Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

oppgradering for 490r/498t


Magnus_SB

Anbefalte innlegg

Halla Gitarnorge! :D

Mens jeg venter på at en billig strat eller tele dukker opp på finn som jeg kan modde, tenkte jeg å kanskje skifte ut litt småting på SGen. Hovedgrunnen er at jeg synes kanskje den låter litt grøtete clean. I dag har jeg prøvd å få testet ut litt forskjellig, men har vel stort sett ikke fått prøvd noe av det jeg egentlig var ute etter :P Så jeg har lyst på en vintage rock/metal tone som også høres bra ut clean. Er Dimarzio Super Distortion kanskje noe? :) Eller kanskje burstbuckers eller classic 59? Har liksom en følelse av at Dimarzio er litt mer det jeg er ute etter, men veldig vanskelig å høre på youtube siden det er så utrolig stor forskjell på Amp og effekter som blir brukt. Så dere som har bedre peiling enn de fleste, hva tror dere passer? :D Ikke noe glad i EMGs heller Seymour duncan Jazz og JB er jo også en kul combo kanskje :P Budsjett er liksom.... ja, over 2000 blir ihvertfall litt mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di marzio Superdistortion er absolutt ikke noe hvis du vil ha gitaren til å låte fint clean. Burstbuckers 1 og 2 (ikke Pro) låter veldig fint, synes jeg. Ellers er Lollar Imperials veldig gode PAF replikas, men de koster jo litt over 2 lapper nye.

Nevnte GFS er jo en ide. De har jo kommet med en professional series. Kanskje det kan være noe? De koster i hvert fall ikke mye.

http://www.guitarfetish.com/GFS-professional-Series-Alnico-II-Humbucker-Nickel-Case-Bridge-Pickup_p_4150.html#

I tillegg har du jo et par pickupmakere her på forumet også i kristoffereide og steikbacon. Kanskje de kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

490r vil jeg huske var rimelig grei neckpickup. Sammenlignet den og Seymour Duncan Jazz engang og de var i grunnen ganske lik. Men å finne bridgepickup som matcher tok laaaaang tid. Og noe av grunnen til at jeg i dag er pickupmaker. 57 classic og imperials er begge veldig gode pickups som ikke grøter til lyd. Jeg synes de blir i brighteste laget for bridgeposisjon og kjører du dem på highgain (metal) så synes jeg de blir både "skrikende" og for tamme i bunn. Som Audun sier så er superdistortion ikke valget dersom du vil ha fin cleanlyd. Jeg ville anbefalt å beholde 490r i neck og skaffe en heidundrende bridgepickup. Det er tross alt den pickup man stort sett bruker til rock og metal. Neck er for solo og myke opp tonen, og vil man kjøre den klarere er det bare å splitte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steik, du har tydeligvis ikke hørt 57 Classic i bridge gjennom en 5150? :D

Forøvrig er det vel litt søkt å si at det stort sett er bridge man bruker til rock og metall. Det er utallige stoner/doom og relaterte band som nesten utelukkende baserer lyden sin på neckpickup :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en GFS Classic II Anico i halsposisjon på min Ibanez RS1000, og den låter knall både alene og sammen med Suhr SSV som sitter i broposisjon. Denne kombinasjonen synes jeg fungerer svært godt både med mye, middels og uten vreng. Ikke koster de spesielt mye heller.

http://www.guitarfetish.com/GFS-Classic-II-Alnico-2-Vintage-Wound-Nickel-Humbucker-_c_88.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.