Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på aktiv og passiv monitor?


Frithjof

Anbefalte innlegg

Setter opp et øvingstudio med 2 mikrofoner en til sang (dynamisk) og en til gitar (kondensator), men jeg skjønner ikke hva slags høytalere jeg skal ha. Passive eller aktive monitorer, eller ikke en monitor I det hele tatt?

Setter utrolig pris på svar.

mvh Frithjof.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aktiv høyttaler/monitor har innebygget forsterker, og kan kobles direkte til lydkort, pc, cd-spiller etc. Passiv høyttaler/monitor er kun en kasse med høyttalerelement; uten forsterker, og de krever en ekstern forsterker for å fungere.

Når du spiller inn, vil du ikke ha høyttalere men headset, da lyd du spiller av under innspilling vil blø inn i mikrofonen og du kan ikke fjerne det i etterkant, tenk om du ønsker å justere EQ, eller legge på romklang, på enten gitar eller vokal: har du spilt inn med lyd i bakgrunnen fra høyttaler, vil du samtidig legge effekt på dette.. Så skal du ha lyd (playback, eller høre deg selv live) under innspilling må du bruke headset.

Til miksing/mastring i etterkant, kan du fint bruke aktive (og evt passive med forsterker) høyttalere/monitorer.

Kjøp aktiv, det er enklest.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer. Det finnes "triks" for å minimere overhøringen fra monitorer, men det beste, enkleste og mest vanlige er å bruke hodetelefoner mens man spiller inn.

Ja, for innspillng med mikrofon er gode hodetelefoner viktig. Og velg for all del skikkelig lukkede saker som omslutter øret. Ikke noe puslete Koss Porta Pro eller annet som sender like mye lyd til omgivelsene enn inn i ørene. Og styr også unna sånne fancy greier med støyreduksjon. De farger lyden og er ubrukelige for studioarbeid. Jeg har et par Beyerdynamic DT770 pro som er behagelige på, har god lydisolasjon mot omgivelsene og fin lydkvalitet. Mange bruker disse også for rekreasjonslytting til musikk.

For høyttalere ville jeg valgt aktive monitorer som ikke er for små, siden du snakker om å bruke dem til øvingsspilling. Kjedelig med monitorer som begynner å gi seg lenge før de er på høyden med resten av lyden i rommet. Egentlig er det to (flere?) bruksområder som begge omtales som monitorer:

1. For å høre det man selv spiller når man spiller. På scene er det boksene som står foran bandet og spiller innover på scenen. I et øvingsstudio er det ofte et lite PA-anlegg eller en kombinasjon med instrumentforsterkere.

2. For å høre på en innspilt miks eller i et akustisk adskilt kontrollrom i et profesjonelt lydstudio. Her brukes ofte nærfeltmonitorer som er laget for å stå på pulten foran den som lytter.

For din bruk tror jeg det du søker er en kombinasjon. Jeg ville derfor valgt et par små, nøytrale, aktive PA-høyttalere eller et par litt store nærfeltsmonitorer, avhengig av hvor stort rommet er og hvor nær du sitter høyttalerne.

NB: Personlig har jeg ikke eget studio. Jeg har gjort mye rart når jeg øver, inkludert å bruke gitar- eller bassforsterkere som aktive monitorer for vokal. For innspilling og miks bruker jeg alltid headset under innspilling og gode PC-monitorer og evt. godt stereoanlegg for å lytte til sluttmiksen (nesten master).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har også et par lukkede Sennheiser HD380 pro som isolerer enda bedre, men de er IKKE like behagelige på som velurputene fra Beyerdynamic. Så lenge man holder volumet i headsettet på et fornuftig nivå, så er Beyerdynamic et meget godt valg, selv med følsomme kondensatormikrofoner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi hadde en sånn monitor i lokalet for at vokalisten skulle høre seg selv bedre. Den varte vel nesten 2 øvinger før den var blåst.
Det ble altså kun kjørt vokal i den men den tålte ikke det.

Edit: Nå skal det nevnes at vi speller ganske grisehøyt da, selv på øving.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja... Det hørtes positivt ut, men jeg tenker også på noen mindre mere stuidioaktige, men når de er så små får jeg følelsen av at det ikke er lyd i dem. Men min far har faktisk noen Ganske små på størrelse med en 17" pc skjerm som har utrolig god lyd. Men det er nok utenfor mitt budsjett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • ... og etter pickupbytte låter den riktig fint også! Mer om det her: https://forum.gitarnorge.no/topic/63556-alegree-pickups/  
    • Jeg har faktisk kjøpt fra Alegree pickups nå, men ikke hans håndlagde serie. Nærmest for moro skyld kjøpte jeg isteden 3 stk. P90-pickups fra billigserien hans, som altså er maskinframstilt, men visstnok med samme materialkvalitet. Nærmere bestemt disse: https://www.alegree.co.uk/collections/old-timer-pickups/products/old-timer-smooth-dogear-p90s Jeg gikk for tre halspickuper. Ettersom gitaren de skulle på er en fullstørrelse, udempet archtop (Epiphone Zephyr Blues Deluxe), hører det ingen steds hjemme med hotte pickuper. 7,6 Kohm er vel midt i løypa for originale P90-er fra 50-tallet, og jeg har ikke noe behov for å matche volumet mellom pickupene. Det lar seg dessuten like godt gjøre med tre separate volumkontroller.  Pickupene kom etter en drøy uke. Det koster idiotisk mye å kjøpe nye ting fra utlandet etter regelendringen, likevel fikk jeg tre pickuper for under 900 spenn etter at moms og avgift var betalt. Ikke så høye forhåpninger, men jeg antok de kom til å låte bedre enn de latterlig overspunne originalpickupene som skjemte ut en ellers lekker gitar (nemlig denne: https://forum.gitarnorge.no/topic/63538-ngd-epiphone-zephyr-blues-king-deluxe/?tab=comments#comment-843050) Og de gjør de faktisk, med god margin. Dette låter rett og slett P90. Mellomtonedominert med typisk resonans-spike i øvre mellomtone/lav diskant, men med nok klarhet og diskant til å låte troverdig på archtopen. Kanskje et hår mer komprimert og mindre luftig enn mitt ideal, men på ingen måte trangt og tett. Reduksjon til 8 på volumkontrollene (som er utstyrt med subtil treble-bleed, 150 pF) reduserer resonansfrekvensen betydelig, og bringer det beste fram i dem. I kombinasjon låter de betraktelig lysere enn aleine. Hals- og stol-pickupen sammen låter rockabilly så det holder, og med alle tre sammen kimer det i klokker. Stolpickupen aleine imponerer mindre, den blir litt matt og dump i lyden. Dette rettet jeg litt på ved å bytte ut begge magnetene med Alnico IV, hvilket gjorde den lysere og klarere og litt høyere. Ikke egnet for high-gain, men lett forsterker-overstyring låter greit nok. Det er likevel ikke denne gitarens formål. Mens jeg var i gang temmet jeg halspickupen litt ved å erstatte den ene A2-magneten med en A3. Dette gjorde lyden litt mer artikulert og klarere i toppen. Dessuten erstattet jeg midtpickupens to A2-magneter med én enkelt A4. Det er et gammelt P90-triks som gjør magnetfeltet snevrere og gjør at lyden nærmer seg en Gretsch Hilo'Tron (som er konstruert nettop sånn), uten å dempe volumet nevneverdig. Noe negativt? Voksdyppingen var lite skikkelig gjort, så jeg ved åpning; voksen fyller ikke ut hulrommene. Loddingen var ikke noe mesterstykke, men det er bare estetisk. Pickupene var også litt utenfor spec, jeg målte motstanden til henholdsvis 8,2, 8,2 og 8,3 KOhm, mens spec er 7,6 KOhm. Lyden greier jeg ikke å finne noe særlig negativt med. For 18 pund stykket + frakt og avlat til staten er dette et røverkjøp, for å si det mildt. Ikke umulig at jeg ryker på en eller flere håndlagde Alegree-pickuper etter dette.
    • Fin pris på dem ja, så kjempefint om du skriver en liten omtale hvis du har kjøpt.
    • Skal se hva jeg får til i dagslys.
    • Jeg begynner å bli nysgjerrig på hvordan den ser ut🙂 Er det mulig å få se på bilder?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.