Gå til innhold
space

Foliering av gitar

Anbefalte innlegg

Noen som har testet å legge folie (som på biler) på fronten på en les paul?

Jeg har en satin gold top (studio), som jeg vurderer et fargebytte på. Vil folien løsne i kantene tro?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjort nesten det samme, lakkert en gitar med plastidip. Den kan dras av som folie når man ønsker.

http://forum.gitarnorge.no/topic/51308-refinishing-av-gitar-test-av-nytt-produkt/

Se Youtube for masse videoer om hvordan man kan dra det av igjen. legg merke til at du bør legge på primer før farge, da det trengs færre lag for å få den fargen du er ute etter. Det finnes en egen plastidip-primer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mest sannsynlig ja.

Folien i seg selv er sterk, er bra styrke på limet også.

Men sjansen for at det slites i kantene på en gitar er utrolig høy, samtidig som folie løsner lett i kantene slik at på en bil så drar du folien litt over på baksiden så den får godt feste.

Jeg kan ikke si 100% sikkert at det vil skje, men i mine øyne og av tidligere erfaring tror jeg risikoen er veldig høy for at det løsner.

tror jeg ville ha satset på spray folie da av typen Plasti dip eller lignende produkter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte plastidip ville ha samme problemet, og den blir vel ikke blank som lakk heller.

At det er buede former ser jeg ikke på som et kjempestort problem, da de jo klarer å legge det pent på biler. Men det er det med kanten da, som dere nevner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte plastidip ville ha samme problemet, og den blir vel ikke blank som lakk heller. At det er buede former ser jeg ikke på som et kjempestort problem, da de jo klarer å legge det pent på biler. Men det er det med kanten da, som dere nevner.

Buen er ikke noe problem.

greia er å få det til å sitte i kantene.

plastidip binder seg til overflaten uten noen form for lim så vil sitte veldig mye bedre en vanlig folie da det er tynnere også, samt laget for å spraye rett på og ikke rundt på baksiden av et bilpanel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har foliert en gitar for noen måneder siden. Det er beskrevet i denne tråden: http://forum.gitarnorge.no/topic/50341-7-strenger-diy/

En slik foile er ganske fleksibel og takknemmelig å jobbe med, så den delen vil jeg ikke tro vil volde deg noen problemer.

Hvorvidt kantene vil løsne over tid er et annet spørsmål, men jeg har spilt daglig på denne (men jeg ikke proff, så det er sagt) uten at det er antydning til at kantene løsner. Nå er jeg nok relativt forsiktig med gitarene mine, så det spiller nok inn også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man evt. lakke over en slik folie for et mer permanent resultat, evt kombinere med burst?

Og forresten: Bilder!

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger nok ikke lakk over. Er jo permanent nok på biler. En burst kunne jo vært tøft, men ser for meg det er vanskelig å lakkere en pen burst. Det krever vel egentlig at de forskjellige fargene smelter litt i hverandre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.