Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Frantone Peach Fuzz - modifisert kanskje? hvordan fikse?


Gjest Hans Hansen

Anbefalte innlegg

Gjest Hans Hansen

heisann godtfolk!

Jeg har kjøpt denne men det er litt vanskelig å se om denne er helt original el ikke.

Fran, dama som har lagd alle Frantone peadlene er selv i tvil ved kun å se på dette bildet, her er hva hun mente var blitt gjort med pedalen siden den forlot hennes butikk:

"The over voltage protection (components soldered to the DC input jack) seem to be altered. I would assume that the voltage limiter diode was shorted at some point by applying an incorrect adapter, and then a repair was attempted by bypassing the diode with the other resistor, but that is just an assumption - I could not be sure of that just based on a photograph".

Nå er jeg totalt grønn på elektronikk, dioder og alt som er innenfor denne sjangeren men jeg forstår dette dit hen at denne evt modden som har blitt gjort i dette tilfellet ikke har noe å si for selve soundet av pedalen, men at dette har å gjøre med inngangen hvor man kobler i power supplyet.

Her er hva vår eminente venn Krzysiek sier om bildet (du vet han på facebook som lager fantastiske kloner av analoge pedaler):

"You can just leave it as it is. It has absolutely nothing to do with sound. And just in case you attach wrong adapter, you will not damage circuit.

I cannot properly see pictures on mobile. But most pedals on the market doesnt have that protection (mine incl) its pretty simple to remember 9VDC (-)

It is just safety mechanism that protects you from your own stupidity. Not yours particulary. Customers."

en forumitt på "The Gear Page" mente følgende:
"It looks like someone added a little protection to the 9 volt input, and maybe stepped down the voltage a bit. Just remove it.
The diode is a protection for polarity inversion or a voltage mistake. It has nothing to do with the sound of the pedal. Think of it this way. If you change a power cord on an amp from two prongs to three to protect yourself from shocks, does the sound of the amp change?

How does it sound with a battery? Does it sound different? What I am saying is that it's not a mod to the circuit itself. Most probably, you could remove it (or better yet, have someone with a knowledge of electronics do it).

If what Fran's guessing is true, somebody fried the protection diode and then bypassed it so the pedal would work. If that's the case, they've gotten the pedal to function, but now there's nothing to protect the circuit from too much voltage. If anyone applies too much voltage, real damage to the circuit will result."

Jeg venter på pedalen så jeg har ikke fått testet den what so ever men selger sier den fungerer som den skal.

Så, vil dere som kan disse greiene si dere enige i iakttakelsene til disse forumittene og Krzysiek?

Evt, er det noen her som vet hvordan man kan få dette partiet som har blitt "moddet" tilbake til original spec?

Vet noen om det finnes noen skikkelige tech guruer i Oslo som kan pedaler som evt kan ordne dette kjapt og rimelig?

dette er bildet av min pedal:

post-8041-0-61559600-1378804003_thumb.jp

dette er bilder av to andre jeg fant på nettet, ingen ser like ut men disse er også håndlaget av Fran så det kan godt hende at hun har laget de forskjellige også:

post-8041-0-08398500-1378804086_thumb.jppost-8041-0-56229500-1378804098_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Skal bruke den med cioks dc10 power supply og 100mA input.

Pedalen drar neppe mer mA enn 100.

Bør vel gå greit ja. Når Krzysiek også sier det samme som virkelig kan dette så er det vel svar godt nok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

ja vil tro det, CIOKS virker DØNN solid så tror ikke det er noen fare der:) Har også bestilt meg Lovepedal Babyface Tremolo, Dunlop mini fuzz face Hendrix, MXR Super badass distortion.. testet de?

spent som på julekvelden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.