Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et par spørsmål om oppsett av gitar


Sorg

Anbefalte innlegg

Har en PRS Cu 22 og byttet nylig fra Ernie Ball Beefy Slinky strenger til 011 Elixir, altså generelt sett litt tynnere strenger (stemmer i D-Standard). Pga dette justerer jeg nå litt på trussrod, tremolo claw og bridge. Jeg har fått et bra oppsett på gitaren synes jeg. Trykker jeg inn i 3 bånd og slår an strengen bak får jeg klirrelyd, dvs nut er høy nok. Trykker jeg inn i 1 og 22 bånd samtidig og slår an strengen mellom får jeg det samme, samtidig som at jeg ser det er grei klaring under strengene ved 12. bånd. Sklle tilsi ok innstilling av trussrod.

Jeg merker dog at det er vanskelig å unngå strengebuzz på båndene fra 15 og oppover. Dette er kanskje pga disse er brukt lite og at båndene er høyere? Hever jeg bridge eller strengehøyde så synes jeg høyden blir for høy for resten av gitaren.. Andre måter å korrigere dette?

Endret av Sorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det samme effekt som ved å heve broen Sarge? Eller tenker jeg helt feil her jeg sitter og fordøyer fredagsburgeren.... hjernen er ikke helt samarbeidsvillig på bevegelig geometri for øyeblikket.

Det kan hende at vinkelen i innfestingen til halsen i kroppen er bittelitt feil. Da kan du bruke en shim som endrer vinkelen litt. Tenk på det som en veldig tynn kile.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at vinkelen i innfestingen til halsen i kroppen er bittelitt feil. Da kan du bruke en shim som endrer vinkelen litt. Tenk på det som en veldig tynn kile.

Er med på at vi snakker om å legge inn en kile/shim i halsfestet, men er ikke dette stort sett et tiltak der justeringsmuligheten i bro er makset ut og man trenger litt mer? Eller gir det en annen effekt enn å justere høyden ved bro?

Ellers ser det ut til at CU22 ikke er bolt on, så shims utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Mulig at du har rett. Men i så fall er alternativet å heve broen og stramme truss rod (dersom du ikke ønsker høyere action).

Å stramme trussrod har vel lite å si for bånd over 15-bånd.. Det påvirker vel heller båndene fra 5-15?

Jeg kan heve action ja, men den er ikke veldig lav nå i grunn. Lurte på om det var noen annen løsning. Er vel logisk at kanskje båndene er høyere fra 15 bånd og oppover pga de sjeldent brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvis du har buzz fra bånd 15 og opp, så må du heve broen. Hever du broen, så hever du action langs hele strengen, og det er DET du kompenserer for ved å stramme truss rod.

Jo. Men en løsning er kanskje å file ned de båndene? Nå blir det jo bånd som en sjeldent bruker (og som derav antageligvis er høyere enn resten av gitaren), som setter premissene for hele oppsettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest at gripebrett kan utvikle "skihopp" tendenser i dette området over tid. Mitt inntrykk er at det henger sammen med hvordan treet jobber og kanskje komprimeres under press, og ikke at de nedre båndene slites ned. *Men* det er jo litt underlig at det kommer som følge av at du har skiftet strenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utpregede skihopphalser er det etter sigende en ting å gjøre med. Defrette, slipe og full refret. Det har jeg aldri vært borti selv, har bare lest om.

I de fleste tilfeller holder det å justere strengehøyde på en eller begge sider, ev. med shimsing, og så justere trussrod, ev. med ensliping av de øverste båndene. Det holder som regel.

Ser for meg at det er ganske mange halser det heller lønner seg å skifte ut før man ev. påkoster en full refret, så sant man ikke samtidig har slitte bånd.

Gjør man det selv og har moro av øvelsen, blir det jo noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest at gripebrett kan utvikle "skihopp" tendenser i dette området over tid. Mitt inntrykk er at det henger sammen med hvordan treet jobber og kanskje komprimeres under press, og ikke at de nedre båndene slites ned. *Men* det er jo litt underlig at det kommer som følge av at du har skiftet strenger..

Det skjedde nok ikke som en følge av det. Var bare ifm det at jeg har endret på oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utpregede skihopphalser er det etter sigende en ting å gjøre med. Defrette, slipe og full refret. Det har jeg aldri vært borti selv, har bare lest om.

I de fleste tilfeller holder det å justere strengehøyde på en eller begge sider, ev. med shimsing, og så justere trussrod, ev. med ensliping av de øverste båndene. Det holder som regel.

Ser for meg at det er ganske mange halser det heller lønner seg å skifte ut før man ev. påkoster en full refret, så sant man ikke samtidig har slitte bånd.

Gjør man det selv og har moro av øvelsen, blir det jo noe annet.

Skifte hals? Det blir vel kun aktuelt på bolt-on?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.