Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rette opp hals på gitar


IbanezFanatic777

Anbefalte innlegg

Har justert truss rod, men problemet er at halsen er såpass bøyd at det ikke fungerer..

Jeg var såpass smart i 2009 at jeg lot den stå lent inntil veggen, noe som resulterte i det problemet jeg nå starter tråd om, nemlig en veldig bøyd hals.. Dette gjør jeg ikke lenger om noen lurte, den gang hadde jeg verken gitar-kasser eller wall hangers, det har jeg nå..

Når jeg fyrer et barré-grep på 1. bånd (av mangel på capo) og samtidig holder nede den tykke E-strengen på 12. bånd, så ser jeg et helt klart problem, en mofo av en bue på halsen (til gitaren), og jo lenger nedover fra 12. bånd jeg flytter fingeren, jo mer tydelig blir buen..

Har jeg noe annet valg enn å skaffe en ny hals?

Endret av IbanezFanatic777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truss rod er løsnet nokså godt, så mye det lot seg gjøre, noe jeg poengterte i førstepost, at den er justert.. Se første linje i første post..

Jeg liker strengehøyden å være (går det an å si/skrive det?) mye lavere enn den er nå.. Den er jo 5km høy nå.. Vanskelig å spille på, man kan si at den er såpass høy at når jeg bender ei streng nok oppover (mot tykk E), så kommer hele fingeren inn under strenga over..

Hadde foretrukket at den hadde vært 1/4 av hva den er nå, eller noe.. Har ikke målt strengehøyden, men den er altfor høy.. Skal se om jeg kan få målt på RG550'n senere (forhåpentligvis i dag), så skal jeg komme tilbake med mine personlige preferanser.. Siden den er nokså perfekt..

Å, og jeg har skrudd tremoloen lenger ned i gitaren for å senke strengehøyden, det funket på de siste båndene, men på midten (6. til 18. bånd ca..) er det fortsatt altfor høy action, og dette er som tidligere påpekt etter å ha justert truss rod så mye som menneskelig mulig (jeg er ikke superhuman så vidt jeg vet)

Uansett, jeg tror nesten denne halsen er "beyond salvage" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn først- som du ser, så kan det være noe forvirring om hva det innebærer å ha trussrod "riktig justert". Det var derfor jeg tillot meg å spørre. Beklager så mye.

Her tror jeg du må fram med følersettet ditt og gi oss noen nøyaktige mål "5km" er kanskje en liten overdrivelse?

Denne gitaren er da ikke veldig kostbar, heller, selv om kvaliteten er meget akseptabel, og du kan ikke forvente at den skal klare superlav action, da de ikke har brukt like mye penger på å justere og file bånd som du vil kunne oppleve på en langt dyrere gitar.

Jeg gjentar, jeg synes ikke dette er så ille ut, og derfor er det vanslig å gi gode råd ut fra de bildene du har lagt ut.

Derfor er det er logisk å spørre- hva er klaringen i tidels millimeter på åttende bånd når du har klemt ned i første og noenogtjuende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.