Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EQ på forsterker i live sammenheng


Gjest Hans Hansen

Anbefalte innlegg

Gjest Hans Hansen

hei!

Forbereder riggen min til live spilling og bare tenkte høre med godtfolket om dere har tips til å stille EQ i live sammenheng.

Har hørt at det er en ting å tweake EQ i band lokalet og en helt annen ting å tweake dette live.

Jeg har en Orange Rockerverb MKll 50 topp med Orange PPC 412 kabinett og en drøss med pedaler.

Jeg stiller EQ som regel som følger:

Treble: kl 14

Mid: kl 11

Bass: kl 12

Gain: kl 13

Volume: kl 15

Clean kanalen setter jeg så og si likt dirty kanalen bare at clean ikke har gain da.

Er det bedre settinger som vil "funke bedre" i live sammenheng el er det stort sett det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett dåligt tips kanske, men det löser sig nog när du står där, men inte lita för mycket på ljudmannen. Om du känner ampen någorlunda så tar det (i alla fall för mig) sällan längre än 15 sekunder att ordna EQ:n. Typ sätta den där den brukar låta bra/redan står på, testa ett dist-A5, justera, testa ett dist-A5 på nytt, säga åt basisten att dra ett A och trummisen att banka och så spela ett dist-A5 tillsammans med de andra, nicka åt varandra. Klappat och klart :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fletcher-Munson kurven er noe å tenke på når man spiller live.

Når du skrur opp vil diskant og bass bli forsterket og ofte skape problemer.

Husk at gitar er et mellomtoneinstrument(Ihverfall hvis du spiller i et noenlunde trad pop/rock/metal band og ikke nedstemt 18 strengers Blackgrind-doom-deathsludge-emocore metal e.l)

Hold deg unna frekvensene til bassen/basstromma og de høye frekvensene hvor cymbaler ligger.

Det som skjer da er at du hører deg selv dårlig og vil skru deg opp høyere og alt blir bare rot!

Husk at gitarlyd som låter fett alene sjeldent funker bra i en bandmix, det gjelder å finne plassen der gitaren kutter gjennom uten

å komme i veien for andre instrumenter og vokal

Når det gjelder EQ kjører jeg en hicut på rundt 7Khz og en lo cut på 120-150Hz. Kjett alene, men lettere å plassere i en bandsammenheng.

Men for å oppsummere: forsiktig med topp og bånn og kjør på med nok mellomtone.

Scoopa mids funker sjelden bra live i en miks hvor ikke alt er underordnet gitaren, med andre ord kjedelig for bassisten.

Tenk Newsted-era Metallica :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All eq kl 12 med andre ord? ;)

Et fint sted å starte, hvertfall. Alle forsterkere låter forskjellig, og jeg har ikke kjennskap til akkurat din amp, så blir litt vanskelig å gi deg noen konkrete tips. Regner med at dere har bassist i bandet? Da er det naturlig at du kutter en del bass, slik at du ikke spiser opp frekvensene hans/hennes. Kjør opp mellomtonen, sånn at du du skjærer gjennom bass og cymbaler. Mindre vreng enn du tror du egentlig trenger er også et godt tips, om du spiller noen form for metall/hardrock, hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at lyden på soundcheck og lyden med et (forhåpentligvis) fullt lokale blir ulik. Når det står folk i lokalet dempes særlig diskanten. Sørg for å ha en monitorlyd som gir deg det du trenger, og er lydmannen god så tar han høyde for dette og tilpasser lyden ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vent meg til å aldri basere ting på lyd fra monitor, siden vi stort sett speller på relativt små steder med tilhørende crappy monitorlyd... Kan vel telle på én hånd de gangene jeg har hatt bra gitarlyd i monitor! Guffer heller derfor opp så mye som det lar seg gjøre uten at lydmannen får anfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vent meg til å aldri basere ting på lyd fra monitor, siden vi stort sett speller på relativt små steder med tilhørende crappy monitorlyd... Kan vel telle på én hånd de gangene jeg har hatt bra gitarlyd i monitor! Guffer heller derfor opp så mye som det lar seg gjøre uten at lydmannen får anfall :)

Bra monitorlyd er rett rundt hjørnet nå som jeg har ny mikser med EQ på monitorkanalene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.