Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strømrens til gitarforsterker?


Esp_ltd@95

Anbefalte innlegg

Spøk til side.

"Støyen" man hører fra en frisk og fin gitarforsterker kommer jo fra gitaren, og ev. enheter og kabling man kobler inn i forsterkeren?

Jeg tenker da på jordstøy, knitring fra dårlige/slitte kabler, klikk fra brytere og så videre. Hvordan man skal kunne fikse det ved å setter på en dings mellom strømnettet og forsterkeren lurer jeg litt på.

Forøvrig er strømnetter i alle norske installasjoner jordet, eller de skal være det. Oppdages det feil her, blir installasjonen stengt. Det tar kortere og kortere tid før slike feil blir oppdaget grunnet at det tekniske utstyret til leverandørene blir bedre og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er strømnettet i alle norske installasjoner jordet, eller de skal være det. Oppdages det feil her, blir installasjonen stengt. Det tar kortere og kortere tid før slike feil blir oppdaget grunnet at det tekniske utstyret til leverandørene blir bedre og bedre.

Dette gjelder bare nye installasjoner. Det er en mengde eldre innendørs installasjoner i tørre rom som fortsatt er uten jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spøk til side.

"Støyen" man hører fra en frisk og fin gitarforsterker kommer jo fra gitaren, og ev. enheter og kabling man kobler inn i forsterkeren?

Jeg tenker da på jordstøy, knitring fra dårlige/slitte kabler, klikk fra brytere og så videre. Hvordan man skal kunne fikse det ved å setter på en dings mellom strømnettet og forsterkeren lurer jeg litt på.

Dette er veldig sant. Jeg har instrumentforsterkerne mine i samme rom og på samme kurs som hjemmekinoanlegget mitt. I hjemmekinoanlegget er det null støy av nevnte type.

Men kobler jeg til bass og/eller gitar så skjer det morsomme ting. Noen ganger er det en skurrete lyd som kun forsvinner når jeg skrur av varmekablene. Andre ganger kan det til og med være et blinkende lysrør i et naborom. Jordstøy (brumming vil kunne oppstå tilsynelatende tilfeldig og fjernes tilsynelatende like tilfeldig ved å bare flytte på noen signalkabler eller strømforsyningskabler.

Jeg tviler sterkt på at strømrensing hjelper. Men om du skulle være i tvil, så kan du skaffe deg en strømrenser. Dessverre tror jeg ikke det hjelper, siden støyen sannsynligvis kommer inn gjennom gitar, effektbokser og gitarkabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utydelig her, ser jeg :)

Det har du rett i, men det er jord i sikringsskapet. Dermed kan man vel si at installasjonen er jordet.. Det at alle kontakter har jord er jo ikke sant, som du påpeker. Her i huset er for eksempel ikke jord "dratt med rundt" på disse kursene, men bare klippet av i hver kontakt..

Med en far som jobbet i 30 år som kontrollør i det lokale e-verket, så kjenner jeg at jeg grøsser litt... Men det verste er likevel å feste jordet støpsel på et apparat som i utgangspunktet ikke er jordet og heller ikke er dobbeltisolert (merket med dobbelt kvadrat). Disse enhetene er ikke godkjent for bruk på kurser som krever jordet støpsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.