Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt prosjekt, DIY Lap-steel, av ting og tang jeg har liggende..


Anbefalte innlegg

Ja, det kan bli morsomt å se hva dette blir til! Inspirert av Castors glorete Ibanez prosjekt fant jeg lakk i går kveld! Metallic burgunder-rød kropp og gull gripebrett, med glitter i...... Blir noe glorete, og bilder av mesterverket kommer i kveld!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkert med fancy metallic lakk... Burgunder i kroppen og halsen, gull på gripebrettet.

Kombibilde av lakk og at gripebrettet limes på:

016%20Limer%20gripebrettet.jpg

Markeringene på gripebrettet skled litt ut når klarlakken kom på, de var bare gjort med sprittusj.... Tørket riktignok ett døgn før klarlakken kom på. Nå har jeg brukt opp all burgunder og all klarlakk jeg hadde stående, så da får den bare ligge til tørk et par dager. Nå drar jeg innover til Oslo i morgen for bl.a å høre noen som kan spille lapsteel, tror jeg... Klar for The Wall torsdag kveld, sammen med fruen!

017%20Ferdig%20lakkert.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått montert alt, og koblet elektronikken. Brukte en god samling av strenger jeg hadde liggende, så det ble ikke riktig.. Venter på et sett med 016-056.. Ellers var det mye støy i gitaren... Sikkert slurvet fælt med loddingene... Også måtte jeg sette på et strengetre for de to tynneste strengene, de spratt bare ut av sporet i nut uten det.

Jeg stemte den i Open E... etter litt googling. Det og Open G er visst det normale på disse.. Noen innspill om det?

Må justere litt på sporene i nut'en. Den har litt radius på seg, så jeg må få alle strengene like høye. Også tror jeg at jeg trenger en skikkelig slide, får ikke helt til med den rørtypen jeg har..

Ellers var det jo fin lyd i den! Men siden jeg aldri har prøvd meg på noe sånt før regner jeg med det hørtes grusomt ut for stakkars kona som satt opp i stua...

018%20Ferdig.jpg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sette på et nullte bånd på den. Det burde løse problemet greit. Skjønner ikke hvorfor det ikke er mer brukt. I andre enden har du egentlig et lite problem, da det etter jeg vet ikke skal være noen radius på strengeplasseringen på disse.

Jeg må innrømme at jeg ikke aner om det har noen praktisk betydning.

Ellers ser den jo riktig så fjong ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt burde du fått tak i en bro fra en gammel LP, de har en tendens til å rette seg ut med årene, og må da skiftes ut, da strengene i midten blir for lave. Slike gamle deler er sikkert dyre, selv om de er defekte.. :) Som allerede nevnt, aner jeg ikke om det har noen praktisk betydning, men må bare konstantere at du nok en gang har fått gjennomført noe jeg har planlagt lenge. Det er stas, takk for inspirasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lage en ny nut, har en 'blank' i god høyde liggende. Om da broa lager trøbbel går det kanskje an å flate den ut litt. Ta sadlene av og varme opp og banke litt som en gammel smed kanskje?

Endret av askret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da laget jeg til en ny nut, fra en blank av bein. Fikk alle strengene like høye i den enden nå, og det ble ganske bra over hele halsen. At broa har en liten (heter kanskje stor...)radius gjorde egentlig veldig lite utslag nå. Får se etter hvert om jeg må gjøre noe med broa...

Også har jeg ordnet elektronikken, det var tydeligvis noe feil med kondensatoren på tonekontrollen. Nå er den støyfri, og alt virker som det skal.

Det er jo sinnsykt kul å spille på denne greia! Open E, så det er lett å finne igjen akkorder.. Og gjennom Mesaen med crunch og Boss Bluesdriver låter det jo kuler og krutt.. Skjønner at denne fortjener et lydklipp, men er nødt til å vente på noen som kan spille på den!

Her er den med ny nut, venter bare på at et passende strengesett skal dumpe ned i postkassa. Finjustering av nut får vente til de er på plass.

019%20Ny%20nut.jpg

Endret av askret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.