Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Opplæring på bass


Seternes

Anbefalte innlegg

ettersom jeg ikke er bassist selv, så har nok f.eks. castorfiber og sarge mer å komme med her enn meg.

hvis han er helt på scratch så kan det være greit å begynne med selve instrumentent.

et bånd representerer en halvtone, to halvtoner gjør en hel osv.

presenter gjerne ENKLE låter som han kjenner fra før eller fra barndommen. tegn opp et diagram hvor de forskjellige tonene befinner seg. start med kanskje 3-4 toner så han ikke blir overveldet. glem # og b i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo flere adskillig mer habile bassister enn meg på forumet som ikke er nevnt, bare så det er sagt.

I utgangspunktet har ikke du som gitarist stort å lære en som skal spille bass. Beklager. Du kan lære han noe om hvor tonene ligger i båndene, og gjerne lære bort det å spille skalaer over fire bånd, samt åpne posisjoner. Det er likt. Så deler det seg opp i to, der gitarister gjerne tror de kan spille bass, også, og så motbeviser de det hver gang de prøver.

Når det gjelder bass, så er det tre ting man skal huske på at man skal øve på først. Presenteres punktvis.

1. Timing

2. Timing

3. Timing

Det er klart at det kan bli for kjedelig til å begynne med, men det er utrolig viktig. Øve med trommemaskin, eller spille inn på DAW og se hvor man treffer i forhold til slagene er meget god trening.

Ellers er jeg enig med Straymond, at låter man kan utenat, gjerne barnesanger, er fine låter å starte med, fordi man ikke trenger å legge ned noe energi i å lære seg låta, man kan konsentrere seg om det motoriske.

Nå har det seg jo slik at man gjerne skjønner hvor lurt dette er etter at man har vokst opp, og er man tenåring er det myye viktigere å spille en eller annen kul låt. Jeg ser den.

Velg da gjerne en tregrepslåt som har en relativt enkel bassgang som gjentas gjennom hele sangen, ikke noe raskere enn åttedeler. Eller firedeler. Enkle ting, spilt med rett timing er viktig. Det er det som er jobben til bassister. Og det er det som drar de peneste damene, helt uten tvil. Det har jeg nesten vitenskapelig bevis på.

Vis han gjerne også at en låt som inneholder akkordene G, C og D, kan transponeres til a- dur, for eksempel A, D og E, men "mønsteret" på basshalsen blir det samme. Det var veldig nyttig for meg da jeg skjønte det for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen erfaren bassist, og er stort sett enig med CastorFiber over. Spesielt det å øve på timing og ha en trommemaskin/rytmeguide/metronom er viktig og noe som hjalp meg å bli en bedre bassist.

Selv var jeg mest gitarist før, og selv om skalaene og akkordlæren er den samme, så er rytmen og hvilke toner som faktisk brukes annerledes.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarist som famler rundt "on the dark side" her også... Synes jeg får det til å låte bedre når jeg tenker på bassen som et rytmeinstrument som også kan spille ulike toner, enn som en stor men skamfert gitar der to av strengene mangler :)

To tips til:

1. Ikke prøv å spille gitarsolo på en bass (prøv deg heller på en BASS-solo), men viktigst: HOLD RYTMEN

2. Vent med å prøve slapping - det ser kanskje lett ut, men er faktisk uhyggelig vanskelig (spesielt hvis du ikke allerede har lært å holde rytmen med standard fingerspill...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det. Da var jo mye av det jeg skrev ting du visste fra før.

Noe som er veldig motiverende, som du kanksje vet, og særlig for bassister, er å spille sammen med andre. Det å enten finne spillekompiser eller i nødsfall backingtracks er ikke dumt for å si det slik. :)

Har drevet en del med instruksjon, men skal jeg kunne gi flere råd, er det nok greit med noen konkrete spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siten har mange nedlastbare backingtracks som jeg synes det fungerer godt å øve til:

http://www.freejamtracks.com/

For bass finner du en haug med tracks her:

http://www.freejamtracks.com/79-jam-tracks-for-bass.html

Jeg brukte disse mye før jeg fikk meg band å spille med.

Eller fant jeg denne anbefalt på talkbass.com:

http://www.wikiloops.com/loopsearch.php?filter=6

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt "Elbassboka" av Øyvind Madsen med stort hell. Funker ikke så bra til yngre elever, men til de litt eldre (ungdomsskolen og oppover) er den gull. Fin progresjon, morsomme låter med fokus på time, groove og rytmisk spilling.

http://notebutikken.no/elbassboka-1-dvd-og-cd-oivind-madsen.html

Finnes også på mange bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.