Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmestudio på semi-budsjett


Anbefalte innlegg

Hei !

Skal handle hjemmestudio, og jeg skal ikke ha så veldig mye. Jeg trenger ett godt audiointerface, en god mikk, ett mikkstativ med popfilter og oppheng, samt ha nok penger til å handle logic pro.

MAX 8000, men jeg kan godt tenke meg å holde meg til 6000. Jeg har ett Sennheiser HD555 åpent headset, og lurer på om jeg evt. må investere 1500 i ett lukket ett.

Det jeg har vurdert er følgende:

Alternativ 1

Apogee Duet 2 (4090,-) + Neumann TLM 102 (4395,-). Dette alternativet har jeg slått fra meg, da det blir for dyrt, og litt overkill i forhold til hvilke romforhold jeg har til disposisjon. Jeg kommer enten til å spille inn på stua eller på soverommet.

Alternativ 2

Apogee Duet 2 (4090,-) + Headset eller mikk (ca. 1500). + Logic Pro neste måned og Blue Spark mikk eller headsett (1895,-) måneden etter der igjen. Med dette alternativet vil jeg ta opp litt elgitar med Axe FX og venne meg til bruken av Logic etter hvert. Dette alternativet tror jeg kanskje har ett litt overkill lydkort i forhold til resten av utstyret, så derfor vurderer jeg å kjøpe billigere lydkort.

Alternativ 3

Billigere lydkort (Focusrite Scarlett 2i2, NI Komplete audio 6, Akai EIE Pro) Alle til rundt 1500-2000 kroner

Blue spark mikk (1895,-)

Stativ (3-400)

Logic Pro (1400)

Dette er uten tvil det billigste alternativet, og lar meg få ett relativt komplett hjemmestudio med en gang, med utstyr som matcher hverandre ganske godt, og eventuelt handling av nytt headset iløpet av høsten.

Det som er satt i stein er iallefall pcen min, en Macbook Air 11" fra ifjor med 1.7GHz Intel i5 og 4GB Minne. Og det at jeg skal bruke Logic Pro. Bruken vil være mest pop/rock/blues med softwaretrommer og max 6-8 spor (mest sannsynlig.)

Focusrite Scarlett lydkortet er enkelt og greit. Billig (1200kr) men ser kanskje litt skralt ut

NI Komplete Audio 6 ser også greit ut, men Akai EIE Pro ser absolutt best ut, med USB-hub, analoge meters på fremsiden og 4 inputs/outputs til under 2000 kroner. Spørs på preamp-kvaliteten, tho.

Noen som har noen bedre alternativ, eller forslag til mikker/lydkort?

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg brukte en buet plastsak og lydskumplater fra Biltema. Det er jo greit at det ser brukbart ut, også..

Den hektes inn på stativet rett bak mikrofonen. Tror bildene er borte iom at sportsfiske er vekk, men kan lete litt.

Edit- det som var av bilder av dette er nok bortevekk. Jeg kan ta et nytt hvis det kan hjelpe deg, men slike flyttbare mikrofonskjermer er i vanlig handel.

http://www.thomann.de/se/the_tbone_micscreen.htm

En sånn er lur! og så setter du den gjerne slik at du har ryggen mot en bokhylle eller en annen ujevn flate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par triks for å få maks ut av budsjettet:

- Kjøp lydkort brukt. Det er folk der ute som bytter lydkort oftere enn jeg bytter sko. Det ligger flere Apogee Duet til ca. 2000 ute på Finn.

- Skaff deg Reaper i stedet for Logic og spar en tusenlapp.

Da bruker du bare 2500 på programvare og lydkort, og 3500 til mikk, stativ og kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeje. Leste meg opp på NI komplete og Akai eie, og det er diverse småtull som gjør meg skeptisk til disse. Bestilte derfor appgee duet 2 fra apple store og blue spark med stativ fra sound1. Kjøpte logic x fra app store. Ble ca 8k totalt. Kjøper meg ett lukket headset senere :)

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.