Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Halser.


Anbefalte innlegg

Forskjellene, helt basic, er at Musikraft kan lage (omtrent) alt hva du måtte ønske, og at MightyMite og Allparts har faste modeller med faste specs.

Jeg har erfaring med alle tre. MightyMite syns jeg oppleves noe billig, noe de i og for seg er. Hadde en deletele for 8-9 år siden som hadde en lønnehals fra MightyMite på seg, og den ble ikke lenge i mitt eie for å si det sånn. Har en partso-strat med Allparts-hals og en partso-tele med Musikraft-hals (og kropp). Allparts-halsen er veldig bra, men Musikraft-halsen syns jeg ligger en god del hakk over denne igjen. Knallbra sak og båndene trengte minimalt med etterarbeid når gitaren var satt sammen.

Kvalitetsmessig rangerer man ofte MightyMite i bunn, så Allparts og på toppen Musikraft. Om jeg skal sammenligne kvaliteten med eksempelvis originale Fender-halser vil jeg si at MightyMite ligger på nivå med Squier (men et stykke under for eksempel Classic Vibe), Allparts på nivå med en del fra Fender Japan (reissue-serien i hvert fall) og Musikraft med Fender USA og oppover (siden Musikraft i stor grad kan gjøre hva enn du vil de skal gjøre - så lenge man befinner seg noenlunde innenfor Fender-specs). De har nok tilgang til mye bra treverk og om man ønsker det kan de nok fint levere halser som holder custom shop-nivå, men prisen vil nok bli deretter også.

Warmoth er også skikkelige saker og holder samme nivå som Musikraft. Av andre store leverandører av Fender-speca greier finner man USACustomGuitars. Finnes en drøss av andre og, men disse er vel de mest brukte.

Omtrent uansett hvilke leverandør man velger må man påberegne en båndjobb før den er ordentlig spillbar. Man kan ha flaks også, noe jeg hadde på partso-straten min (Allparts FAT lønnehals), eller så syns man, som meg, at noen ganger er det close enough for rock'n roll.

Om man er ute etter 'bang for buck' så kommer man ikke utenom Allparts, gitt at man ikke bestiller direkte fra Allparts, men at man klikker seg inn på Dguitarparts (elendig side..., men så å si garantert billigst på Allparts-halser).

Bottom line blir det litt at man får det man betaler for. Om jeg skulle hatt en gitar med custom-specs, som på partso-telen min, så ville jeg gått for Musikraft denne gangen og. De har ikke verdens mest interessante hjemmeside som eksempelvis Warmoth, hvor man kan sikle seg i hjel, men de har veldig bra brukerservice i forhold til mailkorrespondanse. Svarer raskt gjør de også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MM kommer også fiks ferdig med nøtt (dog trenger den som regel en endelig finjustering), men det er plast tvers i gjennom og kan til fordel byttes ut med ei skikkelig ei i bein eller en i noe Graphtech-lignende greier. Om man liker følelse av ulakkert hals er det vel så "enkelt" å kjøpe en ulakkert Allparts som man setter inn med et par lag med tung/tru-olje. Ikke mye, men akkurat nok til at man lukker porene.

Men...., om man aldri har gjort noe DIY tidligere og man heller ikke ønsker å gjøre det er MM helt kurant til prisen. Man kan jo også være heldigere enn det jeg har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.