Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Med jevne mellomrom kommer det innlegg på forumet der noen "hater" flytende tremolo, og stort sett er det fordi de ikke klarer å justere den. Men frykt ikke, de flytende tremoloers svar på Batman, Castorfiber, skal løse alle dine problemer, og faktisk vise at den råeste problemfasen løses på under tre minutter! Det stemmer, jeg sjekket EXIF- dataene på bildene, og jeg brukte ikke mer enn tre minutter på å flytte noe som ikke ville fungere til noe som er helt i vater. Følg med, følg med!

Som noen kanskje har fått med seg, har jeg lakket om en Ibanez 540R om til en diskret og avledende farge, som bringer minner om Provence om høsten, duse farger og et hint av lavendel. Eller kanskje ikke.

http://forum.gitarnorge.no/topic/51308-refinishing-av-gitar-test-av-nytt-produkt/

Uansett måtte tremen helt ut av gitaren for å få utført lakkjobben. Nå er lakkeringen runde to overstått, og den skal inn igjen. Alt har vært ute, det eneste jeg ikke har gjort i forhold til å montere en ny, er fresing, montering av holdere i gitaren og slikt. Det er jo snakk om en remontering, og uansett om du hopper på jobben etter å ha tatt ut hele tremen, eller om det er etter at du har tatt av strengene, er framgangsmåten den samme.

Et lite avbrekk. Litt info om flytende tremoloer. De er morsomme, men passer ikke for deg som liker å eksperimentere med stemminger, strengetykkelser, merker med strenger og som ikke liker å kunne noe som helst om gitaren. Du vil bare spille.

Alt det er greit, det er ikke forbudt å like slike ting, men da bør du kanskje velge en gitar uten flytende tremolo hvis du ikke er veldig glad i å skru.

Husk at flytende tremoloer, kombinert med strengelås er noe av det mest stabile som finnes. Jeg har plukket gitarer ut av kofferten etter mange måneder, og de er fortsatt stemt. Det er ikke noe feil med den tekniske løsningen, men det er ikke sikkert at det er noe du skal ha. Eller du kan kjøpe en gitar til.

En flytende tremolo trenger ikke justering i det hele tatt hvis den er justert, og du setter på de samme typen strenger, samme tykkelse, og gjerne at du skifter en og en streng av gangen.

Avbrekket ferdig. Denne gitaren fikk jeg som vrak, uten strenger og i det hele tatt, så dette starter på bunnen.

Bilde en, som et bevis på at tremen var helt ute av gitaren.

2013823_DSC_0933.jpg

Tremen du sitter med kan kanskje se litt annerledes ut, men litt generelt sett er det det samme prinsippet på alle sammen. Fjører drar på undersiden, tilsvarende draget fra strengene på oversiden, rundt et tenkt "vater", der tremen ligger i samme plan som strengene, og som regel også med kroppen på gitaren.

Det første du gjør, er at du setter tremen på plass i gitaren. Forsøk å treffe sporene til der kniveggene skal sitte, men det er ikke så viktig. Hekt på en fjør.

2013823_DSC_0934.jpg

Snu gitaren, og sjekk at kniveggene sitter på riktig sted. Legg noe, bruk fantasien, under enden på tremen, slik at den kommer omtrent i riktig posisjon.

Her har jeg brukt en tynn treflis, Biltema, solgt som opptenningsved. Et fantastisk produkt som også duger som verktøy, foringer, rørepinner, kjeleunderlag, og jeg vet nesten ikke hva. Jeg har til og med spist is med disse. Funker til alt. Ellers virker kjøkkenkniver, plastdingser og så videre helt fint, vitsen er å etterligne strengedraget sånn omtrent.

Dette er riktig tidspunkt for å justere høyden på den. Setter du på full fjørpakke og justerer høyden, sliter du vanvittig på kniveggene, og du kan faktisk ødelegge dem. Bommer du, må du av med fjører og prøve på nytt.

Når du tror du har fått høyden riktig, så setter du på de fjørene du har planlagt å bruke. Husk å lodde på plass jordledningen på et eller annet tidspunkt, også. Det er lett å glemme.

2013824_DSC_0937.jpg

Så fester du strengene. Her skal du ha rene hender. Litt fett her, og du har problemer. Du kan gjerne slippe metalldeler i sprit og vaske hendene veldig nøye før du setter i gang. Husker du at vi satte en treflis under tremen? Da går det greit å feste strengene. Det tar ikke lang tid. Noen liker å sette på strengen "feil vei", altså at kula er oppe ved hodet, men det er bare showoff. Det har ingen praktisk betydning som jeg velger å ta opp her, selv om det selvsagt også kan diskuteres. :)

Ikke det at det spiller den store rollen på denne gitaren, men gode vaner er gode vaner.

Strengen gjennom hullet, mot snurreretningen, og knekkes under strengen for å låses. Nesten bortkastet med strengelås. Spøk til side, dette sparer deg for masse arbeid når du setter opp gitaren. Når den er stemt, er det litt bortkastet å være så nøye, men det koster faktisk ikke noe ekstra tid eller arbeid å gjøre det riktig.

Som du kanskje kan se, har jeg fjernet strengelåsen. Det er fordi jeg liker det. Ikke fordi det er noen fasit.

2013824_DSC_0938.jpg

Litt slakk på strengen må man ha. To til tre fingerbredder på det tolvte båndet er fint, eller som her, rullen med maskeringstape:

2013824_DSC_0939.jpg

Dette er det jeg endte opp med , etter å ha stemt de tre tykkeste strengene, og litt justering. Konsentrer deg om de tre tykkeste strengen, og gi litt blaffen i resten. De utgjør så lite, og det tar så mye mere tid å skru inne seks og ikke tre strenger. Jeg måtte stramme skruene på kloen noe for å komme opp med et perfekt resultat. Tiden det tok mellom dette bildet og det neste, er tre minutter. Stramme klo, stemme, stramme klo og så videre.

2013824_DSC_0940.jpg

2013824_DSC_0941.jpg

Her, tre minutter etterpå. Det er da til å leve med? Noen vil sikkert legge merke til at tremen lener seg hårfint bakover, men husk at jeg ikke har strammet de tre tynne strengene enda. Beklager at jeg ikke tok bilde av det, men da de var strammet, var denne tremen 100 % på plass. Er den ikke det, er det da bare å skru hårfint en gang til. Lener den framover, så stram, bakover, så slakk.

Neste gang jeg skifter til helt like strenger av samme merke og tykkelse, trenger jeg ikke justere noe i det hele tatt, så lenge klimaet ikke har gjort endringer på gitaren. Et strengeskift tar ikke mer tid enn på en gitar med fast stol.

Nuvel, det er sikkert flere veier til Rom, og jeg kan ha glemt detaljer, men dette er i grove trekk hvordan jeg gjør en slik jobb uten å bruke så mye tid at det gremmer meg.

  • Liker 10

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott tråd! Jeg har tenkt på å lage lignende tråder, men arbeidet blir gjort fort og det blir avglemt! Jeg støtter deg i kampen mot frykt for flytende tremoli!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin how-to dette! At man samtidig får øynene opp for geniale ting fra Biltema er bare et pluss!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man si det så enkelt som at spring tension=string tension?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det kan man, men slik jeg ser det, er det mere mikk å måle det enn å bare sette det på. Det kan jo virke forklarende for noen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man si det så enkelt som at spring tension=string tension?

På en måte, men ikke helt. Det er jo et visst vektstangprinsipp inne i bildet her også. Avstanden fra der kreftene virker er vel forskjellig for henholdsvis strengene og fjørene, så da er det nok ikke samme tension i fjærene som i strengene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke samme tension nei, som sarge sier. Det er dreiemomentet som er likt. Altså «kraft x avstand fra rotasjonsenteret». Avstanden fra rotasjonsenteret til strengene er mye kortere enn avstanden til fjærene, så disse har nok mye mindre tension. Forøvrig har jeg skrevet ned tension fra 40kg på 009 sett til 70kg på 012 strengesett.

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte denne posten i dag når jeg for første gang satte opp en FR fra bånn. Funker knall! Denne må være sticky!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og bare for å støtte opp om Castors påstand om at en skikkelig satt opp FR er dønn stabil, jeg plukket nylig frem to av gitarene mine som har hengt veldig lenge på veggen. Begge med FR selvfølgelig. Og begge var helt hundre i tune, og er det fremdeles, jeg har ikke rørt fintunerne i det hele tatt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En enda enklere variant ;) Omtrent samme som CastorFiber beskriver, med enkelte små avvik.

Anbefales for de av dere som trenger visuell input

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er dette testet, og funket strøkent! Takk castor!!

Kjøpte en ny japansk charvel so cal for en liten stund siden. Den kom med .9 strenger, noe jeg ikke trives med. Tenkte å levere gitaren fra meg for å gå opp til .10 og setup. Men denne forklaringen var såpass genial at jeg måtte prøve. Heldigvis! Byttet både vinduer og dører hjemme i det siste, så hadde en trekile som jeg la mellom floyd og kropp. Ikke tok prosessen lang tid heller.

Så nå gjenstår det bare å se hvordan halsen reagerer på spennet. Halsen må desverre av for å justere trussrod her, men det skal gå greit med samme teknikk med å "låse" floyden i full dive, skru av hals, stramme, skru på hals og voila.

Super tråd, castor, nok en gang, takker så meget!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant tilbake til denne i dag. Fikk en gitar i hendene fra en gitarist som hater å skru. Jeg har aldri eid eller satt opp en flytende bro før, og synes det er en artig utfordring.

Et lite spørsmål: Den gitaren jeg har fått i hendene er også en Ibanez. Etter hva jeg skjønner er de små skruene på toppen "fintunere", som skal være greie å finstemme med når man bruker locking nut. Hvordan bør disse stilles inn før man låser ved nøtta? Midtstilling? Eller vil strengene strekke seg litt når de er nye, slik at disse bør stå i en ytterposisjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av CastorFiber
      Etter hvert som man blir eldre, innser man at livet har flere faser.

      Jeg er ferdig med en av mine, nemlig gitarfikling.
      Jeg er ikke så veldig glad i å selge ting på nettet, så derfor spør jeg her om en flyttekasse full av ting og tang kan være et salgsobjekt for folket her?
      Jeg kunne jo ha solgt unna en og en ting, men det er faktisk ikke så fristende for meg. 
      De tingene jeg har, er mer "billig skrot, men veldig mye av det" enn "Godbiter og fantastiske skatter fra det uåpnede skapet til bestefar".
      Det er snakk om for eksempel pickups, type Epi, GFS, og så videre. Jeg har en god del verktøy, stort sett fra StewMac, et stratbyggesett (igjen rimelig) noen bøker om gitarbygging, potmetre av mer eller mindre kurant type, brytere, knotter, skruer,  beis, fillers, superfint slipepapir, brytere, nuts, diverse bånd, noe binding, og jeg kan holde på lenge.
      For mange år siden var en forhandler innom her, og han utbrøt "Du har faen meg mere ting enn det jeg har i butikken".

      Jeg er ikke ute etter å få inn en vanvittig sum, men det er for dumt å kjøre dette på søppelplassen. Jeg er ikke blakk, så jeg vil ha igjen litt for dette.

      Før jeg bruker tid på å samle sammen og ta bilder, vil jeg gjerne vite om dette er en kurant måte å selge ting på. Hvis jeg ikke får noen svar, får jeg finne andre måter å kvitte meg med alle disse tingene på.

      Svar i tråden, eller PM. Uforpliktende.
    • Av CastorFiber
      Det viser seg at Gibson har tenkt å saksøke blant annet Dean guitars for å kopiere flere modeller.
      Der fikk jeg skikkelig respekt for et selskap som for eksempel for noen få år siden lanserte en "Jimi Hendrix"- modell...
      Det at Dean har laget gitarer med V- fasong siden oppstarten på søttitallet, spiller tydeligvis ikke noen rolle.

      På en måte skjønner jeg det jo. Se selv, det er jo klin umulig å se forskjell på silouetten.
      For den som vil lese mer, se lenke. https://guitar.com/news/industry-news/gibson-sues-dean-guitars-trademark-infringement/?fbclid=IwAR1FYnfKR7DlYf_McaygzWYl9ARFKOcTAvJ24AyZ9HI4Vm9nxLrEZXO83XU



    • Av CastorFiber
      I riktig gamle dager lagde jeg noen videoer om Behringer VS Boss, Behringer VS Shure og så videre. Disse gamle postene er vel knapt nok i live, men slik jeg husker det, var det vanskelig for datidens medlemmer å høre forskjell på de lydtestene jeg lagde.

      Jeg er jo ikke noen ekspert, men jeg kom over denne videoen fra JHS pedals som jeg synes var spennende.
      Hør selv. 
      Bare så det er nevnt, jeg er veldig klar over det den mekaniske byggekvaliteten ikke er helt lik.
       
    • Av CastorFiber
      Ser det er flere poster om dette på forumet allerede, men tenker det er verdt en egen tråd.
      Det er mange kilder som har dette som en nyhet, jeg har bare valgt en av dem.
      https://www.musicradar.com/news/gibson-files-for-bankruptcy
       
    • Av CastorFiber
      Det får man si!
       
      https://www.pledgemusic.com/projects/conception-ep
       
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.