Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hvordan holde gitaren


teamomellamo

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg spiller på en klassisk gitar. Jeg har blitt fortalt og vist mange ganger hvordan jeg skal holde gitaren. Tommelen så langt ned og nærme den lyse e strengen som mulig. Slik som er vanlig i klassisk og flamenco.

En venn av meg sa forleden dag at jeg må slutte med det fordi det er veldig skadelig. Han står veldig bastant på dette og sier jeg må ha tommelen oppe ved bassen. Jeg pleide å holde slik før og det gikk opp for meg når jeg ble komfortabel med måten jeg spiller på nå at å ha tommelen så langt oppe gjør det veldig klønete å gjøre raske og vanskelige akkordbytter.

Noen som har innspill? Jeg kommer nok ikke til å bytte uansett, men vil høre hva andre mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare tull at det er skadelig. I hvert fall så lenge du har gitaren og halsen såpass høyt at det ikke blir voldsom knekk i håndleddet. Selv står jeg bredbent med gitaren langt nedpå og tommelen godt planta over gripebrettet.

Tommelen bak på halsen er vel det som er det mest riktige, teoretisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys fra kameraten din. Overhodet ikke skadelig å ha tommelen lenger nede på halsen, heller ikke langt oppe - i utgangspunktet. Vinkling av tommel, bøyning av det ytre tommelleddet, spenning i skuldra, feil sittestilling - alt påvirker musklene og senene. Så lenge helheten er bra, ordner det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.