Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenge gitaren under og over på TOM bru?


CaptainSexy

Anbefalte innlegg

Wraparound heter det.

Faxet inn fra Wiki : A variant of a stoptail bridge is the "wraparound." Wraparound style bridges are used on less costly models such as the Gibson Melody Maker and on expensive, high-end guitars like PRS Guitars. This style bridge combines the bridge and stopbar into one unit. There are a variety of wraparound bridge designs. They may have individual movable bridge saddles (adjustable stoptail bridges), a fixed compensated saddle similar to an acoustic guitar bridge, or simply a straight stopbar anchored in the bridge position. Some players who prefer this hardware claim that a single piece unit improves tone. A few speculate that this is because the design minimizes the points of contact with the string and perhaps more energy is transferred to the guitar body. This notion is much disputed. Others feel a wraparound bridge enhances the range of string bends by reducing the required excursion to achieve a specific pitch change. Many prefer it for its simplicity alone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wraparound heter det.

Faxet inn fra Wiki : A variant of a stoptail bridge is the "wraparound." Wraparound style bridges are used on less costly models such as the Gibson Melody Maker and on expensive, high-end guitars like PRS Guitars. This style bridge combines the bridge and stopbar into one unit. There are a variety of wraparound bridge designs. They may have individual movable bridge saddles (adjustable stoptail bridges), a fixed compensated saddle similar to an acoustic guitar bridge, or simply a straight stopbar anchored in the bridge position. Some players who prefer this hardware claim that a single piece unit improves tone. A few speculate that this is because the design minimizes the points of contact with the string and perhaps more energy is transferred to the guitar body. This notion is much disputed. Others feel a wraparound bridge enhances the range of string bends by reducing the required excursion to achieve a specific pitch change. Many prefer it for its simplicity alone.

Men Wraparound er jo varianten man finner på feks en LP Junior og TOM som på en vanlig LP. Man kan jo strenge de på 2 forskjellige måter og lurte på om det var en grunn til at han strenger den som en wraparound.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spekulerer på att det skal låte tonalt bedre, og/eller att det føles litt annerledes ut og att det skal ha noe med noen folks palmmuting å gjøre etc etc.
Personlig gidder jeg ikke hoppe på den hypen, ser for meg att det kun resulterer i raskere slitasje. Tror du vil legge mer press på festemekanismen siden wraparounden muligens alltid vil dra festene nedover istede for rett frem, slik som den gjør i en vanlig string-through.

Goldtopen låter bra som den er, gidder ikke begynne med slikt tull :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det med de gitarene som har TOM bru. Poenget er at du kan og skal skru stoptail studsene helt ned til kroppen, og dermed kunne få mer tone og sustain ut av gitaren. Ved vanlig treing, må stoptailen ofte heves ganske langt opp for å ikke få for bratt vinkel over sadlene.

Du får nok ikke den markant store forskjellen ved å gjøre det, men mange bekker små.... Det KAN hende det ikke passer akkurat din gitar uansett, men det vet du ikke før du har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mindre vinkel over broa gir mer sustain fordi ???

Det er vel det at tailpiec kommer helt ned på gitarkroppen som skal gi mer sustain i følge de som sverger til dette. Mindre vinkel over brua skal visstnok gjøre bending enklere.

Har aldri prøvd topwraping selv, så kan hverken bekrefte eller avkrefte noe som helst:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke mer sustain, men jeg opplever at man får en annen respons fra strengene enn ved vanlig strenging..., uten at jeg kan artikulere det på noen som helst fornuftig måte. Jeg syns gitaren oppleves mindre tight... For de som har prøvd en jazzmaster/jaguar med og uten buzz stop, ev forskjellen mellom Mustang/jazzmaster/jaguar-stol og en mastery bridge... Jeg opplever gitaren rett og slett som mindre "tight", men på en positiv måte.

Jeg top-wrapper 335en min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.