Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger man en super - pc?


Kossoff

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake koblet jeg en avdanket kontorbærbar til mikseren min via USB, en slik veldig lett og liten laptop. Den kostet nok litt mer enn 4k, men som sagt, brukt i et par år og ikke veldig kraftig i utgangspunktet.

Den tok opp 16 spor i Cubase samtidig uten å mukke på den interne disken. Null problemer, 5400- disk.

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke forsøkte å redigere på den, opptaket ble flyttet til en annen maskin, men den klarte i hvert fall å ta opp 16 spor, over en klokketime med opptak uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror opptak går lekende lett. Når Zoom-mixere klarer å ta 16 spor rett til SD-kort tror jeg det meste av pcer også klarer det. Kan ikke være all verdens sterk hardware i en slik mixer, selv om den da er mer dedikert til oppgaven.

Redigering kan jo kreve litt mer, men det kommer jo også an på hvor omfattende redigering en bedriver.

På singelen vi jobber med nå klarte vi knele en Mac Pro... (Det er ryddet vesentlig opp i antall spor og effekter siden det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet kan komme hvis man kjører masse plugins samtidig. Dagens maskiner, selv de som er relativt rimelige, tror jeg dog er kraftige nok til ganske mange spor. Min nåværende maskin har 4GB minne og en Intel core i5 prosessor. Dvs. grunnet 32 biters W7, utnytter den bare 3 GB av minnet. Likevel er det ikke noe problem å kjøre produksjoner med godt over 20 spor og masse plugins. Lydkortet mitt er et tilårskommet E-MU 1820, og jeg har ikke opplevd at maskina kneler selv med relativt lav latency og antivirus kjørende. Nå har jeg satt inn to gamle harddisker i maskina som jeg samler alle data på samt at jeg har to eksterne disker også med data på. Det betyr at C: (på 250 GB)kun brukes til OS og annen programvare.

Jeg vet ikke så mye om slikt, egentlig, men maskina funker i hvert fall enn så lenge. Vel og merke med formatering av C: og nyinstallasjon av OS ca. en gang i året. Jeg er ikke flink nok til å la være å bruke maskina til andre ting enn studio-ting...

Hvis man unnlater å installere all slags drit, og kanskje til og med avinstallerer det meste av møkkawaren som kommer med slike "merke-pc'er", tror jeg man slipper unna mye trøbbel, og maskina varer lenge. Selv uten at den er "den kraftigste på markedet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i det du skriver. Det finnes egne programmer til dette, for eksempel "Decrapifier". Dette er en sykdom som mange maskiner lider av, det er flere programmer installert enn oppføringer i Windows. Dette er noe herk, og noe jeg som sysadmin har kastet bort masse tid på. Fjern alt du ikke bruker!

Dessuten er det viktig å lage seg gode arbeidsvaner når man jobber. Det er veldig lett å slenge inn en plugin på et spor, sette parametre og så gå videre til neste spor, hive inn den samme pluginen, sette "nesten" samme parametre og så videre. Kjapt og enkelt. Been there..

Det man ender opp med, er en salig saus av for eksempel "nesten lik" klang som i sum fører til en elendig miks.

Det man bør gjøre, som krever litt mer planlegging, er å for eksempel lage ett effektspor til la oss si koring, og route alle korespor til det effektsporet. Man reduserer antallet plugins enormt, får mye bedre lyd, og det blir lettere å justere nivået på effekten når man kommer lenger ut i mikseprosessen.

Det å jobbe som jeg skisserte i første runde er omtrent som å tisse i buksa for å holde varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.