Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvis du mangler basskabinett og har hifi-høyttalere...


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bestilt meg et basskabinett for hjemmebruk og solgt hjemmekomboen. Har øvd litt med hodetelefoner, men det er jo ikke så gøy i lengden, og leveringstiden på det bestilte kabinettet er "noen uker". Så hva kan man gjøre?

Vel, jeg hadde:

  • 2 små, avlagte hifihøyttalere (Dali 2A) som fungerer fint til sin bruk, 8 ohm, tåler ca 50W hver ved hifibruk
  • ca 1.5 meter høyttalerkabel fra Biltema
  • Noen bananplugger
  • Speakon chassiskontakt.
  • Kabelsko

Bassforsterkeren min er en TC Electronics BH250. Jeg skal ikke gå inn på diskusjonen om hvor mye denne yter, men i worst case (sett med overbelastningsøyne), så yter den 125W i 8 ohm og 250 W i 4 ohm. Begge deler er for mye for hifihøyttalerne. Derfor valgte jeg å seriekoble dem. Da blir de en nominell last på 16ohm, og i teorien skal ikke forsterkeren ved maks utgangsspenning ikke klare å gi mer enn drøyt 60W totalt. Det burde hifihøyttalerne klare ved vettug bruk (kommer tilbake til hva jeg legger i det)

Jeg skilte ut en enkeltleder av høyttalerkabelen på omtrent 40 cm og koblet en bananplugg i hver ende. Disse går fra minusterminalen på den ene høyttaleren til plussterminalen på den andre høyttaleren.

Jeg kappet en lengde (2 ledere) av høyttalerkabelen på omtrent en meter og festet bananplugger i lederne i ene enden. I den andre enden fikk lederne kabelsko som jeg isolerte skikkelig på utsiden med elektrikerteip. Jeg festet kabelskoene på Speakon-kontaktens +1 og -1 terminaler (det var en 4-pols plugg, men jeg bruker ikke +2 og -2). Bananpluggene gikk til hver sin ledige høyttalerterminal på høyttalerne.

Til slutt var det bare å koble Speakon-kabelen fra forsterkeren til Speakon-chassiskontakten.

Jeg skrudde alt av EQ i midtstilling (disse høyttalerne er ikke laget for bassboost, så å øke bassen med EQ kan kanskje ødelegge dem), jeg satte volumkontrollen på 0 og koblet til bassgitaren via en kompressorpedal som også sto på (for å begrense peaker som høyttalerne kanskje ikke tåler). Så skrudde jeg på forsterkeren og mens jeg spilte økte jeg volumet sakte.

Det viser seg at det fungerer overraskende godt. Som forventet blir det ikke så høyt, siden den nominelle impedansen er såpass høy (16ohm). Det er bra, for det betyr også at hifihøyttalerne tåler dette. Siden det er hifihøyttalere er de imidlertid laget for å gi litt bass i et vanlig boligrom, så det låter slett ikke så spinkelt som man kanskje skulle tro.

2013810_hifispeaker_bassrig.jpg

Jeg skal kunne leve med dette til hjemmebruk inntil det nye kabinettet kommer. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.