Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nikkelalergi


Ofoss

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Eg er ein gut på 17 år som har spelt gitar i 10 år allerede.

No nyleg har eg merka at etter ei øvingsøkt, klør eg mykje på fingrane (særs på høgrehand)

Noko som ofte hindrar øvinga.

Legen min mistenker at eg kan ha pådratt meg nikkelalergi, og har råda meg til å skjekke dette.

Han anbefalte òg å forsøke å finne eit sett med strengar som ikkje inneheld nikkel.

Er det nokon av dykk i forumet som har kjenskap til denne typen strengar?

På førehand takk!

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du poster denne i akustisk-avdelingen er jo phosphor bronze de desidert mest vanlige strengene og skal vel ikke inneholde nikkel.

Til elgitarer finnes det stainless steel strenger. Vær obs på at flere el-gitarer også har forniklede deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Gløymde å sei at eg kun spelar på nylon. Så er phosphor bronze strengane i nylon?

Nylon er nylon, altså et kunststoff. Basstrengene er wrappa oftest med 80/20 Bronze (20% sink, 80% bronze) eller Silver Plated Copper, altså ingen nikkel involvert i klassiske gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke tilfeldigvis være at fingertuppene dine blir litt såre pga. at du har øvd mye mer enn vanlig i en periode? Helt tatt ut av det blå, men i og med at nikkelallergi ser ut til å være veldig lite trolig her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det stemmer at eg har øvd betraktelig mykje meir en det eg har gjort tidelegare. Vert derimot ikkje sår på fingertuppane. Men uansett takkar eg for svar :)

Det kan jo da også være muskulært - mye belastning ifht. hva du er vant med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.