Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skurring i Fender Excelsior


Ataxia

Anbefalte innlegg

På øving i går merket jeg plutselig at forsterkeren min, Fender Excelsior Pro, gav fra seg en irriterende skurrelyd når jeg slo middels hardt på strengene.

Skurringen er i diskanten.

Dette var på "Bright" innstillingen.

Når eg switchet om til "Dark", så kom ikke lyden lengre, men det også veldig lite diskant som slipper gjennom. Det låter ok, men veldig flatt i bandmixen, så jeg vil helst bruke "Bright".

Skurringen ligger på toppen av gitarlyden, så min orginale lyd forsvinner aldri.

Noen som vet hva som kan forårsake dette? Vil det hjelpe å bytte rør(orginalrørene står i fortsatt)? Eller det noe annet som kan være synderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på nettet og lett etter skjema, men fant ikke noe.

Men det kan godt være et rør som tuller med deg. Men jeg har inntrykk av at mange på forumet her bytter rør i hytt og pine.

Det koster jo en del! Prøv å knakke på rørene med en skrutrekker. Om du hører lyd når du knakker er røret blitt mikrofonisk og bør skiftes.

Har selv en gammel Bassman fra ´64 og har ikke bytta rør siden 1986. Han må nå stå på en halv time før all popping i lyden er borte, men etter dette låter´n som ei kule.

Viktig å få tak i bra rør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom lyd fra høytaleren når jeg dunket borti et av sluttrinnsrørene.
Tenker jeg tar og bytter alle rørene i samme slengen. Er jo bare 4 stk(2 pre, 2 power), så blir ikke helt ruinert.
Etter litt lesing på diverse fora, har jeg skjønt at den ikke har vondt av å få ut kinarørene å få inn noe skikkeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste beskrivelsen tenkte jeg på dårlig kontakt i bright-bryteren. Hvor realistisk det er er vanskelig å si uten å se koplingsskjema. På stereoanlegget mitt har jeg dårlig kontakt på en bryter som gjør at venstre kanal faller litt ut av og til - det varierer om det er skurr, at lyden forsvinner delvis eller lyden forsvinner helt. Det som hjelper er å jokke bryteren litt. En dag jeg har tatt for mye møllers tran kommer jeg sikkert til å åpne den opp og gi den en dash med kontaktspray.

Mikrofoniske rør som Hank har nevnt over er også en sannsynlig feil. (Men litt dyrere å fikse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg veldig lite om elektronikk, men det virker som om Bright/Dark-bryteren fungerer på samme måte som en tone-kontroll, men satt på max(Bright) og minste(dark)innstilling. Har lest flere har byttet ut bryteren med et potmeter.

Gitarlyden min forsvinner aldri, men den høyfrekvente skurring legger seg på toppen av lyden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.