar enn feks SM57, det er derfor jeg lurer på hva nye mikker skal brukes til. Jeg vil heller foreslå en SM7B til de få anledningene AT 4047 ikke funker. Men det er jo også endel å hente på preamp.

Edited by Bugbass
Link to comment
Share on other sites

Har inkludert litt mer informasjon i første post. Det er hovedsakelig til vokal, både sang- og skrikevokal (spiller i et metalband).

Men en jeg snakket med mente jeg heller burde oppgradere preamp og nevnte en Neve til 15000. Hadde i grunn ikke tenkt å bruke så mye. Han sa også at Art var ganske mediocre greier..

Er dette enig i dette og kan jeg ha mer fordel av å oppgradere preamp?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du trenger en preamp til 15k for å få til brukbar lyd i en mikrofon, så vet ikke jeg. Virker helt hårreisende. Spør du meg, akn slikt forsvares hvis man tjener penger på boksen etterpå. Hvis ikke er det overkill. Da bør man i det minste vite at man kan mye om rom, demping, romplassering og miksing av vokalen før mn får utnyttet en Neve. Ingenting blir bedre enn det svakeste leddet, og etter min erfaring er det gjerne den som bruker utstyret.

Ikke meningen å dra noens kvalifikasjoner i tvil, her, altså, for det jeg vet kan jo du være en anerkjent og beryktet lydmann/studiorev for alt det jeg vet.

Er du ikke fornøyd med lyden i det du allerede har?

Link to comment
Share on other sites

Jeg står ved min post, ARTen er god bang-for-buck, og får også gode skussmål i fagblader, vel og merke i den prisklassen. Jeg har flere mikker og flere preamper, og merker større forskjell på "rett mikk til rett brukl" enn å svitsje mellom preamps. Jeg er også fan av sE sine mikker. Gode produkter til gode priser, om du ikke får for nettopp Ruper Neve-mikkene deres. Skrikevokal har jeg ingen erfaring med så så konkret kan jeg dessverre ikke være...

Link to comment
Share on other sites

Det må da være flere dusin ulike preampløsninger som gir god nok lyd for "skrikevokal" og ikke koster femsifrede beløp. Jeg skjønner ikke helt hva som er problemet med utstyret du har.

Vokalmikken din er jo en kondensatormikk, og jeg tenker nesten at den er "for bra" for skrikevokal. ;)

Poenget er at en kondensatormikk er veldig følsom og brukes gjerne for å plukke opp nyanser. Skrikevokal er på den andre siden høylytt og trenger ikke følsomheten til en kondensatormikk.

Jeg ville investert i følgende:

1. En god dynamisk mikrofon. Shure SM58 er industristandarden her. Har du den ikke allerede, så bør du kjøpe den, såfremt du ikke har preferanser som klart utelukker denne.

2. Pop-filter. Dette rensker opp vokalen ganske mye. Det kan være DET du trenger dersom du føler at kondensatormikrofonen din ikke fungerer optimalt.

3. Dersom rommet du bruker ikke er akustisk optimalt, invester i en liten, transportabel "vocal booth", altså en "boks" som demper refleksjonene fra rommet til mikrofonen din.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Hva slags lydkort har du?

AT 4047 er fint til "skrikevokal" fordi den ikke er boostet og harsk i toppen, som feks de fleste SE mikker er. Hvis du likevel føler at denne mikken blir masete, kan det nok være pga preamp. Hvis du skal selge 4047 så si ifra....

Ellers står jeg på at Shure SM7b er en veldig fin mikk å ha til de anledninger 4047 ikke er optimal.

Når det gjelder preamp, så kan det jo være et alternativ å gå for 500 serien. Lindell Aaudio 506 Power og en god preamp på mellom 5-7 lapper, feks. phoenix audio, som du finner her: www.studiolyd.no

Link to comment
Share on other sites

+1

Ville som nevnt over forsøkt meg på en dynamisk mikrofon til "skrikevokalen", og da er SM58 er et fint sted å starte.

EDIT: hva er egentlig ambisjonsnivået for opptakene, iom at du har såpass romslig budsjett?

Edited by Flyndre
Link to comment
Share on other sites

Hvis du trenger en preamp til 15k for å få til brukbar lyd i en mikrofon, så vet ikke jeg. Virker helt hårreisende. Spør du meg, akn slikt forsvares hvis man tjener penger på boksen etterpå. Hvis ikke er det overkill. Da bør man i det minste vite at man kan mye om rom, demping, romplassering og miksing av vokalen før mn får utnyttet en Neve. Ingenting blir bedre enn det svakeste leddet, og etter min erfaring er det gjerne den som bruker utstyret.

Ikke meningen å dra noens kvalifikasjoner i tvil, her, altså, for det jeg vet kan jo du være en anerkjent og beryktet lydmann/studiorev for alt det jeg vet.

Er du ikke fornøyd med lyden i det du allerede har?

Dette er en som jobber i studio, så jeg antar selv at han har ganske store krav. Poenget var bare at an mente jeg hadde mer igjen for en bra preamp, enn nye micer. Tydeligvis mener han, i motsetning til andre, at Art Pro ikke er så bra.

For å være helt ærlig så har jeg aldri prøvd noe annet. Jeg tenker nok selv å heller kjøpe noen micer, men det er jo ofte også noe man får lånt av folk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Vi er et ny oppstartet band, vi spiller litt forskjellig, alt ifra Pink Floyd til CC Cowboys, vi har planer etterhvert å spille konserter osv. Tillegg lage egne låter. 
    • Hei. Hvem er dere og hvilke sanger er det snakk om å spille?
    • Hei. Vi søker etter en bassist til et band i Arendal. Vi har tilgang til øvingslokale. Sjanger, rock. Vi er på utkikk etter en bassist som deler lidenskap for musikk og som har god teknikk og samspill. er åpen for å eksperimentere med ulike stilarter og låter, men vi ønsker også å ha et fast repertoar som vi kan øve på og fremføre. Vi er fleksibel når det gjelder øvingstider, men vi håper du er seriøs og engasjert. Hvis dette høres ut som noe for deg, vil vi gjerne høre fra deg snarest. Vi ser frem til å snakke med deg og finne ut mer om din musikkbakgrunn og interesser.
    • Lagde en hals av alm, og holder på med en jazzmaster kropp av samme planken . Underste kroppen er av surnet lønn.
    • Takk for det. Har brukt bjørk i toppen, alm i halsen og er usikker på kropp men tror det kan være sitka gran. Fikk en stor bit fra en arbeidskollega som ikke visste hva det var.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.