Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal men se på når man kjøper PA?


Soundmannen

Anbefalte innlegg

Nå ser jeg bort fra snake, misker osv. Tenker kun på aktive høytalere. Og har sett på Beta Three MU15a og Beta Three MU18Ba subwoofer

Hva forteller meg enetli om dette er bra eller ikke? Bortsett fra å regner ut i fohold til RMS effekt/følsomhet å bruke LOG10 for å regne ut desibel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god indikasjon er ko det som selger bra, og i tillegg får bra omtaler. Reviews på nett av privatpersoner har jeg liten tro på. Her er det ofte "den beste bilen i væla, er den som jeg har nå"- prinsippet som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for meg alla noe slikt:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42769583&searchQuery=Pa#resultat?SEGMENT

Holder sikkert 4*18 bunner og 4 topper. ønsker at det skal gå ann å ha 2stk mindre rigger eller en stor rigg.

Med mikser, kabler, snake, DI, 6monitorer osv så jeg for meg ca 120-150 000,-

Tenkte på en behringer x32 mikser og kanskje en ipad mikser til en mindre rigg. Har prøvd begge og syntes disse funker knall!

Endret av AlexFossum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,
Primært skal du naturligvis gå etter beste lyd :) særlig om budsjettet er uendelig :unsure:
Her følger allikevel et forslag med vekt på økonomien.

Høyttaler: North (eller Morgan) PS 15A (aktiv 15" bass + diskant horn, brukbar lyd)
Sub: North PS 115 SA sub (Obs! Har ikke prøvd denne)

Monitor: Wharfedale EVP-X12PM (aktiv) + EVP-12M (passiv, drives av aktiv)
Sjekk: www.gjovikmusikk.no

evt Mixer: Soundcraft EFX12 eller FX16ii (ant kanaler betyr mye for prisen)
Sjekk: www.idmusikk.no

Har brukt det meste av dette, og synes det gir mye 'bang for the buck' icon_smile.gif

beste hilsen,
____
GAu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, North og Morgan er sikkert helt greit i billig-segmentet av PA-anlegg, men når budsjettet for full PA er på 150k så hadde jeg nok valgt noe annet gitt.

Sjekk ut Nexo høyttalere, det er ganske krem! Og kjør for all del passive høyttalere med noen gode forsterkertrinn! Har man bare 2-3 høyttalere totalt så er det greit nok med aktivt, men om man skal koble opp 8-12 høyttalere så er det plutselig veldig mye strøm som må over alt med aktive topper. Da foretrekker nå hvertfall jeg personlig å heller ha med et forsterkerrack og kjøre passive.

Uansett, lykke til jakten. Blir spennende å se hva du ender opp med. Dette er jo et litt annet budsjett enn jeg er vant til å forholde meg til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris kontra lydkvalitet og vekt.

Det er i bunn og grunn alt, er min erfaring. F.eks Yamaha DSR112, finfine monitorer, veier lite og låter sex hvis du skrur litt (men også helt fint med flat EQ). Vekt er et viktigere kriterie enn man tror, særlig hvis du tenker langsiktig.

Merker jeg liker, og som står på de fleste ridere: JBL, Nexo, Meyer, D&B, Turbosound.

Sjekk lagersalgsidene og bruktsidene til AVAB-CAC, der finner du mye fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hadde jeg skulle gjort et helt nyt PA kjøp ville jeg testet hele den array-greia som har blitt så populær i det siste.

Det greiene til HK ser bra ut og koster ikke skjorta heller. Bare å fylle på med subwoofere på større gigs, alt seriekobles i hverandre uten ledninger til og med. Og man skal visstnok ikke trenge monitorer da alt kan stå bak langs backline på scenen... Høres veldig flott ut, men har ikke hørt det mikka opp med trommesett, bass osv. Hadde vært artig å hørt en demo av dette med rockeband. Ser fristende ut å kunne ha en hel konsert PA til 4-500 personer inn i en stasjonsvogn som man kan rigge alene uten bærehjelp!

EDIT: det med monitorer kan jo være litt kjipt da, det er mange sære folk der ute som skal ha så latterlig mye av en eller annen rar sak de egentlik ikke burde trenge i monitor osv. Men tror det der kan funke til folk flest hvertfall! :)

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt dette live, blant annet med Narum på Raufoss kino.

Nå er jo ikke akkurat det et hardtspillende rockeband, men det låt aldeles nydelig. Mykere og mer "hifi" enn "vanlig" PA, selv om denslags etter hvert kan låte meget bra, for all del.

Noen feedbackproblemer kunne jeg ikke spore i det hele tatt. Som Øystein er inne på, det kunne vært artig å høre det i en setting med mer trøkk og på et høyere volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det de greiene her dere snakker om: http://hkaudio.com/products.php?sid=15

Dette er jo en helt naturlig utvikling fra de line-arrayene som har tatt helt over i PA-verdenen:

OpenDASGNR6655.jpg

Men jeg synes fortsatt det er utrolig dersom dette kan plasseres bak mikkene uten fare for feedback.

Ja de skulle visstnok kompensere for feedback. I form av at den kanskje oppdager frekvensene selv, og demper dem nok dB til å ikke kunne trigges lengre, slik som man vanligvis gjør manuelt som lydtekniker...

Jeg ønsker en demo av det HK Elements anlegget ass! Drømmen å kunne ha et så lett og lite anlegg.

Spilte en full rockesetup på et lite nexo anlegg med 2x 8" topper og 2x 12" basser, thats it. En amp på fire kanaler og en prosessor. Spelte som faen i det rommet, og veide nada og tok ingen plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.