Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Teori, improvisasjon!


Lyngdølen

Anbefalte innlegg

Hei igjen.. Ja, jeg er en mase kopp :P

Det skal bli mer konkret og da også mer konkrete svar :) skriver enkelt. Og skriver som en nybegynner. Kan litt ;) men vil lære med dette GRUNDIG.

Jeg vil bli en solo gitarist.

-Hva burde jeg lære?

-Hvordan lære det?

Jeg krever at dere legger til en nettside, video, dokument etc for god læring :) vis dere ikke skriver det rett inn :) helst på norsk, men engelsk går greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Øv og spill. Takk ja til alle fotespørslet, uansett sjanger og/eller medmusikere. Alt av teori og teknikkøving MÅ knyttes til virkelige musikalske situasjoner, og da trenger du repertoar og erfaring.

Men for å gi deg noe å starte med:

Teori:

- Forståelse og bruk av akkorder og arpeggioer - dur og moll til å begynne med. I minst 5 tonearter.

- Dur- og mollpentaton i 5 posisjoner. I minst 5 tonearter.

Teknikk:

- Grunnleggende legatoteknikk. Hammer-on, pull-off og glissando.

- Plekterteknikk, åttendedeler, trioler og 16-deler i flere tempo, både akkorder, skalaer og enkelttoner.

- Bending, hel- og halvtoner.

RGT har en bokserie på dette feltet. Har ikke prøvd dem selv, men de får gode skussmål.

http://www.booksforguitar.co.uk/acatalog/info%5fb0234s01%2ehtml

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Pentaton G i alle posisjoner PerA :) får lære noen flere.. Men hvilke burde jeg? Hvilke for jeg mest bruk for av skalaene? Hvilken dur?

Har du en nettside om arpeggior og akkorden opplegget ditt? Helst ikke noe kjøpe opplegg ^^

Kan teknikkene etter 4 år med spilling og gitar lærer i 3 år ^^ bare ikke lært noe teori.. Har begynt på litt skala i vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett burde du lære dur-penta i alle 12 toneartene, men det kan være greit å begynne i de mest vanlige - A, G, D, E, F, C, Bb.

Det er plenty av nettsider om akkorder og arpeggioer. Dersom du ikke gidder å bruke en ussel hundrelapp på å komme i gang (den første RGT-boka koster £9.99), får du i det minste google selv.

Fordelen med et skikelig læreverk er at du får helhetlig progresjon som er lagt opp for maks læringsutbytte. Det får du vanskelig gjennom selvstudier via Google.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale http://forum.gitarnorge.no/topic/24063-durskalaen-for-deg-som-ikke-kan-stort/ skrevet av ingen andre ringrever enn PerA. Det er veldig sant det som sies om andre nettsider, mye informasjon der er godt tilrettelagt for de fleste. Likevel, det er ikke sikkert du får noe svar på spørsmål. Stiller du spørsmål her på forumet om noe du lurer på fra en eller annen video så er det ikke sikkert vi har tid, lyst eller ork til å sette oss inn i problemstillingen skikkelig - og du kan risikere å få et svar som ikke er helt presist. Derfor kan det være lurt å ha flere ting gående samtidig.

Nå har jeg det grunnleggende inne, og når jeg ser videoer på YouTube som omhandler teori er det mange som er mindre gode. De beste jeg har sett er det Guthrie Govan som har. Selv om spillinga hans er til å få krampe av er han veldig god til å forklare ting enkelt. http://www.youtube.com/watch?v=OkaqfgSqtHg er starten på en serie verdt å se/spille/forstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du bli god å spille solo, bli god å kompe.

Ingen av de som er gode å spille solo er dårlige å kompe (IMO).

Gode soloer handler vel så mye om rytmikk og timing som "rette/gode" notevalg!

Jeg ville anbefalt deg å høre på musikken du liker, og prøve å plukke soloene. Da finner du også som oftest et grunnlag for det du spiller. Dvs, du spiller ikke bare skala etter metronom hele dagen. Det er lite konstruktivt.

Det er en hard vei, men du lærer mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.