Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boks for å kople akkustisk gitar til PA-anlegg.


Bønders

Anbefalte innlegg

Hvilken boks trenger jeg for å kople en akkustisk elektrisk gitar til PA-anlegg eller forsterker?

Hva anbefales og hvorfor?

Håper noen her inne har greie på dette og mulighet til å svare.

Takker for alle svar.

Endret av Bønders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange scener er det multikabel på scenen med KUN XLR-innganger, som nødvendiggjør bruken av DI-boks. Finnes mange der ute med effekter, muteknapp osv. men jeg vil tro at mikk/piezosystemet i gitaren din er det svake leddet i de aller fleste tilfeller (med mindre du har expression system e.l.) så jeg ville anbefalt en DI-boks til litt under tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en på forumet som selger en dings som fungerer glimrende til dette. Til lydmannens store skrekk får du også litt innflytelse på lyden, og røret har faktisk en viss effekt. Man hører forskjell.

http://forum.gitarnorge.no/topic/49210-selges-behringer-ultragain-mic200/

Jeg har to slike, og jeg synes de er "DI-bokser på steroider". Liker dem.

Ta i betrakting at jeg ikke er videre lydsnobb. Blir du lei av at folk klager, kan du jo spraylakke dem matt sorte og si du enten har bygd dem selv, eller at det er prototyper fra brüel og kjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på om pickupsystemet i gitaren din har en innebygd preamp også. Hvis gitaren din har preamp, holder det i massevis med en enkel DI-boks, hvis ikke finnes det mange varianter av DI/Preamp-bokser som gjør at du kan justere gain, EQ osv. Selv bruker jeg for tiden denne på akustisk gitar, i og med at jeg har et passivt system i gitaren min. Funker veldig bra, men jeg savner av og til å ha montert egen preamp på selve gitaren. Det er en god del enklere, men foreløpig har ikke det blitt prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det lettere å gi konkrete tips om du sier hva slags gitar/pickupsystem du har, og hva bruksområdet er. Skal du koble den til for å spille en halv låt på en skoleavslutning og bare vil ha noe billig som funker, eller skal du drive med det regelmessig og vil ha en lyd som er best mulig?

Om du har preamp i gitaren og står i nærheten av mikseren/forsterkeren så trenger du strengt tatt ingenting. Jeg har ved flere anledninger koblet gitaren rett i PA bare med jackkabel, og i de fleste settinger jeg har vært borti fungerer det helt greit (hagefester, pubkonserter o.l). DI-boks er fint om du skal koble deg i en multikabel, eller du står langt unna det du skal kobles til for å unngå signaltap. (Klart, skal du koble deg til forsterker så gjør du det med jack uansett hva du har i gitaren din, svaret mitt er mest myntet på om du skal i PA).

Om du ikke har innebygget preamp (passivt pickupsystem) i gitaren så bør du ha dette. Som Audun sier finnes dette i alle pris- og kvalitetsklasser, så da kommer det an på hvilket behov og budsjett du har. Skal du spille en trubadurgig på den lokale puben gjør nok en behringer-boks nytta i massevis, men om du skal spille på Telenor Arena vil du kanskje ha noe som låter litt finere.

Jeg personlig har gitarer med innebygget preamp, og bruker en Aphex Acoustic Xciter. Jeg vet ikke helt hva den egentlig gjør (det er en DI-boks med noe filter hit og dit som kan mikses og justeres), men den gir litt mer kjøtt på lyden, og jeg synes den låter fint. En preamp gir gjerne enda fler muligheter til å farge lyden. Klang og effekter som gjør seg på kassegitar ville jeg ikke tenkt så mye på i denne omgang. I mine øyne er det eneste man trenger litt klang, og det har man som regel tilgang til å få fra forsterkeren eller miksebordet. (Andre effekter låter selvsagt også kult, men da er man gjerne klar over at man trenger det).

Lykke til i jakten! Vet ikke om dette svaret egentlig tilførte noe særlig ny kunnskap, men jeg følte det var for lenge siden jeg har svart på en tråd utenfor "Generelt"-forumet nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.