Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan gjøre MIDI-trommene mer levende


Sharkeye

Anbefalte innlegg

Jeg spiller gitar, bass, litt tangenter, litt enkel trompet, vokal, litt pling-plong-etc. Men! Jeg spiller ikke trommer! Og alt (opptak og mix) fungerer såre vel - helt til trommene skal på plass! Har flere EZ trommesett tilgjengelig, bl.a. Vintage Drums, men problemet er bare at det passer likesom ikke inn! Trommene skiller seg så tydelig ut i mixen. Det er flatt og kjedelig. Litt for perfekt. Så hva gjør jeg? Hva gjør dere? (gjelder ikke dere som faktisk har en trommis tilgjengelig) Jeg har som et eksperiment lastet ned en 24 bit WAV fil av en skarptromme fra freesound.org, og blandet den med MIDI skarpen, og jo, en enkel WAV fil låter faktisk ikke verst til sammenligning. Ekte og levende (nå snakker jeg om et enkelt slag). Tilsvarende kan selvfølgelig også gjøres med andre trommer, triangel, whatever! Men det blir jo likevel litt rart å gjøre det sånn. Kunne sikkert funnet en trommis på nettet som jeg kunne fil-delt litt med, men jeg er nå først og fremst nysgjerrig på hvordan dette kan gjøres på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det tar veldig mye tid.

en kjapp fiks er å dra opp ambientmikken EZD litt, da låter opptaket litt mindre perfekt. Ellers må du rett og slett sitte og fikle og mikle med trommesporet, altså.

En annen løsning som ikke innebærer "på egen hånd", er å benytte han karen her. Han er kjapp, latterlig billig og meget dyktig. Kan anbefales på det sterkeste. Det er flere som har brukt han, og alle er meget fornøyd, etter det jeg vet.

http://www.drumtracksdirect.co.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du programmerer, så ikke ha på den funksjonen som "snapper" til nærmeste åttendel/sekstendel/etc. Bare ha gridden synlig, og sett slagene med frihånd sånn ca. på streken. I tillegg, som kampsro sier, bruk forskjelige velocities. Det er HELT avgjørende for at en trommemaskin ikke skal høres så trommemaskinaktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EZD sørger for variasjon i styrke og punktlighet med "humanize" funksjonen aktivert. Ja. Men det er selve lyden av trommene: skarpen er bare klask-klask, liksom. Og cymbalene er rimelig syntetiske og tynne. Ganske livløst. Jeg skal teste ut litt mer ambient.. Har også rufset til trommene med litt distortion eller bit-crush, og det er kult, men passer kanskje best i elektronika sammenheng. Men det var veldig interessant med han der UK-trommeduden, det må jeg se nærmere på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker FXpansion BFD 2. Der har du ihvertfall muligheter til å justere nivåer på overheads, direktemikker, rommikker, osv. Pluss at du (selvfølgelig) kan legge eq, kompressor++ på hvert spor. "Riktig" justert kompressor på spesielt basstromme og skarptromme gjør underverker. Og nesten hver eneste skarptromme i BFD har 127 forskjellige samples, én sample pr. velocity, i tillegg til 3-4 forskjellige punkter hvor slaget blir gjort på skarptromma. Eksperimenter med litt forskjellig random treffpunkt (om du har muligheten). Dette skaper mer liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med å variere treffpunkt, så betyr det rett og slett en egen "tromme", dvs skarpen har gjerne 4-5 "spor". Jeg regner med at du bruker vanlig GM Map i cubase på sporet ditt, og det er godt mulig du har flere varianter (les : treffpunkt) av skarptromma di der. Merk at standardnavnene på slagverket/trommene nesten aldri matcher 100% med det trommesettet du har matet inn. Gjør det i hvert fall ikke for meg.

"White Sheets" er en låt vi har lagt ut som kun bruker datatrommer (enn så lenge). Her er det litt "random" treffpunkter på skarptromma. Du kan høre den her : http://www.reverbnation.com/control_room/artist/3610821/songs#

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom den ja :)

Jeg har faktisk vurdert å kjøpe en skarptromme samt en eller annen cymbal, bare for å blande inn litt ekte vare... vi får se! Har dog en plan, der jeg for tiden jobber med et knippe låter som jeg etterhvert vil presentere for likesinnede på møteplassen her, med tanke på bandmedlemmer - inkl. en ekte trommis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker Cubase, så har du en egen "drumeditor" under MIDI- fanen der du kan redigere både plassering og styrke (velocity) på hvert enkelt slag på hver enkelt tromme og cymbal. I EZ Drummer har du også mulighet til å bruke ferdige grooves og fills i forskjellige taktlengder som er innspilt live. Disse kan også redigeres på. Mulig du vet om dette, men tenkte å nevne det uansett.

Her er en innspilling jeg gjorde for noen år siden med EZ Drummer. Man hører naturligvis at det er programmert, men jeg synes ærlig talt ikke det er så ille gæærnt, selv om jeg muligens er noe subjektiv... ;)

https://soundcloud.com/auduneggen/final-dance/s-sCcQq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.