Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem med G streng på Tele


Concker

Anbefalte innlegg

Heisann.

Nå er litt lei problemet jeg har hatt de siste mnd med telecasteren min så har bestemt meg for å fikse det :P

Problemet er altså G strengen, jeg begynte å merke at denne kanskje hadde ørlitt fretbuzz så jeg hevet denne for en stund til bake litt og da ble det bra.

så begynte denne å skurre igjen så fant ut jeg skulle prøve med en ny G streng, dette hjalp ikke..

Så da tok jeg å byttet alle strengene først som sist, hevet alle strenge bitte litt og skjekket intonasjon, så lang er alt som det skal.

Problemet jeg nå sitter igjen med er at på de 2 første båndene så bare "doinker" det i G strengen, den vibrerer ikke og har samme sustain som resterende strenger, den bare låter i sånn noen få ms før den dør ut.

jeg har videre prøvd å legge litt div nede i sporet til strengen på nøtta uten at det hjalp noe særlig i grunn.. har igjen prøvd med andre g strenger.. samt ytterligere justere høyde opp og ned

så da spør jeg etter flere tips.. har vært inne på tanken på halsen, men synes det er rart at om halsen var for rett at det merkes så høyt oppe på halsen.. samtidig det bare er den strengen og ingen andre.

Tviler også sterkt på at det er noe slitasje på båndene da gitaren er ca 3 år gammel og har bare blitt brukt nå og da hjemme..

Gitaren står i samme rommet hele tiden og er jevn temperatur hele året, de andre gitarene har jeg ikke merket noe på heller..

tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk halsen ved visuell sjekk, altså sikt langs gripebrett. Så kan du presse ned strenger i 1. posisjon og 14. posisjon og se om du har klaring rundt 6.-8. bånd. Sjekk videre ved å presse ned strenger oppover til siste bånd, og sjekk om du har bånd som "tar oppi" Hvis du ikke har klaring noen steder, kan det hjelpe å slakke trussrod litt, Hvis det er enkelte bånd som er for høye, kan det være du må få filt bånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp!

jeg begynte med det som for meg virket mest logisk, altså halsen.

jeg ser at bånd kan bli litt over tid, men totalt sett har ikke øksa her så mange timer den fortjener til at det skal bli såpass slitasje allerede nå.

så da tok jeg og slakka truss rod sånn ca 1/4 om gangen, så ble ganske fornøyd etter totalt en runde, men tok en 1/4 til for å være sikkert :)

nå er det lik sustain på alle strenger og låter knall bra ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp!

jeg begynte med det som for meg virket mest logisk, altså halsen.

jeg ser at bånd kan bli litt over tid, men totalt sett har ikke øksa her så mange timer den fortjener til at det skal bli såpass slitasje allerede nå.

så da tok jeg og slakka truss rod sånn ca 1/4 om gangen, så ble ganske fornøyd etter totalt en runde, men tok en 1/4 til for å være sikkert :)

nå er det lik sustain på alle strenger og låter knall bra ^_^

Bra det hjalp. Vær klar over at en hals kan bruke lang tid på å "sette seg" etter justering av trussrod, og du har jo slakket ganske mye, så ikke bli overrasket om du må stramme litt igjen om noen dager.

Uansett er justering av trussrod noe man må regne med å gjøre med jevne eller ujevne mellomrom, uansett gitar, da treverk "rører" på seg etter temperatur og luftfuktighet.

Båndslitasje ser du lett da det danner seg spor under strengene, men det hender dog at gripebrett og hals slår seg litt slik at man må file bånd, eller iverste fall høvle gripebrett, men det siste er nok ganske sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.