Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier strat fra 2002 VS Colortone


Anbefalte innlegg

Rett på sak: fjernet all lakk ved pussing og varmepistol. Renset gitaren, i et forsøk på å fjerne skjit, med white spirit. Pusset så opp til 240, renset gitaren med vann for å evt heve treet. Gikk så rett på staining med amber, oransje, medium og tobakksbrun. Resultat? El-EN-dig.

Nesten ingenting satt og etter å ha gnikket frem og tilbake i 20 minutter (hvor den strengt tatt sluttet å ta opp farge etter 5) gav jeg opp. Blass og jævlig farge som nektet å trekke inn.

Så! Var det white spirit som gjorde stainingen umulig? Har jeg pusset for lite? Er det treverket i kroppen som er på jordet? Jeg er lost.

Blandet forøvrig Colortone med vann. Halsen ble ganske bra, men her brukte jeg ublandet svart. Tester også ut Liberon finishing oil på den, siden jeg fant en stående her i kjelleren. Aner ikke om det funker.

Som vanlig blir jeg glad for innspill!

Endret av rahnvu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Det har jeg ikke tenkt på! Må virkelig få meg en eksentersliper. Men hvorfor har gitaren sanding sealer under helsort lakk? Var et rød/rosa lag helt innerst mot treet, regner med dette var grunning. Om det var det forstår jeg ikke helt behovet for sealer. Og hvis denne nå forhindrer meg i å staine, hvorfor skulle man(jeg) da bruke det selv senere?

Ble mye stream of conciousness her nå...! :P Har fortsatt ikke funnet ut hvilken tresort det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller setter man inn treet med en porefyller/sanding sealer for å få et slett underlag for deretter legge lag med primer/grunning før avsluttende farge (hvis heldekkende farge). Om man ikke bruker en filler/sealer så må man kjøre mange lag med primer/grunning før man oppnår en slett overflate.

Et alternativ er å få tak i noe kjemikalier som løser opp sealeren, ellers så kommer du ikke utenom noen flere runder med pussepapir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Der traff du meg midt i tørrhumor-beinet :P Elbow grease er egentlig bare kjekt det, så lenge jeg unngår å måtte besøke naprapat igjen (til ca. 900,- per behandling.) Da kjøper jeg heller en slipemaskin til samme sum. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunburstet med Colortone i går! Begrenset suksess er vel stikkord her. Jeg har pusset kroppen i dagesvis fra 120 -> 240, men likevel ser det ut til at kroppen ikke tar til seg fargen slik jeg vil. Se da bort i fra de mest innlysende plassene på siden, her skippet jeg pussing da dette er test-kroppen min. Noen ideer på hva som feiler greien? Brunfargen som ble brukt ytterst er lagt både blandet med vann OG ren utynnet farge. And yet: blass. :(

2013-08-29074549_zps25b11953.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller ser den ganske kul ut nå?=p

Er bare å legge inn bud! :P Jeg er ihvertfall ikke fornøyd, men aner ikke hvorfor den fortsatt ikke trekker til seg farge slik den skal. Jeg tror det er alder treverk og jeg trodde også at dette skulle ha ganske grei opptaksevne, eller sugeevne for de som liker innuendo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke hvor mye du har pusset, men det er verdt et forsøk om sealeren har trukket langt inn........biltema sin malingsfjerner er rimelig, men jeg har ikke testet den. Sikkert god nok.

Edit: Ser at den fra biltema bare er 350ml....ville satset på litt større volum om jeg først var i gang.

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.