Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på aktiv og passiv monitor?


Frithjof

Anbefalte innlegg

Setter opp et øvingstudio med 2 mikrofoner en til sang (dynamisk) og en til gitar (kondensator), men jeg skjønner ikke hva slags høytalere jeg skal ha. Passive eller aktive monitorer, eller ikke en monitor I det hele tatt?

Setter utrolig pris på svar.

mvh Frithjof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv høyttaler/monitor har innebygget forsterker, og kan kobles direkte til lydkort, pc, cd-spiller etc. Passiv høyttaler/monitor er kun en kasse med høyttalerelement; uten forsterker, og de krever en ekstern forsterker for å fungere.

Når du spiller inn, vil du ikke ha høyttalere men headset, da lyd du spiller av under innspilling vil blø inn i mikrofonen og du kan ikke fjerne det i etterkant, tenk om du ønsker å justere EQ, eller legge på romklang, på enten gitar eller vokal: har du spilt inn med lyd i bakgrunnen fra høyttaler, vil du samtidig legge effekt på dette.. Så skal du ha lyd (playback, eller høre deg selv live) under innspilling må du bruke headset.

Til miksing/mastring i etterkant, kan du fint bruke aktive (og evt passive med forsterker) høyttalere/monitorer.

Kjøp aktiv, det er enklest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Det finnes "triks" for å minimere overhøringen fra monitorer, men det beste, enkleste og mest vanlige er å bruke hodetelefoner mens man spiller inn.

Ja, for innspillng med mikrofon er gode hodetelefoner viktig. Og velg for all del skikkelig lukkede saker som omslutter øret. Ikke noe puslete Koss Porta Pro eller annet som sender like mye lyd til omgivelsene enn inn i ørene. Og styr også unna sånne fancy greier med støyreduksjon. De farger lyden og er ubrukelige for studioarbeid. Jeg har et par Beyerdynamic DT770 pro som er behagelige på, har god lydisolasjon mot omgivelsene og fin lydkvalitet. Mange bruker disse også for rekreasjonslytting til musikk.

For høyttalere ville jeg valgt aktive monitorer som ikke er for små, siden du snakker om å bruke dem til øvingsspilling. Kjedelig med monitorer som begynner å gi seg lenge før de er på høyden med resten av lyden i rommet. Egentlig er det to (flere?) bruksområder som begge omtales som monitorer:

1. For å høre det man selv spiller når man spiller. På scene er det boksene som står foran bandet og spiller innover på scenen. I et øvingsstudio er det ofte et lite PA-anlegg eller en kombinasjon med instrumentforsterkere.

2. For å høre på en innspilt miks eller i et akustisk adskilt kontrollrom i et profesjonelt lydstudio. Her brukes ofte nærfeltmonitorer som er laget for å stå på pulten foran den som lytter.

For din bruk tror jeg det du søker er en kombinasjon. Jeg ville derfor valgt et par små, nøytrale, aktive PA-høyttalere eller et par litt store nærfeltsmonitorer, avhengig av hvor stort rommet er og hvor nær du sitter høyttalerne.

NB: Personlig har jeg ikke eget studio. Jeg har gjort mye rart når jeg øver, inkludert å bruke gitar- eller bassforsterkere som aktive monitorer for vokal. For innspilling og miks bruker jeg alltid headset under innspilling og gode PC-monitorer og evt. godt stereoanlegg for å lytte til sluttmiksen (nesten master).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også et par lukkede Sennheiser HD380 pro som isolerer enda bedre, men de er IKKE like behagelige på som velurputene fra Beyerdynamic. Så lenge man holder volumet i headsettet på et fornuftig nivå, så er Beyerdynamic et meget godt valg, selv med følsomme kondensatormikrofoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en sånn monitor i lokalet for at vokalisten skulle høre seg selv bedre. Den varte vel nesten 2 øvinger før den var blåst.
Det ble altså kun kjørt vokal i den men den tålte ikke det.

Edit: Nå skal det nevnes at vi speller ganske grisehøyt da, selv på øving.

Endret av Æljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Det hørtes positivt ut, men jeg tenker også på noen mindre mere stuidioaktige, men når de er så små får jeg følelsen av at det ikke er lyd i dem. Men min far har faktisk noen Ganske små på størrelse med en 17" pc skjerm som har utrolig god lyd. Men det er nok utenfor mitt budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.