Gå til innhold
Ichi

Kabinett/ drift av kabinett?

Anbefalte innlegg

Fikk en defekt Crate DX-112 av svoger'n, og etter en kjapp gjennomgang fant jeg ut at det er en uidentifisert komponent som får det til å sprake noe jævlig når den er oppvarma, sannsynligvis en transistor eller kondensator på utgangstrinnet. Gikk gjennom kretsene uten å kunne se feil på komponenter, og det lønner seg ikke å sende den til reparasjon. Ikke låter den bra heller. :D Så da er planen å bygge den om til 1x12-kabinett til småforsterkerne mine.

Har en Danelectro Nifty Fifty solidstate på 15w med 8" høytaler som jeg kan tenke meg å koble på. Begge høytalerne har 8 ohms impedanse. Hvordan vil denne klare å drifte en 12"?

Kunne egentlig tenkt meg å lage et jackuttak som kutter den interne høytaleren i Danelectroen når jack settes i for eksternt kabinett, fins det slike med mekanisk kobling eller må man evt. bygge en krets?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte en slik på comboen min:

CliffOneQuarterInchS2BNBCL1160AExternalT

Så lodder du bare høyttalerledningene inn på den ene siden og ut på den andre, når du setter inn en jack brytes forbindelsen mellom de to sidene. Google "switching jack socket" :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tipset! Etter å ha googlet "switching jack socket" fant jeg ut at det sitter jo jaggu noen slike i den defekte ampen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som veit om jeg kan brenne transformatoren på ampen ved å kjøre 12" kabinett da? Har null peiling på dette, og googling gir i grunnen lite svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som veit om jeg kan brenne transformatoren på ampen ved å kjøre 12" kabinett da? Har null peiling på dette, og googling gir i grunnen lite svar.

Det skal ikke være skadelig å gå fra 8" til 12" så lenge begge høyttalerene har samme impedans (8ohm).

Hvordan det vil låte avhenger av høyttalerene, men jeg vil tippe at det er en forbedring; 8" er fort litt små fysiske mål til å få skikkelig sus i serken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker! Har tjuvkobla og spilt på lavt volum, og jepp, det er stor forskjell i lyd til tross for at 12-tommer'n ikke er den beste. Kappa forsterker'n i går og laga et kult kabinett. Nå gjenstår montering av jackutgang og å montere en MDF-plate for å lukke det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.