Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Batteribytte axe-fx std.


Anbefalte innlegg

Etter å ha irritert meg ferdig over å ha mistet presetsene på axen ila. sommeren pga. flatt backupbatteri (som angivelig skal vare minst 10 år) fikk jeg en ny overraskelse da jeg tok av lokket for å bytte batteriet. Istedenfor en grei og kjekk batteriholder fant jeg en idiotisk innretning hvor batteriet var montert på høykant mellom to foliebiter, som var churnet fast på hhv + og - siden. Klarte å brekke løs det gamle batteriet uten at foliebitene løsnet fra HKet, men spørsmålet er nå hvordan man skal feste det nye batteriet. Må vel bli elektrisk ledende lim, siden lodding på Li-batterier er lite smart. Andre forslag?

2013915_IMG_1797.JPG

Det gamle batteriet var for øvrig et CR2032 (til høyre på bildet under) og ikke et CR2450 (t.v.) som står oppgitt i wiki/faq. Kanskje ikke så rart det gikk tomt før tiden...

2013915_IMG_1798.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limet på teipen løsner etterhvert.. Har selv, mange ganger tapet noe også en uke eller to senere er det løst..

Fant en video på tuben der en fyr lodder på et litium battery, riktig nok et litt større ett men er jo i prinsippet det samme

http://www.youtube.com/watch?v=9i3lBxw-EV0

Et nytt batteri koster jo i tilfelle ikke mer enn 20-30 spenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag. En del gamle PC- hovedkort har gjerne batteriholdere man kan gjenvinne.

Nå har jeg med årene blitt veldig mye mindre opptatt av å "vinne" internettforumdiskusjoner, så surr i vei med tape og lim for min del, men ser ikke folket her forskjellen på å:

- Tvinne sammen to kobberledninger og surre rundt tape

og å

- sette en kobbertråd mot en "stål"plate, ikkenoe tvinning eller annet fjask, og samtidig tilføre en rolig men 24/7- aktiv ionevandring?

Spør en eller annen sånn metallurg eller noe, og vedkommende har gjerne noe å si i sakens anledning. :)

Det er i hvert fall seks år siden jeg skiftet batteriet i min Ensoniq- synth. Den holder på presetene fortsatt, med to duracell- batterier. Billig, enkelt og greit. Skulle jeg ha lyst til å bevare presetene, kan jeg bare lage en ny batteripakke, lodde den på, og klippe av ledningene til den gamle. Minnet vil få strøm hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.