Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedalbrett og oppsett


Byljer

Anbefalte innlegg

Først, ja jeg har prøvd google, og jeg har egentlig ikke funnet noe fornuftig. Jeg lurer litt på hvordan jeg burde sette opp mitt pedalbrett, og som sagt var ikke google til stor hjelp. Uansett...

Mitt pedalbrett per i dag er som følger: Gitar-Split (boks m. 2 innganger for bruk av 2 gitarer, en utgang)-tuner-tremolo-xotic rc booster-xotic bb pre amp-delay-amp.

Mitt enkle spørsmål er... Burde den kraftigste vrengboksen (BB pre amp) stå foran eller bak den minst aggresive boosteren (RC Booster)? Er det mest "normale" at den aggresive boosteren står foran den minst aggresive slik at den minst aggresive booster signalet fra den aggresive.....eller skal det være motsatt som jeg har det nå? Det finnes sikkert ikke et perfekt oppsett, men det finnes sikkert en del gode forslag der ute? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjører RC booster som solobooster foran BB vil RC gainbooste uten noe særlig volumøkning, om du kjører den etter BBen så vil du få volumboost og mindre gainboost.

Om du kjører flere vrengpedaler stacket så vil den siste av dem fungere som en sluse mtp volum (jo mindre gain du kjører i hver boks jo mer volumboost vil du forsåvidt få når du skru på pedalen som står i front)

Si at du kjører en TS9 foran BBen. Om du kjører BB og så skrur på TSen, vil du endre karakteren uten at du nødvendigvis booster så veldig mye volum. Det blir mer kompresjon, mer mellomtone og du feiter opp lyden, men det er likevel hovedsaklig BBen som vil farge lyden.

Generelt er det den siste av pedalene som står på som former lyden mest, EQen på den siste pedalen vil nok også oppleves som mye kraftigere.

Må nesten bare prøve deg frem og finne ut hva du foretrekker. RC etter BB er nok mest gunstig om du vil ha den som soloboost om du bruker BB til vreng. :)

Stacking av vrengpedaler er helt individuelt og det finnes vel ikke rett og galt, det kommer mest an på hva du vil oppnå.

Ellers liker jeg tremolo sist, da tremolo før delay låter uvant for mine ører etter å ha kjørt pedaler i front av amper med tremolo.

Om du kjører alle pedalene i front av en amp med innebygd tremolo så blir tremoloen sist. Tremoloen kutter litt jevnere også om den står etter delayen. Men det er smak og behag.

Endret av KristianF
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.