Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjellerlyd


Sharkeye

Anbefalte innlegg

Vil bare høre hva dere har å si om følgende sak: Jeg gjør for tiden en del gitaropptak der jeg mikker opp en VOX AC15 (rør) med to mikrofoner, en Shure SM57, nesten spot-on, og en sE Electronics kondensator-rør-mic., rundt 60cm unna. Kjellerrommet er ca 3X4 m2 stort og ganske lavt under taket. Men jeg har bassfeller både i hjørnene og på veggene, og teppe og div., som gjør at rommet blir rimelig bra dempet. Men lyden blir likevel noe kjelleraktig, betong-undergang etc., som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med. Hvordan kan jeg best fikse dette i mixen?, hvilke frekvenser kutter jeg og hvor booster jeg? Jeg har prøvd, uten særlig hell. Hva er hovedårsaken til problemet og hva er beste tipset for å unngå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone ned SE-en, kanskje? En enkel og billig måte er også å handle litt dempeskumplater på Biltema, og sette opp de rundt mikrofonene. Stiv de av slik at de står oppreis av seg selv, og plasser de slik at de tar refleksjoner. Ingen vidunderkur, men det hjelper.

Ellers er det jo et gammelt triks for å forhindre romlyd å rett og slett tyne næropptak for det det er verdt, samt å eksperinentere med plassering av forsterker i rommet. Står den slik at den vender rett mot en flate? Vri den litt, slik at den kaster lyden på skrå inn mot en vegg. Det kan hende det er nok. På openback- kasser er det viktig å huske at slike enheter kaster omtrent like mye lyd bakover som forover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har to innganger på lydkortet, så kan du jo ta opp til to spor samtidig også, en for hver mikrofon. Da kan du evt justere mengden av rom (kondensatormikrofonen) i miksen.

Dersom du har betong i taket, så vil det kunne gi nettopp den kjeller-romklangen du opplever (kort og hard).

Du kan også forsøke å ta opp kun med SM57 og se om du får samme klang da. I så fall vil jeg tro at du kanskje også har et problem med klang fra gulvet, til tross for tepper osv. Mulig du da bør heve forsterkeren noe opp fra gulvet (på en stol eller lignende).

Du kan også sjekke akustikken i rommet ved å klappe eller snakke i rommet. Man får fort følelse med hvordan rommet bidrar akustisk da. Bassfeller er veldig "bassentrerte" og vil neppe ha noen viktig effekt for gitar (overdreven bassrespons i form av stående bølger skjer gjerne i et frekvensområde som man trygt kan EQe vekk fordi bassgitaren gjør jobben der, og den kan man gjerne ta rett i mikser/lydkort fra DI eller XLR ut på ampen). Romklangen handler mer om at harde flater reflekterer som "speil". Slikt dempes gjerne med absorbenter og/eller diffusorer plassert i "speilingsflatene" på vegger, gulv og tak Du finner disse punktene ved å tenke deg at du står i mikrofonposisjon. Hvis alle tak og vegger hadde speil, hvor ville disse speilene være plassert for at du skulle kunne se forsterkeren i dem? Her plasserer du dempetiltakene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett 57-en klin inntil ampen, og legg på rom etterpå. Jeg går ut fra at du har en reverbplugin tilgjengelig, der finner du sikkert noe ambiencepresets du kan jobbe med. Dette er den kjappe måten :)

Veldig sant. Og gir rommet man spiller i dårlig klang, så er poenget med rom-mikk så og si borte.

Men er rommet veldig hardt, så vil det kunne påvirke selv nær-mikken.

Jeg vil også anbefale å lese seg opp på "home recording". Der gjelder en del andre anbefalinger enn for proffe studioer der romakustikken er under full kontroll.

Jeg har lurt litt selv også på dette med romklang. Jeg synes nemlig ikke at plugins alltid er så gode. Jeg vurderer sterkt å bruke stereo-opsjonen og kjøre tørt signal på den ene inngangen og maks klang på den andre på lydkortet (bruker klangpedal som jeg synes er veldig bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør EQ-analyzer og finn ut hvor problemfrekvensene ligger, for så å dempe de frekvensene. Skittent, men «fix it in the mix» funker iblant det også :D

En annen ting å tenke på er om det er såpass ille at det har noe å si i sammenhengen, eller bare når du hører gitarsporet alene.

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interessante og gode innspill! Jeg legger ved et bilde som viser rommet: gulvbelegg på betonggulv, teppe, trepanel på betongmur (uten isolasjon), bassfeller av rockwhool i hjørner, på veggen som VOXen peker mot, samt i 3 vinduer, vanlig tak – ikke betong. VOXen er satt på stativ og peker skrått opp. Legger ved 100% ubehandlet opptak av to simultane gitarspor: ShureSM57 2 cm fra grill og 2 cm fra bullseye, og sE2200T rundt 60 cm lenger unna, spot on.

Jeg er såpass fornøyd med opptaket at jeg aller helst bare vil fixe det i mixen, som det heter, og kommer til å prøve ut tipsene fra dere, så takk! :)

(Sorry, lydklippene er nå slettet)

Obs! får opp meldingen "Du har ikke liv til å bruke den bildetypen i dette forumet." (???)

Endret av Sharkeye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant. Og gir rommet man spiller i dårlig klang, så er poenget med rom-mikk så og si borte.

Men er rommet veldig hardt, så vil det kunne påvirke selv nær-mikken.

Jeg vil også anbefale å lese seg opp på "home recording". Der gjelder en del andre anbefalinger enn for proffe studioer der romakustikken er under full kontroll.

Jeg har lurt litt selv også på dette med romklang. Jeg synes nemlig ikke at plugins alltid er så gode. Jeg vurderer sterkt å bruke stereo-opsjonen og kjøre tørt signal på den ene inngangen og maks klang på den andre på lydkortet (bruker klangpedal som jeg synes er veldig bra).

Bruker ikke du Studio One? Funker fint pluggene der synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønner problemet. Jeg har hørt på begge kuttene, og ja, det er forskjell i lyd, men mest når det gjelder hvordan dette er voicet.

Jeg klarer ikke med min beste evne å høre noe uønsket eller typisk "HuHei, dette er tatt opp i en kjeller med en kjip klang."

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å bruke ett av sporene, eller begge to slik de er.

Melder meg ut, og innser at enten så hører du noe jeg ikke gjør, eller så har du så langt høyere krav til lyd enn meg at jeg bør ti stille.

Begge sporene framstår for meg som typiske næropptak uten noe preg av romlyd/ambience.

Kult spilt, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interessante og gode innspill! Jeg legger ved et bilde som viser rommet: gulvbelegg på betonggulv, teppe, trepanel på betongmur (uten isolasjon), bassfeller av rockwhool i hjørner, på veggen som VOXen peker mot, samt i 3 vinduer, vanlig tak – ikke betong. VOXen er satt på stativ og peker skrått opp. Legger ved 100% ubehandlet opptak av to simultane gitarspor: ShureSM57 2 cm fra grill og 2 cm fra bullseye, og sE2200T rundt 60 cm lenger unna, spot on.

Jeg er såpass fornøyd med opptaket at jeg aller helst bare vil fixe det i mixen, som det heter, og kommer til å prøve ut tipsene fra dere, så takk! :)

https://soundcloud.com/blupa/shuresm57

https://soundcloud.com/blupa/se2200t

Obs! får opp meldingen "Du har ikke liv til å bruke den bildetypen i dette forumet." (???)

Skjønner ikke poenget med den Se mikken her, ikke noe særlig med rom, og 57 låter bedre. Legg på en kort ambience klang så er du i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke du Studio One? Funker fint pluggene der synes jeg

Jo. Jeg har bare prøvd en reverb-effekt som har mange presets, men synes de på det beste, selv med litt tweaking, låter bare sånn 80% ift det jeg ønsker. Nå har jeg brukt Studio One mindre enn en måned, og da kun noen få ganger. (Det er såpass lett å bruke at jeg gikk rett i kreativitetsmodus og jeg har derfor ikke gått systematisk gjennom alle de medfølgende tilleggspakkene.) Men jeg har prøvd flere DAW-programmer og synes kvaliteten på reverbplugins er varierende. Men det er mye vanskeligere å få til god reverb med romakustikken i et hjemmestudio. Det er bedre å dempe vekk det meste av akustikken.

Hvilken Studio One-plugin bruker du?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.