Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bra kjøp?


Toul

Anbefalte innlegg

Å fraråde å kjøpe et MG-kabinett er en ting som det er vanskelig å være uenig i.

Men grunnen til å fraråde det kabinettet bør vel være at det låter dårlig? Ikke at det er et 4x12" kabinett?

Grunnen til at mange har hengt seg opp i 4x12" generelt er at du kan få et bedre 2x12" til samme prisen..

Trådstarter: 1960b er fint det, men nå linket jo noen til en 1960 på finn til under halve prisen. Penger spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange har hengt seg opp i 4x12" generelt er at du kan få et bedre 2x12" til samme prisen..

Trådstarter: 1960b er fint det, men nå linket jo noen til en 1960 på finn til under halve prisen. Penger spart.

Logikken videre er vel da at det også går å få et bedre 1x12" enn et 2x12" til samme prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo ikke bare snakk om at 2x12 er bedre enn 4x12, men at man får mye mer for pengene når man er på lav budsjett ved å gå ned i størrelse.

Mitt råd er å investere i et godt kabinett med en gang, så slipper man å tenke mer på det. Amper er noe man ofte bytter ut, et godt kabinett kan man ha lenge. Skal du absolutt ha et billig 412, så er 1960 ganske kurrant.

Enda en grunn til at folk anbefaler 212 fremfor 412 MG er fordi MANGE tenker - jo større jo bedre. Men det er greit å være bevisst på at det ikke bare er antall elementer det går på når det gjelder lydkvalitet.

Jeg ville heller gigget med et 1x12 kab av god kvalitet enn et 412 MG. Hadde jeg hatt penger og lokale, så hadde jeg spantet på meg et bra 412 kabb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikken videre er vel da at det også går å få et bedre 1x12" enn et 2x12" til samme prisen?

Logikken (min) er som følger:

Det kmmer helt an på hvilken forsterker han skal bruke, og hvilket lydnivå han krever. Skal han skyve mye luft, hadde jeg nok valgt 2x12". Karakteristikken endres etter hvordan du driver høyttalerne, og noen ganger holder det ikke med ett 25/30/50w element. Et 2*12 klarer normalt å takle de mer krevende nivåer. Videre er kostnaden større fra 2 til 4 element, enn 1 til 2, det samme med kabinettmateriale. Alt etter bruk, så kan 2x12" i mange tilfeller kjøre stereo like bra som 4x12", noe 1x12" ikke kan.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen må selfølgelig ikke være 2k. Jeg har et lokale, og har all verdens plass.

Viss ikke det ville vært et bra kjøp, skal jeg heller gå for denne da?

http://www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=370

(jeg skal ikke ha noe 2x12!)

kjøp kabinettet jeg linket til. forutsatt at elementene ikke har strukturelle skader er dette mye for pengene. det at det er brukt vil også innebære at det har godt innspilte høyttalere. en fordel spør du meg.

når det gjelder preferanser rundt høyttalere, kabinettstørrelse, kabinettmaterialer, og utførelse. er dette subjektive størrelser. ergo mg-serien kan være helt rett for deg. Men om man kan få storebror til 2k, er det ikke noe å lure på! jeg antar at du er relativt fersk i gamet når det gjelder hva men ønsker/ trenger av forsterker og kabinett. Mitt råd er da å kjøpe det du ønsker, altså et marshall 4x12. senere, når du får mer erfaring, og kanskje mer spissede preferanser bytter man ut.

I tråden her kan det virke som noen mener at 1960-serien til marshall ikke er bra. dette stemmer ikke. dette er gode kabinetter, og industristandarden.

gitarxn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.