Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rette opp hals på gitar


IbanezFanatic777

Anbefalte innlegg

Kan vel følge opp med at det er mer å gjøre enn bare justere trussrod. Strammer man for mye så kan man ødelegge trussrod/skruen. Stopp når hals er rett. Deretter kan du vurdere om du kan justere stolen lavere. Og er det fortsatt ikke helt i boks så kan man legge shims i halsgropa for å endre vinkel på halsen i forhold til kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan det hjelpe å "hjelpe til" ved å presse halsen jevnt og forsiktig i den retningen du vil ha krumminga når du strammer trussrod. Greit å slakke strengene hvis du ikke allerede har gjort det for å eliminere alt av motvirkende press. Slik jeg ser bildene dine har du mye å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, I killed it, jeg slakket på TR'n.. Arg

Jeg er ikke i besittelse av instrumenter som er i stand til å måle ned til tidels millimeter, men tidels centimeter derimot (millimeter), men finner dem ikke nå.. Er lenge siden jeg gikk på skolen, var vel siste ganga jeg brukte linjal, ja..

5km strenge-høyde er litt overdrevet ja, men om dere hadde vært her og sett halsen på gitaren hadde dere nok ikke vært langt fra enige..

Vet at RG350 er billige gitarer, ja, men halsen trenger jo ikke være bøyd..

Jeg tror faktisk at jeg klarte å fremstå som ubehøvlet i forrige post, om det er tilfelle så beklager jeg, jeg er irritert på gitar-halsen, ikke dere :P

Uansett, jeg satser på å finne ut av det ved prøving og feiling.. Vil jo helst slippe å kjøpe ny hals..

Endret av IbanezFanatic777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis han har slakket og slakket og slakket har han en vei å gå før det "tar". Det hersker en overforsiktighetsgreie blant flere forumitter når det gjelder justering av TR. Ser ofte råd i stilen "en kvart omdreining, og vent et døgn" Tar man i for hardt og får backbow, så er det ikke irreversibelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening har du delvis rett. Det som kan gå galt, og som det er mange eksempler på, er ikke det at man ikke kan bøye tilbake eller skru tilbake, men at man bruker stor makt på trussroden som kanskje aldri er justert før, og så ødelegger man gjengene eller drar over hjørnene på selve bolten. Det er ikke alle gitarer som har like solid trussrod, heller. Dessuten er det treghet i treet, så totalt sett synes jeg at rådet er godt, jeg.

Unntaket er kanskje hvis noen starter en tråd med "jeg er en erfaren trussrodjustør, men i dette tilfellet er jeg i tvil" De fleste som har holdt på med dette jevnlig over en lang periode, kan sikkert "skru riktig" ved å ta i akkurat passe første gang, og kan da godt stramme mer en den kvarte omdreiningen.

I dette tilfellet kan han sikkert som du sier, skru til det det tar, da han trolig har løsnet trussen helt. Rådet er jo beregnet på en normal justering, og ikke der hvor det er skrudd feil veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.