Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Refinishing av gitar. Test av nytt produkt


Anbefalte innlegg

Det er på høy tid at jeg bidrar med et par tips igjen.

Dagens objekt har ligget lenge, på linje med veldig mye annet skrammel jeg har stående. Nok om det, dette er da snakk om en Ibanez S470 ? som noen en eller annen gang trolig ville "relice". Det ble utført med en grov trerasp, som vekselvis ble slått inn i gitaren, og også raspet i lakken med. Det resulterte i en del sprekker, litt manglende lakk og et utseende som ikke minner om "relic" i det hele tatt. Jeg har vist noen bilder av sparkling og en test med superlim på denne gitaren før, skal se om jeg finner igjen linken.

Den har som sagt blitt liggende, men nå fikk jeg litt piff, og må få unna et par lakkprosjekter før det blir for kaldt igjen.

Dette starter opp med en del tips rundt refinishing av en gitar med lakk på, og tilhørende lakkskader. Dette er det veldig få bilder av, så jeg lager en lite liste på hvordan dette kan gjøres effektivt og greit.

Slik ser gitaren ut, ferdig maskert til priming:

201389_DSC_0922.jpg

Slik gjør jeg, punkt for punkt. Legg merke til at jeg ikke er profesjonell, bare en glad amatør. Det er flere veier til målet, og dette er ikke noen fasit, men noe jeg har funnet ut er raskt og effektivt etter noen år med erfaring. Tar gjerne i mot korreks. :)

- IKKE fjern all lakk på gitaren hvis det ikke er nødvendig. Det skaper bare masse ekstraarbeid. Bruk lakken som sitter på gitaren som grunning.

- Ikke legg på tykke kaker med sparkel. Må du sparkle, noe som ofte er nødvendig, så slip slik at lagene med sparkel er så tynne som mulig.

- Ikke vær redd for å våtslipe. Tørk vekk overflødig vann, og unngå at vann trenger inn i dype hull. Ha for eksempel lim eller stearin i skruehull. Vann på "overflaten" som kommer i kontakt med treverk er ikke noe problem, så lenge du sørger for god og umiddelbar tørking.

- Legg våtslipepapiret i vann dagen i forveien! Jeg skulle ønske jeg visste dette for mange år siden. Forskjellen er helt enorm i hvordan papiret blir å bruke. Skaff deg en lite sprayflaske som du dusjer med når du pusser. Ha en dråpe såpe i vannet. Stor forskjell i hvor enkelt det er å pusse. Jeg kunne skrive en lang liste over hvorfor, men tar meg ikke tid til det her. Er du supernysjerrig på hvorfor, så kan jeg forklare det.

201389_DSC_0925.jpg

Skyll papiret ofte. Tørk vekk slipestøv og spray på vann. Da går slipingen kjempefort. Jeg brukte ikke kloss på denne S- modellen, da den knapt nok har en eneste flate, men kloss er ikke å forakte. Jobb fortrinnsvis med sirkelbevegelser, og jobb på et begrenset område av gangen. Her er det jo en salig blanding av lakk, superlim, primer, lakk som er rått sprøytet på for å forsegle og i det hele tatt. Til finsparkling liker jeg å bruke Hagmans enkomponentsparkel på tube. Den er rask å jobbe med, lager så og si ikke porer i det hele tatt, og tørker fort. Andre har sikkert sine favoritter.

Teite bilder, kanskje, men bilder hører med. Lys er viktig. Sørg får at du har veldig godt lys. Her er min portable lysrigg til slikt, 1500 watt, og alle delene har jeg fått eller funnet på søpla. Ikke så mye som en skrue er kjøpt.

201389_DSC_0923.jpg

Her er gitaren primet for første gang. På første strøk er det lurt å være litt beskjeden med mengden. Da får lakk man legger på etterpå noe å feste seg i, og det er ikke så lett at det renner. Når det gjelder lakkering, så er det et fagarbeid, som blant annet innebærer masse håndtlag og erfaring. Lakkerere snakker blant annet om ting som "Legg på til det flyter", og det er faktisk det mest presise beskrivelsen av det perfekt resultat. Det er ikke så ofte jeg får til en slik lakkmengde med rett trykk, hastighet, avstand og viskositet på lakken, men når det klaffer, er det moro.

Her er gitaren ferdig primet. For å få til noe slikt på første forsøk, så har du enten erfaring, medfødt håndtlag, eller flaks. En gitar helt uten plane flater er noe av det vanskeligste man kan gi seg i kast med. Dette er ikke så enkelt som å "dusje på litt maling". Det er veldig moro, og har du lyst, har du lov, for all del.

201389_DSC_0929.jpg

Junior var ute og inspiserte gitaren, og kommenterte at han "likte fargen". Vel, primergrå er kanskje ikke stygt, men heller ikke særlig spenstig. Inspirert av denne tanken, valgte jeg en farge som er egnet til å framkalle gode følelser.

Jeg har flere steder lest om Plastidip, en slags plastmaling som man kan sprøyte på eller dyppe ting og tang i. Omsider har dette blitt tilgjengelig i Norge, og til og med på sprayboks.

For de som eventuelt vil prøve, og som er erfarne "rattlecanslingers"- dette har lite med tradisjonelt sprayboksarbeid å gjøre. Boksen spytter ut klumper med lakk, og det er i det hele tatt en helt annen opplevelse enn å "lakkere" med sprayboks. Det er like viktig med håndledd og avstandsarbeid, med som sagt, dette er mer understellsmasse enn lakk. Heldigvis har produktet en evne til å flyt utover uten å renne eller sige, så det er jo veldig positivt.

Noe av poenget med Plastidip, er at du kan pirke hull i det og dra det av som en plastfilm når du er lei fargen. Med mitt meget gjennomtenkte fargevalg tviler jeg på¨at det blir nødvendig.

Desert Yellow, eat your heart out! (Scroll ned, kanskje NSFW)

201389_DSC_0930.jpg

Denne finishen er helt matt, og gummiaktig. Har handlet en boks med "pearlizer" for å få dette litt mer glorete enn det det er. Det blir en annen dag.

Håper du likte fargen du også. Klemz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så ble den litt mindre glorete av pearalizeren.. Til gjengjeld er det litt vanskeligere å si noe om hva slags farge det egentlig er på den. Den skifter liksom litt mellom grønt, en slags hvitt og gult..

Jeg hadde kjempeproblemer da jeg skulle lakkere denne. Fint vær, sol og alt vel, tar fram gitaren, og vips!! Den største ansamlingen av blomsterfluer jeg noensinne har sett! Ikke mulig å få arbeidsro! Jeg måtte stenge meg inne i garasjen og spraye med perimetrin i to omganger før jeg turte å finne fram sprayboksen. Merkelig fenomen.

2013813_DSC_0932.jpg

Slik ser den ut "ferdig". Bildet er tatt inne, og gitaren er nok noe grønnere enn den framstår her.

Hva har jeg lært, og hva kan ev. du ta med deg? Jo, punktvis:

- Sørg for en jevn grunnfarge før du går i gang med Plastidip. Jo lysere, jo bedre. Hadde jeg visst bedre, hadde jeg lakkert gitaren hvit før jeg satte i gang.

- Plastidip er omtrent like vanskelig å sprøyte som vanlig lakk. Den eneste forskjellen er at den ikke har problemer med renning i like stor grad. Det er jo ikke dumt.

- Plastidip maskerer dårlig grunnarbeid bedre enn vanlig lakk, takket være tykkelsen på det du legger på, men ikke forvent mirakler. Blemmene du ikke gadd å jobbe mer med, står på tå og strekker armene i været med denne metoden også.

- Dette tørker fort. Fint hvis man har dårlig tid.

- Forvent en "understellsmasse-aktig" finish. Det er mulig man kan unngå det, men da må man ikke bruke sprayboks.

- Dette er og blir gummi. Det er som å ta på en gitar med gummi på. Er du ikke klar for det, så glem det.

Jeg synes det ble en artig finish. Det eneste jeg er litt usikker på, er denne duse fargen gitaren fikk etter pearlizeren. Synes den var litt mer, vel, oppmuntrende før jeg la på den.

Jeg brukte to bokser farge, og kanskje en kvart boks med pearlizer. Ikke verst, synes jeg.

Skal se om jeg får tatt et par bilder i sollys, også. Eller midt på natten, så dere kan se at den nesten lyser i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produktene finner du på plastidip.no. Jeg la på pearlizer i boksform også. Jeg brukte ikke mye, tror det er to tynne strøk, og det er plast, akkurat som fargen.

Jeg tror nok du vil måtte eksperimentere en del for å finne ut av hvordan man legger på dette med vanlig spøyte, i forhold til uttynning, dysestørrelser og trykk.

Det jeg ser er mest vanlig for de som kjøper "gallon"- bokser, er å bruke en HVLP- sprøyte, og ikke tradisjonell trykkluft. Jeg spurte importøren om det var mulig å bruke vanlig spøryte, og fikk til svar at det var det, men at de ikke hadde anbefalinger i forhold til innstillinger/tynning m.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden døde fort. Greit nok det. Nå er gitaren ferdig, det er bare å montere knotter og deksler.

Totalt frister dette kanskje til gjentagelse. Det var korte tørketider, litt "fyllprimereffekt" fra lakken, og i det hele tatt. Ikke dumt. Men et er litt rart å ta på den. Ellers låter denne veldig bra, med store forskjeller i lydprofil fra originalpickupene, og man kjenner med en gang at dette er en kvalitetsgitar. Artig sak. Håper du koser deg med bildene. Håper det kommer fram at den skifter farge alt etter hvilken vinkel du ser den fra.

2013822_DSC_0950.jpg

2013822_DSC_0951.jpg

2013822_DSC_0951.jpg

2013822_DSC_0952.jpg

2013822_DSC_0953.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.