Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trussrod i trøbbel?


Roger Wilco

Anbefalte innlegg

Jeg har en Gibson Les Paul Standard fra 2002. De siste par årene har jeg måttet justere trussroden oftere enn før, ca én gang per år. Den må strammes kanskje en halv omdreining hver gang. Er dette normalt? Jeg tenker at enten løsner trussroden av seg selv/pga vibrasjoner i treverket, eller så er det noe alvorlig galt med halsen.

Har jeg et problem, eller må jeg bare finne meg i å stramme trussroden innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justerer samme vei, ja. Bolten griper definitivt gjengene. Det går litt lett rundt først, men den blir raskt fastere. Grunnen til at jeg lurer, er at de første kanskje åtte årene trengte jeg ikke å justere i det hele tatt, og at verken Ibanezen fra 1984 eller Legocasteren fra 2008 har trengt en eneste justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg umiddelbart tenker på er at du kanskje ikke skrur roden inn i bolten i enden, men at du kanskje bare vrir bolten litt hver gang. Dette er det svært begrenset med plass til, dermed glir bolten tilbake til utgangsposisjon og at det er slik roden blir løs igjen. Jeg mener altså bolten inne i halsen, ikke den ved hodet... Reparibelt? Aner ikke. Det er langt fra sikkert at det er det som er problemet da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.