Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt prosjekt, DIY Lap-steel, av ting og tang jeg har liggende..


Anbefalte innlegg

Nytt prosjekt på gang... Har tatt litt tid, så jeg legger ut litt nå og da av hva som har skjedd..

Konseptet var at man tager hva man haver, ikke kjøpe noe....

Lyd/video på side tre i denne tråden.....

Dette var begynnelsen, et bordbein i solid eik.....

001%20Bordbeinet-800.jpg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse Facebook-tider er det kanskje noen som har vært og snoket på mine sider og sett dette allerede....

Må vel også nevne at jeg også har en del av bordplata som hører til beinet...

Det jeg IKKE har er skikkelig verktøy, så når jeg sager ut av bordplata for å lime det på beinet blir det ikke bra!

003%20Bordbein%20med%20vinger.jpg

Men ikke verre enn at en god del sparkel vil fikse dette!

Sparkling og pussing, så ble det slik:

005%20Pusset%20etter%20f%C3%B8rste%20spa

Så lap-steel er riktig svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette prosjektet planlegges underveis.... Så finish har jeg ikke tenkt på enda. Men om konseptet mitt skal følges blir det å rote i skuffer og skap etter brukbar maling/lakk/beis..... Må først se om dette blir spillbart. Headstock og stemmeskruer er neste skritt...

Jeg har boret nødvendige hull for studs til broa, og også for ledninger til pickup og jording av broa. Skal sette output-Jack i enden bak broa, kombinert med feste for strengene. Det blir ingen fancy stopbar av Gibson-type her..

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordnet headstock nå. Ville prøve om det gikk an å få det til med den smale halsen, uten å lime på noe særlig for å få en brukbar headstock. Målet var egentlig bare at det kunne bli så bra at stemmeskruene kunne bli plassert ganske ok. Måtte sette på et lite stykke ved den tykkeste strengen. Det ble litt trangt, men godt nok!

012%20Headstock.jpg

Deretter prøvemonterte jeg alt, med en G-streng, og direkte kobling fra pickup til jack. Stemte opp strengen og sjekket intonasjonen oppover 'gripebrettet', det ble helt etter boka! Skalaen på denne gitaren er 500 mm, dvs 19.685 tommer. Artig med lyd og at det ser ut som at dette skal bli spillbart!

014%20Montert%20for%20test%20med%20en%20

Jeg har laget til et gripebrett i balsatre (!!) hvor jeg har felt ned og limt nut'en. Jeg skal markere bånd på brettet, og ha det lakkert i naturell farge. Tapet fast for anledningen!

Har også laget et kombinert strengefeste og jackplate. Den skal justeres litt etter hvert, og files til så den blir noe finere, håper jeg!

Dessuten er broa i gull, har ikke noe annet liggende, så det får bli sånn inntil jeg kommer over en i krom.. (hint hint til noen som har en til overs..) Har også mye forskjellig av knotter liggende, så det blir kanskje noe helt annet senere!

015%20Jack%20og%20strengefeste.jpg

Har nå demontert alt og finsparklet et par steder. Siste finpussen før lakkarbeidet gjenstår da. Får gå i tenkeboksen og finne ut hvordan den skal lakkeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.