Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

BIAS justering! Pris og nødvendighet


Anbefalte innlegg

Heisann

Har i dag bytta noen rør i min SF Super Reverb. Det sto kinesiske 6L6GC i den, og jeg har erstattet de med TAD 6L6GC. Jeg har ikke justert bias på ampen av den enkle grunn at jeg ikke har peiling, og vil helst unngå å bruke penger på det om det ikke er nødvendig.

Nødvendighet har jeg nemlig hørt mye forskjellig om! Noen (techs) sier at det er superultranødvendig, og jeg kommer til å fucke opp ampen og hele huset mitt om jeg ikke gjør det. Andre (gitarister) sier at de har bytta rør på måfå i 20 år, uten å tenke på hverken matching eller bias, og aldri hatt noen problemer.

Er det virkelig nødvendig om det er samme type rør, og alt funker fint? For alt funker fint. Det låter ganske likt som før, bare med fyldigere lyd tidligere på volumkontrollen, tightere bånn og smoothere breakup. Ikkeno støy eller tull. Rørene gløder normalt.

Om fasitsvaret er "ja", hvor mye koster det å få biasen justert og hvor lang tid tar det? Jeg har spillejobb i morra skjønner dere, og vil gjerne kunne stole på ampen min da =p Jeg har jo de gamle rørene, men det låter så forferdelig tynt frem til 2,5 på volumet, og da er det allerede litt for høyt for bryllupsjobben jeg har i morra.

Er det evt. noen snille gutter på veien mellom gjøvik og hamar som har lyst til å hjelpe meg i morgen formiddag? :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noen teoretiske greier om headroom og breakup avhengig av bias...

Og også at det påvirker rørenes levetid. Det er vel 'tomgangsstrømmen' som justeres, og for høyt vil rørene slites unødvendig fort, og tilsvarende motsatt....

Jeg ville sagt som Darwin over her, låter det bra, ikke rør!

Edit: Er ganske sikker på at svaret mitt er litt ute på jordet... Skulle nok tatt noen timer på Google for å finne ut av dette heller!

Eller kjøp en Mesa/Boogie amp :) ... http://www.mesaboogie.com/US/Smith/biasadjust.html

Endret av askret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis røra diner ryker etter en måned, skyldes det at du burde ha justert BIAS.

Hvis du får merkelige brumme/ule lyder (crossover distortion) skyldes det at BIAS-en er stilt for kald.

Hvis alt virker fint og røra holder i mange år, er alt fint, det finner du ut PLUTSELIG :D

Det tar deg fem minutter å justere BIAS med et multimeter, eller tre minutter hvis du har en bias probe.

Det er sikkert mye info om justering av bias på en SR på internettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er variasjoner fra rør til rør selv av samme merke. Dvs at forskjellen på det røret du tar ut og det du setter inn kan være stor, eller liten - og det er litt bingolotto.

Hvordan bias i utgangspunktet var satt på røret du tok ut kan også spille inn, dvs om det var satt litt konservativt, mer midtveis etter manualen, eller rett under smeltepunktet ;-)

Potensielle skader kan vel variere fra å bytte sikring til å bytte transformator og/eller ta i bruk pulverapparatet.

Aner ikke hva det koster å få det gjort, men ser ikke for meg at det er spesiellt dyrt. Om det er verdt det eller ikke avhenger vel litt av personlig risikoprofil. For noen er basehopping godt innenfor komfortsonen, mens andre ikke tåler tanken på å spasere ned en trapp uten å holde seg i gelenderet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Så langt jeg kan huske har denne forsterkeren blitt produsert i ganske mange år, med litt forskjellige kretsløsninger. Hvilken utgave er det du har?

Jeg er usikker, men det forsvever meg at ikke alle utgavene hadde justerbar bias.

Det er noen og tredve år siden jeg reparerte forsterkere. Den gang var det av en eller annen grunn ikke like viktig med biasjustering som nå.........

Rør er ikke lineære, d.v.s. en variasjon av inngangsspenningen gir ikke samme variasjon av utgangsstrømmen. De laveste inngangspenningene er værst, derfor en bias for å unngå crossover forvrenging. (forvrenging av overgangen fra den negative til den positive delen av sinuskurven, lydsignalet.)

Settes biasen for høyt går det for mye strøm i røret hele tiden, noe som i beste fall forkorter levetiden på røret, i værste fall ødeleggelse av hele utgangstrinnet.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilte gig i går som gikk fint. Låter fett og oppfører seg bra. Ampen blir ikke varm engang. Snakka med Terje Rypdal sin gamle tech om han kunne justere for meg. Han spurte meg om litt forskjellige greier hvorpå han konkluderte med at dette ikke var noe problem. Så da lar jeg det ligge! Skjer det no mig down the line så fikser ham det =) (bor like ved meg)

Edit: Dette er forresten en "blackfaced" '76.

Endret av orsvend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg slenger inn et seint "after the fact"-svar her.. ^_^

Hvis du stoler på ørene kan du godt biase en amp uten andre hjelpemidler enn ørene og et signal gjennom ampen. Det hjelper med erfaring, men mange gitarister burde kunne høre lyden av en amp som er biaset for kald eller for varm.. eller passe.

Hvis både de gamle og de nye rørene ligner hverandre i elektriske egenskaper vil de fungere greit uten å endre bias. Det er kanskje hva som har skjedd med ampen i tråden.

Hvis røra går, går også da sikringen? Eller kan jeg bare smette i de gamle og spellle videre?

Det er ingen regler for dette, av og til går bare sikring, av og til går bare rør, av og til går begge.

Det er noen og tredve år siden jeg reparerte forsterkere. Den gang var det av en eller annen grunn ikke like viktig med biasjustering som nå.........

For 30 år siden ble det fortsatt produsert rør i Tyskland, England og USA. Rør fra Mullard og Telefunken var helt ordinært, og disse rørene ble laget med kvalitet i alle ledd.

I dag lages rør stort sett i kommunistland, etter helt andre standarder. Mange moderne rør er bra, men ingen tåler like mye juling eller låter like fett som det som kom fra vestlige land under den kalde krigen.

Derfor var det ikke like nøye å få ampen til å spille 100% optimalt, siden rørene i utgangspunktet låt bedre enn PAen man spilte gjennom og det susete og kjipe opptaksutstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.