Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kan jeg få meg en mellotron?


Esp_ltd@95

Anbefalte innlegg

Her, for eksempel: http://www.sweetwater.com/store/detail/MTronPro

Så sant du ikke er svakstrømsingeniør og utdannet urmaker/finmekaniker i beit for en krevende hobby, vil jeg ikke anbefale deg å skaffe deg den ekte sorten. Søk opp noen videoer på youtube og se hvordan disse greiene virker, så skjønner du hvorfor. Det er som å holde i orden over femti båndopptagere samtidig.

Mellotronen ble egentlig lansert som et instrument for de tusen hjem, men den floppet totalt. Lyden var fin, men den virket som regel bare noen få timer førden måtte repareres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg bygde Mellotron som et prosjekt på skolen. Den fungerte over en oktav, hadde bare en lyd og brukte vanlige kassetter og lesehoder til båndene. En forbedring var at båndene loopet inni kassettene slik at notene kunne holdes så lenge man ville i stedet for 7-8 sekunder.

Med så mye finmekanikk som en Mellotron har er det nesten uunngåelig at noe ryker etter hvert. Det fins digitale løsninger som er både mye billigere og mer stabile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens flotteste instrument!

Hadde gjennom mange år en gjentakende drøm/mareritt der jeg fant en mellotron på Fretex til et par hundrelapper. Skal ikke gå i detalj, men marerittdelen omhandlet stort sett utfordringene med å bære den hjem og opp trappene til fjerde estasje. Til tross for årelange forsøk fikk jeg den aldri opp i leiligheten.

Noen topp-mellotronøyeblikk:

https://www.youtube.com/watch?v=YSeOfuP7Tqc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.