Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar rig stor vs liten


Olsen22

Anbefalte innlegg

Hei :)

Da har jeg brukt kun pedaler i et år nå og har fått en god samling av pedaler (fult Pedaltrain Pro brett). Har og kjøpt noen dyre rørforsterkere (Marshall AFD med 4x12 Marshall B kabinett, Marshall SL-5, Carvin Legacy 3 med 2x12 Carvin Legacy kabinett), bynner å lure på om jeg trenger alt dette. Hadde tiligere en Marshall DSL 401 combo og en boss gt-10 å var egentlig storfornøyd med det.

Det jeg skal fram til er om jeg skal selge pedalene og pedalbrette og 2 av forsterkerene og heller kjøpe en boss gt-100. Jeg spiller kun hjemme i stua så digital lyd gjør egentlig ikke noe.

Noen her inne som har gått fra pedaler til digitale effektbrett å vært fornøyd med det? Er redd jeg kommer til å angre viss jeg selger unna alt. :wacko: Er litt for glad i å handle pedaler og nips :P Men med et multieffekt brett hadde jeg sluppet unna det.

Vet at dette blir enda en pedaler vs multieffekter tråd, men det jeg lurer på er ikke hva som er bedre en det andre for jeg har hatt begge deler. Men er det noen som har kvittet seg med en stor gitar rig å heller gått for noe mindre og "enklere"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en haug av pedaler, fordelt på to brett, pluss en GT-100... Bruker alt like mye tenker jeg, ikke samtidig da....

Jeg mener det viktigste er å ha en god amp, alt det andre blir i tillegg, for moro skyld, og for krydder!

Så jatakk, begge deler!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slik renessanse selv. Solgte alle pedalene mine og tonetrunken til forel for Nova System + expression. Har aldri angret, men det siste året har jeg anskaffet meg flere pedaler - i hovedsak vreng, looper og switch, som ikke finnes på Novaen.

En ting kan jo være å gå tilbake til multibrett, for så å notere seg hva man faktisk bruker, hva man savner og hva man kunne vært foruten. Dersom du en gang vil tilbake til bokser vil du ha en oversikt over hva du faktisk trenger.

Når det gjelder amp, har jeg kun eid forskjellige 1x12-ere med maks 80 transistorwatt. At folk gidder 4x12 kabinett og boleamper som kastrerer all scene- og øvingsromlyd, skjønner jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Boss GT-10 (pluss et par andre multieffektbrett) og en stor bunke med pedaler. Bruken går i bølgedaler, men har funnet ut at det er bedre å ha de pedalene jeg liker på lager heller enn å måtte kjøpe inn nye hver gang jeg kommer inn i en pedalperiode.

For tiden kjører jeg gitaren rett i forsterkene og har kun en Mooer Ana Echo og en Vox Lil Looper i effektsløyfen. Dette har fungert godt i flere måneder, men jeg vet at jeg før eller siden får lyst å koble på en pedal eller fem til og da er det greit å ha noe i bakhånd.

Moralen er altså at hvis du ikke har bruk for pengene så beholder du pedalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser etter multieffekt så anbefaler jeg et TC nova system. Når jeg blir lei pedalstyret er det det jeg går for ihvertfall! Skal innrømme at jeg anbefaler det på grunnlag av youtube-videoer... men har aldri hørt noen si de har vært misfornøyde, slik det virker som om "alle" er med "alle" andre multieffekter. (Med unntak av øksa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser etter multieffekt så anbefaler jeg et TC nova system. Når jeg blir lei pedalstyret er det det jeg går for ihvertfall! Skal innrømme at jeg anbefaler det på grunnlag av youtube-videoer... men har aldri hørt noen si de har vært misfornøyde, slik det virker som om "alle" er med "alle" andre multieffekter. (Med unntak av øksa)

Sikla lenge på det systemet, og gjør det litt den dag i dag når jeg kobler opp og noe skurrer eller ikke funker i pedalbrettet. Hadde et TC Electronics G-Major en periode, den var det veldig flott lyd i, men somla meg aldri til å kjøpe en midi-kontroller til den.

Vurderer å anskaffe Nova nå, til andre prosjekter, og bare ha en wah, tubescreamer, delay og tuner i Hr. Smiths ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med billige multieffektenheter. Det var knotete, med meh lyd og knotete multilevelmenyer.

Så begynte jeg å handle/bygge pedaler. Til å begynne med forsøkte jeg å lage et stort fellesbrett for bass og gitar. Det ble for stort og mye å dra på.

Så kjøpte jeg et mindre brett for bass og begynte å handle små pedaler (type Mooer). De begynte å bli mange etterhvert. Og dessuten var det enkelte effekter som jeg ikke fant gode nok i små formater.

Nå har jeg kjøpt en Zoom MS-60B for å dekke de behovene som ikke dekkes av enkeltpedalene. Og der har man patcher, noe som gjør det enkelt å sette opp komplette lyder. Fortsatt er det enkelte effekter som dekkes bedre av enkeltpedalene.

Mine konklusjoner så langt i dette pågående eventyret:

  • Jeg liker ikke menyer. Det er enklere å rote seg bort i dem enn å få fram gode lyder.
  • Jeg liker enkeltpedaler fordi de er enkle å betjene og alt er direkte tilgjengelig.
  • Jeg liker ikke enkeltpedaler fordi de ikke (enkelt) kan kombineres i patcher.
  • Jeg liker Zoom MS-60B (og sannsynligvis også MS-50G, B3 og G3) fordi brukergrensesnittet ligger tett opptil betjeningen av enkeltpedaler. Og så har man patcher.
  • Jeg liker ikke multieffekter som Zoom MS-60B fordi noen av simuleringene ikke er like gode som originalpedalene jeg foretrekker.

Jeg kommer nok alltid til å ha brett av enkeltpedaler. Det er fortsatt mye enklere enn multieffekter når man eksperimenterer med lydinnstillingene. Men supplert med MS-60B, så har man et utrolig kraftig verktøy. For når man finner lydene man liker, så kan man sette dem opp som patcher (eller en lyd som ligger veldig nær). Mindre tap dance, og i gigs har man da i kombinasjonen lettvektsbrett med enkeltpedaler og en slik multieffekt faktisk backup om noe skulle svikte (legg på en DI, så er PA backup for ampen).

Derfor er min konklusjon akkurat nå:

Enkeltpedaler for de mest brukte effektene, supplert med en multieffekt. Til sammen mener jeg det dekker det meste.

Når det gjelder forsterker mener jeg at man uansett trenger en clean/nøytral kanal som fungerer godt. For gitar trenger man i tillegg en vrengkanal som passer musikken man spiller. Altså:

For gitar: Hjemme: En liten øvingskombo med god clean som tar pedaler godt og har grei vrengkanal. I øvingslokalet/gigs: En god rørtopp med god clean som også tar pedaler godt, samt (half)stack.

For bass. En lett, god solid state topp med klasse D effekttrinn med høy effekt. Hjemme: Lite kabinett. Borte: stack, minst 4x10 eller 1x15+2x10 eller ... (du skjønner tegninga).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag å svar :)

Tror jeg blir å beholde pedalene som flere av dere foreslår, å heller kjøpe et multieffekt brett i tillegg. Axe-Fx er og et godt forslag.

Tror kanskje jeg skal tenke meg godt om en stund før jeg bestemmer meg for å kvitte meg med noe.





Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at alle effektglade burde hatt en zoom ms100bt (evt. de enklere ms50/60/70) av den enkle grunn at du har 'alt' i en boss-size pedal. Erstatt den med én pedal på brettet, og du har fått 5,10, kanskje 20 nye. Eller du ikke orker bære med brettet, stapp'n i gitarvesken og du har en grei erstatning. Bare nyskjerrig på hvordan en effekt høres ut, eller du trenger litt ekstra EQ eller en noisegate. Skulle noe gå skeis av pedalene/strømforsyning, er det en glimrende backup som ikke tar noe plass.

Jeg er av de som foretrekker analogt over digitalt, men mitt brett er infisert av to ms-50g, som forhåpentligvis blir erstattet med to ms-100bt. I tillegg har jeg hatt zoom g3 og har en g5 som en to-go pedal.

Kanskje det kunne vært noe for trådstarteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke testet noen Zoomprodukter siden 1990-tallet og da var jeg langt fra overbevist. Regner imidlertid med at ting har endret seg siden folk lovpriser denne nye serien. Hvordan er kvaliteten på produktene deres i dag. Låter de bra eller er de fremdeles overkomprimert og med fryktelige vrenglyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke testet noen Zoomprodukter siden 1990-tallet og da var jeg langt fra overbevist. Regner imidlertid med at ting har endret seg siden folk lovpriser denne nye serien. Hvordan er kvaliteten på produktene deres i dag. Låter de bra eller er de fremdeles overkomprimert og med fryktelige vrenglyder?

Kan ikke svare for gitar. MS-60B låter bra på bass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoom sine nye produkter (hhv. MS serien, G3, G3x, G5, A3, B3) holder høy kvalitet på flere områder, men ikke alt. Bra byggekvalitet, transparent tone og buffer, god klang; ekko og modulasjon. EQ, kompressor og gate er også greie. Forsterkersimulering og vreng holder kvaliteten en kan forvente i prisklassen, tenk boss, line6. Ganske middelmodig egentlig.

På mitt brett er vrenger, preamper, monofonisk oktav, og høyttaleremulering; analogt. Det lar seg ikke gjør å reprodusere det bedre digitalt i pedalform per dags dato, IMO. Resten er digitalt.

Beklager at det blir litt avsporing.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.